Chidaneh.com placeholder image

آجرچینی در ساختمان های مدرن ایرانی!

به قلم: لاله داورپناه

فضاهای ایرانی و اسلامی: آجر به عنوان شناخته شده ترین مصالح ساختمانی در ایران از دیرباز یکی از انتخاب های معماران ایرانی و سازندگان ساختمان در این کشور بوده و هست. این عنصر که از خاک ساخته شده و حس و حالی نوستالژیک برای هر ایرانی دارد، از لحاظ سازگاری با آب و هوا و اقلیم ایران بسیار مناسب است. هنوز می توان ساختمان های باستانی را در گوشه گوشه ایران یافت که با آجر ساخته شده و پا برجا هستند. آجر خود به تنهایی ظاهری ساده و شاید یکنواخت دارد. اما معجزه مرموز آجر چیست؟! و چه چیزی در این مصالح ساختمانی باعث شده تا پس از گذشت سال ها، هنوز به چشم متخصصان و مردم ایران زیبا به نظر برسد؟!

   

چوب و هنر

ایرانیان بیش از هر ملتی با آجر کارکردند، تجربه کردند و از آن در جنبه‌های مختلف ساختاری و زیبایی استفاده نموده‌اند. هنر آجر چینی ایرانی شاید یکی از مهمترین دلایل پابرجایی آن در طی قرن ها بوده است. این هنر تا به جایی پیش رفته که در معماری معاصر ایران و ساختمان های امروزی اش شاهد نوآوری های در چینش آجر ها هستیم. آجر چینی هایی که دیگر نام هایی همچون : رگ چینی، گل اندازی، گره سازی، هشت و گیر، خوون چینی، فخرو مدین، بادبزنی، آجر معقلی، آبشاری و… را به دوش نمی کشد. با چیدانه همراه باشید و نمونه هایی از آجرچینی های مدرن ایرانی را ببینید.

دفتر معماری علیرضا مشهدی میرزا
نمای آجری مدرن خانه آجر بافت جیحون
دفتر معماری علیرضا مشهدی میرزا

مشخصات پروژه خانه آجر بافت

  • معمار: علیرضا مشهدی میرزا
  • محل پروژه: ایران – تهران – خیابان جیحون
  • جوایز و افتخارات: این پروژه در فستیوال خانه های معماری سال ۲۰۱۲ شرکت داشت و برنده مجله معمار نیز بود.

خانه آجر بافت نام ساختمانی مسکونی در محله جیحون تهران است که در اوج سادگی، تنها با نوآوری معمار این پروژه به اثری ارزشمند تبدیل شده است. معمار با طراحی دیتیلی ساده و نوآورانه برای آجر چینی با استفاده از سیستم قفل و بست و بدون استفاده از ملات و با هزینه ای اندک این اثر را خلق کرد. اثری که در آن زمان مورد توجه بسیاری از متخصصان و عموم مردم قرار گرفت. مجله معماری این نوآوری را به عنوان یکی از بهترین دستاوردهای معماری در آن سال تلقی می کرد.

استودیو معماری بوژگان
نمای پنجره ساختمان حقیقی خیابان دولت
استودیو معماری بوژگان

مشخصات پروژه خانه حقیقی

  • معماران: استودیوی معماری بوژگان، استودیوی AAD
  • تیم طراحی: حامد بدری احمدی، آریا تحویلی، مهسا مختاری، و فرزانه قاسمی
  • محل پروژه: تهران، ایران

نمای ساختمان خانه حقیقی با جزئیات کامل و کیفیات‌ لازم و ضروری ساخته شده است و سه درخت پیرامون آن در درون چارچوب این ساختمان که از آجر ساخته شده بود جای گرفتند. گرچه در نگاهی کلی این آپارتمان به دو پارامتر مهم در طراحی که وجود «طبیعت» و حس «خانه» بودند، شناخته می شود اما نباید فراموش کرد که طراحی نما و نحوه آجرچینی آن نیز به خوبی و با توجه با معماری ایرانی انجام شده است.

دفتر معماری حبیبه مجدآبادی
خانه چهل گره
دفتر معماری حبیبه مجدآبادی

مشخصات پروژه خانه چهل‌گره

  • معمار: حبیبه مجدآبادی، علیرضا مشهدی‌میرزا
  • محل پروژه: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الهی، خیابان نرکه ای، کوچه احمد زاده، پلاک ۱
  • جوایز: فینالیست جایزه جهانی آجر ۲۰۱۴، رتبه سوم گروه مسکونی آپارتمانی جایزه معمار ۱۳۹۳

این روش اجرای آجرچینی در نمای ساختمان خانه چهل گره شباهت‌هایی به روش بافت فرش دارد؛ در فرشبافی، یک یا چند نفر پشت دار قالی می‌نشینند و فرش را می‌بافند و شخصی نقشه را برای آنها می‌خواند، این نقشه‌خوانی با ریتم و آهنگ خاصی صورت می‌گیرد و شخصی که نقشه را می‌خواند، لزوما فرشبافی نمی‌داند و نیازی نیست از کلیت طرح مطلع باشد. در خانه چهل‌گره نیز، یک کارگر ساده پشت میلگردهایی که به عنوان استراکچر آجرها تعبیه شده‌اند، می‌نشیند و آجرهایی را که از قبل سوراخ شده‌اند، درون میلگردها قرار می‌دهد. ترتیب و چگونگی قرارگیری آجرها در دستورالعملی قید شده که توسط شخص دیگری خوانده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه کاوه، ساختمانی ۲۰ ساله در تهران

مشخصات پروژه مجتمع چندمنظوره (اداری، مسکونی) روزنه

  • محل پروژه: تهران، بومهن
  • تیم معمار: دفتر ساخت و طراحی ادمون
  • معماران ارشد: شبیر موسوی، امیررضا فاضل
  • تیم طراح: فاطمه کارگر، محسن فیاض بخش، رامتین حق‌نظر
  • همکاران پروژه: مجید رحمتی، بهاره احمدنیا

بهره‌گیری از آجر در پروژه مجتمع چندمنظوره (اداری، مسکونی) روزنه، این امکان را فراهم می‌آورد که با استفاده از تنها یک نوع مصالح و کاستن میزان هزینه‌ها، بافت‌ها و طرح‌های متفاوتی خلق کرد. علاوه بر آن، آجر حس گرمی در مقابل فضای سرد صنعتی به همراه دارد. با بررسی الگوهای معماری سنتی ایرانی، شیوه‌ی جدیدی برای چیدن آجرها به کار گرفته شد تا با حذف ماژول‌های بزرگتر بتوان روزنه‌ها را شکل داد. فضای پویای بافت صنعتی از طریق نوع چیدمان روزنه‌های ساختمان منعکس شده و حس حرکت و جنبش را از فضای داخل کارخانه به نمای رو به جاده‌ی ساختمان منتقل می کند که فریم‌های استیلی آن اندکی از سطح دیوار بیرون زده‌اند و نام کارخانه را در بافت آجری به تصویر کشیده‌اند. ماژول‌های کوچک‌تر در اطراف دیوار به تدریج از جای خوی بیرون زده‌اند تا حس پویایی و تحرک را نشان دهند. به هنگام غروب که اطراف کارخانه در تاریکی فرو می‌رود، این پروژه همچنان از روزنه‌های خود به بیرون نور ساطع کرده و بر جنبش و فعالیت بی‌وقفه‌ی کارخانه‌ی استیل فرم تاکید می‌گذارد.

هومن بالازاده
نمای بیرونی کافه Espriss هومن بالازاده
هومن بالازاده

مشخصات پروژه کافه اسپریس

  • معمار: هومن بالازاده
  • مساحت: ۲۸ متر مربع
  • محل اجرا: تهران، خیابان کریم خان، خیابان نجات الهی جنوبی، روبروی ساختمان صنایع دستی کشور، جنب بانک تجارت
  • مدیر طراحی: الهام سیفی آزاد
  • تیم طراحى: نیلوفر اله طاها-نوشین عطروش
  • سرپرست آجرچینی: علی اکبری، نصرت الله منصوری
  • جوایز و افتخارات: کسب رتبه نخست مسابقه جهانی معمار شهری  " A+ " بارسلون، دریافت جایزه در مسابقات دیگری همچون جایزه آجر اتریش و برنده رتبه نخست بخش تجاری در مسابقه معماری داخلی مجله معماری و ساختمان

با توجه به قرارگیری بنا رو بروی ساختمان مرکزی صنایع دستی ایران که نمایی آجری دارد. از آجر برای شکل دهی فضا استفاده شد. به عبارت دیگر: طراحی کلی پروژه کافه اسپریس، بر اساس به کارگیری ایده و کانسپتی بر پایه مواد و مصالح سنتی در هندسه ای یکپارچه شکل گرفت است، که با آغاز آن در فضای بیرونی و امتداد دادن آن به فضای داخلی وحدت و هماهنگی در کل پروژه ایجاد شده است. با این کار مشتری های کافه در مسیری که طراح آگاهانه ایجاد کرده قرار خواهند گرفت. یکی از مسائل اصلی در طراحی داخلی کافه اسپریس ایجاد تنوع بصری در فرم بود. در یک فضای کوچک با انتخاب این کانسپت، حس و حال و درک بازدید کنندگان در ارتباط با طراحی فرم این پروژه نکته مهمی بود که با تغییر و ترکیب رنگ در آجرها و پس و پیش نشاندن آنها ایجاد شد. سمت فیروزه ای رنگ جداره آجر ها رو به جنوب قرار گرفت و با هندسه یکپارچه از پیاده رو آغاز شده و داخل کافه ادامه پیدا است.

مطلب پیشنهادی: فضایی گرم و با طراوت در خانه آپارتمانی قیطریه

اطلاعات پروژه ساختمان مسکونی کهریزک

  • شرکت طراحی: استودیو معماری کات
  • معمار: مهدی کامبوزیا
  • همکار طراحی: هلنا قنبری
  • محل پروژه: کهریزک، تهران،ایران

طراحی مدول های ساختمان مسکونی کهریزک با جزییات پرکار آجر بر پایه الگوی هندسی سبک ایرانی است و هندسه ی هر مدول با دیگری بر اساس نوع کاربری آنها به ظاهر متفاوت است ولی الگوی مشترکی ما بین مدول هاست که منجر به آرام بودن پروژه می شود که تداعی کننده آجر کاری معماری سنتی ایرانی است و مسکونی بودن این مجموعه را نیز نشان می دهد. و همچنین این هندسه قابل درک توسط کارگران بومی است در نتیجه براحتی قابل اجراست و این امر در طراحی مجموعه های مسکونی سنتی ایرانی مناطق کویری به فراوان دیده می شود که با آب و هوای گرم و خشک این منطقه نیز بسیار هم خوانی دارد. در این پروژه کاربری مورد نظر کاربر را از بالکن ها مورد مطالعه قرار دادند و آنها را با مدول های آجری مشبک بستند. این مدول های آجری که هر یک  نیازی از خواسته های کاربران را تأمین می کرد و از طرفی به علت کمبود فضای واحد ها کمدهای اتاق ها یا طاقچه های نشیمن را نیز در جداره داخلی مدول ها قرار دادند و نور کافی را با پنجره های قدی وارد فضای داخلی کردند و به نحوی طراحی دکوراسیون داخلی را نیز مطلوب ساختند.

در خصوص کاربرد آجر بیشتر بدانید:
آجر و کاربرد آن در معماری و طراحی داخلی ساختمان
آجرهای ارزان، کفپوش متفاوت در دکوراسیون داخلی
ویدئو: دیوارهایی که خاطراتتان را زنده می کنند!

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه