Chidaneh.com placeholder image

ویلای افشاریه کرج، الهام از باغ ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: باز اندیشی معماری گذشته ایران از جمله باغ های ایرانی، جوهره طراحی ویلا را شکل داد با در نظر گرفتن ارزش هایی که بازتاب آن به پدید آمدن بنا کمک می نماید، از جمله این ارزش ها نظام معنایی باغ ایرانی و تاثیرات روانی محیط باغ بر انسان،می باشد که آرتور امید آذری به خوبی در ویلای افشاریه از آن ها بهره برده است و توانسته تا یکی از  کاندیدهای جایزه معمار سال 94 باشد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه کنار این ویلای بی نظیر سری بزنیم.

سرویس خواب بالسا

اطلاعات عمومی ویلای افشاریه 

  • نام پروژه: ویلای افشاریه
  • موقعیت: هشتگرد، کردان،ایران
  • معمار: آرتور امید آذری
  • کارفرما : بهشته ناظری
  • سال: 1394
  • تعداد طبقات: 2 طبقه
  • همکاران طراح : میثم فلاحی، نوشین صفایی، خاطره حسینی و سعید جعفری
  • مدلینگ : دانیال آذری، مصطفی کمیلی و قنادپور
  • عکاس : حسین حمزه لو

ایده ی اصلی در شکل گیری طرح کلی بنا با الهام از نظام کالبدی باغ ایرانی و استفاده از عناصری همانند آب، نظام کاشت، استفاده از مصالح آجری، نحوه استقرار بنا، هندسه شفاف، گرفته شده است. که توانسته با این ایده ترکیبی از معماری ایرانی و معماری مدرن را درغالب فضای کلی و حتی محوطه ایجاد نماید.

مطلب بیشتر:شکوه باغ های ایرانی از گذشته تا امروز

استفاده از آجر به عنوان یک عنصر اصیل ایرانی و ایجاد بافتی منحصر به فرد در محوطه،و به طور کلی توجه مسئله ی محوطه سازی ایرانی همسو با غالب و فرم کلی بنای اصلی ساختمان یکی از همان وجوهی است که این اثر را متماییز کرده است.

مطلب بیشتر:آجرچینی در ساختمان های مدرن ایرانی!

بنای ساختمان همانند کوشکی مدرن! درمیانه ی باغ در دل خندقی پرآب قرار گرفته است. که به خوبی تداعی گر عمارت های کهن برای بیننده می باشد، و خود بنا به لحاظ پر و خالی شدن های ماهرانه ی دو مکعب ساده و استفاده از جدار شفاف سر تاسری در طبقه ی پایین به خوبی القا گر حس مدرنیته ی توام با سنت در فضا می باشد.

مطلب بیشتر:خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز

جدار شفاف خارجی برای ساکنین این امکان را میسر کرده است که به راحتی از داخل فضای نشیمن خود از منظره ی باغ و استخر رو به رو لذت ببرند. در واقع این جدار توانسته به سادگی پیوندی غنی میان فضای داخلی و فضای خارجی بنا ایجاد کند.

نمای پشتی بنا نیز از خاصیت این جدار های شفاف بی نصیب نمانده و توانسته به خوبی زیبایی محوطه سازی بخش پشتی را به فضای داخلی پیوند دهد.

مطلب بیشتر:پنجره های هوشمند که خیلی می فهمند!

 

استفاده از یک متریال برای محوطه، نمای خارجی و فضای داخلی همان چیزی است که می تواند به سادگی یک پارچگی را در کل بنا ایجاد کند. و بنا را از هر نظر متمایز کند. این یک پارچگی بصری و استفاده از ساده ترین و اصیل ترین متریال یعنی آجر در فضاهای داخلی و ترکیب آن با رنگ سفید دیوار ها و ایجاد بافت غیر شفاف و شفاف به لحاظ استفاده از دو عنصر آجر و شیشه در کنار هم یکی دیگر از نقاط قوت پروژه محسوب می شود.

 

پله های آجری، گلدان شمعدانی، نوستالژی های حیاط ایرانی که بسیار ماهرانه در ترکیب محوطه سازی ویلا قرار گرفته است. و خاصیت دعوت کنندگی بی نهایت جذابی به محیط بیرونی ساختمان بخشیده است.

مطلب بیشتر:گودال باغچه های مدرن، فضایی دنج در حیاط منزل ایرانی

در آخر اینکه بنای حاضر تلاش گروهی است که هویت معماری ایرانی را جستجو کرده و اعتلای آن را در بافت آجری، حجم سبک و شفاف و دعوت کننده، با هدف بهینه سازی انرژی می توان یافت.

​شما می توانید سوالات درباره معماری و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و آپارتمان خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید. 

با دیگر پروژه های برجسته ی ایرانی آشنا شوید:
خانه ای روی آب، ویلایی رویایی در دماوند
سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان!
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت
ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر
خانه فروردین، آپارتمانی زیبا در همسایگی نقش جهان اصفهان

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه