Chidaneh.com placeholder image

خانه ای روی آب، ویلایی رویایی در دماوند

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای مسکونی: داشتن ویلایی رویایی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته شاید برای بسیاری از ما شبیه یک رویا باشد. خانه ای روی آب در دل طبیعت کوهستان و طراوت و تازگی طبیعت، رویایی لذت بخش برای همه ما! آرتور امید آذری این رویا را به حقیقت تبدیل کرده و در کوهپایه دماوند خانه ای روی آب را طراحی و اجرا کرده است. با چیدانه همراه شوید و این ویلای زیبا را ببینید.

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه خانه ای روی آب

  • محل اجرا: دماوند، گیلاوند
  • طراح و مدیر پروژه: آرتور امید آذری
  • کارفرما: عباس یزدی
  • کاربری: مسکونی
  • مساحت زمین پروژه: 2000 متر مربع
  • مساحت زیربنا:  600  متر مربع
  • سال شروع و خاتمه ی اجرا : 1388  –  1390

ایده های طراحی خانه ای روی آب

در طراحی از زمینه گرایی (توجه به محیط پیرامون و نیروهای سایت) استفاده شده است. ایده اصلی طرح خطوط توپوگرافی موجود در سایت است که اندیشه های ما را به سمت طراحی فرم بنا با انعطاف پذیری خاصی از لایه های افقی زمین سوق داد که بنا یک کل واحد را تشکیل داده و خود کاملا با طبیعت پیرامون خود هماهنگ ساخت. تعریف الگویی جدید به منظور زندگی روی آب و پیوند مطلوب با آن از اهداف اصلی این پروژه بوده که موجب شده تا دیدگاه اصلی گروه طراحی در شناوری و معلق بودن در آب قرار گیرد.

کاربری بنا با ذکر جزئیات

این ویلا طبق خواسته کارفرما برای اقامت غیردائمی جهت تعطیلات آخر هفته طراحی شده است. اولین خواسته کارفرما محرمیت و امنیت بود. در این زمینه شروع به آنالیز سایت نمودیم و پس از بررسی های لازم سعی بر آن شد جهت حفظ محرمیت و امنیت، جبهه ساختمان در سمت همسایگی بدون باز شو باشد.

مطلب پیشنهادی: خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز

طبق خواسته کارفرما بنا در سه طبقه طراحی شده است و عرصه های عمومی وخصوصی از یکدیگر جدا شده است. طبقه اول شامل آشپزخانه، سالن نشیمن و 2 اتاق خواب مهمان است و طبقه اول آن شامل 3 اتاق خواب و سرویس های بهداشتی است و در طبقه زیرزمین نیز استخر و امکانات ورزشی تعبیه شده است. دسترسی اصلی به طبقه ی دوم از طریق پلکانی که از طبقه اول آغاز می شود و در نهایت به فضای خصوصی طبقه دوم ختم می شود صورت می گیرد.

اختلاف سطحی که در سایت وجود دارد این امکان را به ما داد تا  یک دسترسی فرعی و مجزا برای ورود به فضای خصوصی (خواب ها) طبقه دوم در پشت بنا در نظر بگیریم.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت

ورود به ساختمان از طریق پلی معلق بر روی آب صورت می گیرد. بطور کلی طراحی ساختمان به گونه ای صورت گرفته است که حداکثر استفاده از نور طبیعی و مناظر اطراف را داریم.

استفاده از تکنولوژی سیستم گرمایش از کف باعث بهینه سازی در مصرف انرژی شده است و سرمایش ساختمان بوسیله تهویه طبیعی صورت می گیرد.

در بخش اهالی فن چیدانه با دیدن لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید. این شرکت ها می توانند شمار ا در طراحی ویلا و ساختمان های مسکونی تان همراهی کنند.

طراحی معماری به گونه ای صورت گرفته که گویی یک پیکره ی منسجم از دل طبیعت آبی بیرون آمده و با آرامش بر روی آن جا گرفته است. انطباق فرم معماری با شرایط طبیعی زمین و احترام به محیط شکل گرفته است.

مطلب پیشنهادی: جذابیت حجم در معماری ساختمان بدنسازی دشت نور مازندران

سازه و تاسیسات ساختمان خانه ای روی آب

اساس طراحی سازه ویلای دماوند استفاده از دال تخت می باشد. دراین سیستم دال بتنی مستقیما بر روی ستون ها و اعضای باربر قائم قرار می گیرد و در این حالت با افزایش دهانه، ضخامت دال ها نیز افزایش می یابد. استفاده از این سازه امکان ایجاد دهانه های بزرگ تر، امکان ستون گذاری نامنظم و همچنین ایجاد باز شوهای بزرگ را برای ما فراهم کرد.

آرتور امیدآذری معمار خانه ای روی آب

  • تاسیسات گرمایشی مورد استفاده در پروژه سوپر پایپ ( گرمایش از کف ) می باشد.
  • سرمایش ساختمان از طریق تهویه طبیعی صورت می گیرد. به علت اینکه بنا بر روی آب طراحی شده باد مطلوب که به سمت باز شوها می وزد با گذر از روی آب خنک شده و وارد ساختمان می شود.

نوآوری ها و مزایای پروژه خانه ای روی آب

  • استفاده از آب موجب شده که علاوه بر انعکاس فرم های نمادین در روز و شب تفاوت خاصی ایجاد شود و فضای ورودی جذاب و دعوت کننده جلوه کند.
  • جهت حفظ محرمیت، ساختمان در جبهه ای که دید به همسایه دارد دارای باز شو و پنجره نمی باشد و در جبهه ی دیگر حد اکثر استفاده از نور و مناظر طبیعی لحاظ  شده است.

​نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج

  • استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث بهینه سازی در مصرف انرژی شده است.
  • طراحی به گونه ای صورت گرفته که گویی یک پیکره منسجم از دل طبیعت آبی بیرون آمده و با آرامش برروی آن جای گرفته است.
  • انطباق فرم معماری با شرایط طبیعی زمین
  • سرمایش ساختمان بوسیله تهویه طبیعی صورت میگیرد. (برگرفته از معماری کوشک باغ ایرانی)

​شما می توانید سوالات درباره معماری و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و آپارتمان خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید. 

دیگر ویلاهای زیبا در ایران را در مطالب چیدانه ببینید:
خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت
گشت و گذاری در ویلای کیانی در کرج
همنشینی فلز و سنگ طبیعی در خانه شماره ۱۲ شیراز
معماری متفاوت ویلای مسعودی در شیراز 

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه