Chidaneh.com placeholder image

ویژگی‌های سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی داخلی مدیترانه‌ای یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در سراسر جهان است. این طراحی، به فضا ظاهری منحصر به فرد و شیک می‌بخشد، درحالی که دکور را تمیز و مینیمال نگه می‌دارد. 

در این مقاله همه چیز را در مورد طراحی داخلی مدیترانه‌ای، از تاریخچه آن گرفته تا نکات طراحی و ایده‌های دکوراسیون، به شما خواهیم گفت. اگر صاحب خانه‌اید و به دنبال طراحی مجدد خانه خود هستید، حتما تا انتهای این بخش را مطالعه کنید. 

قالیشویی ادیب

طراحی داخلی به سبک مدیترانه‌ای چیست؟ 

فضای داخلی خانه با راه پله در سبک مدیترانه ای

همانطور که از نام آن پیداست، طراحی داخلی به سبک مدیترانه‌ای به کشورهای اروپای جنوبی مانند ایتالیا، مراکش، یونان، اسپانیا و غیره اشاره دارد. این طراحی به دلیل ظاهر آن، استفاده از مواد طبیعی و فضای دنج شناخته شده‌است. این یک سبک طراحی داخلی جاودانه است و برای افرادی که عاشق طراحی‌های مینیمال و تمیز هستند و در عین حال حس سلطنتی به آن می‌بخشد، عالی است. به همین علت بیشتر کسانی که آرزوی خرید خانه در یونان را دارند ولی می‌دانند که ممکن است هیچوقت دارای خانه در این کشور نشوند، سعی می‌کنند تا طراحی داخلی خانه خود را به سبک مدیترانه‌ای بسازند تا حسی شبیه به زندگی در یونان را برای آنها به ارمغان بیاورد.

از آنجایی که اکثر کشورهای مدیترانه‌ای گرم هستند، طراحی داخلی برای خانه‌هایی با نور کافی خورشید مناسب است. در سبک مدیترانه‌ای، از رنگ‌های گرم روشن مانند سفید، قهوه‌ای، لیمویی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها به روشن شدن فضا و بزرگ به نظر رسیدن فضا کمک می‌کنند.

تاریخچه طراحی داخلی به سبک مدیترانه‌ای

فضای داخلی خانه با راه پله به سبک مدیترانه‌ای

 

منطقه مدیترانه شامل تمام کشورهای اطراف دریای مدیترانه است. این منطقه که حدود 22 کشور را در بر می‌گیرد، دارای آب و هوای معتدل است. شرایط آب و هوایی این منطقه نقش بسزایی در ساخت سبک طراحی داخلی داشته است. این سبک، برای برآوردن نیازهای آب و هوای گرم و خشک طراحی شده است. اگرچه هر کشوری در منطقه مدیترانه فرهنگ بسیار متفاوتی دارد، اما سبک مدیترانه‌ای داخلی برای بسیاری از آن‌ها آشناست. عناصر مشابه را می‌توان در هر کشوری یافت. با این حال، هر کشوری در طول سال‌ها سبک‌های منحصر به فرد خود را ساخته است. به عنوان مثال، دکوراسیون داخلی یونان به طور گسترده‌ای از آبی کبالت استفاده می‌کند و کف‌های تیره و نقوش روستایی در ایتالیا مرسوم است. در دهه 1920، این سبک طراحی داخلی به دلیل استعمار اسپانیا در سراسر جهان محبوب شد. از آنجایی که شهرهایی مانند فلوریدا و کالیفرنیا مانند کشورهای مدیترانه آب و هوای گرم و آفتابی دارند، این سبک مناسب بود و توسط طراحان داخلی مختلف رایج شد. 

عناصر کلیدی دکوراسیون مدیترانه‌ای 

فضای داخلی با سبک مدیترانه ای

عناصر تعیین کننده حیاتی طراحی خانه مدیترانه‌ای عبارتند از:

 نور خورشید:از آنجایی که این طرح برای شرایط آب و هوایی معتدل ساخته شده است، در آن به طور کامل از خورشید استفاده می‌شود. بنابراین، پنجره‌های بزرگ بخش بزرگی از سبک طراحی داخلی هستند. پنجره‌ها نیز با طاقچه‌های سفید تزئین شده‌اند تا ظاهری زیباتر داشته باشند.

طراحی داخلی و خارجی: طرح‌های مدیترانه‌ای، به شدت بر روی طراحی‌های داخلی و خارجی تمرکز دارند. فضاهای بیرونی مانند بالکن، حیاط جلویی نیز طراحی و مبله شده است.

سلطنتی و در عین حال مینیمال: با وجود استفاده از دیوارهای سنگی و رنگ‌های روشن، طراحی مدیترانه‌ای مینیمالیست و ساده بوده و عناصر زیادی را به طراحی اضافه می‌کند. 

انواع طراحی داخلی مدیترانه‌ای

امروزه چهار سبک اصلی طراحی داخلی مدیترانه‌ای وجود دارد: 

یونانی: سبک یونانی به شدت از سایه‌های آبی و فیروزه‌ای در طراحی‌های خود استفاده می‌کند. قسمت جنوبی قبرس نیز دارای همان طراحی داخلی منحصر به فرد خود می‌باشد و اگر مایل به خرید خانه در یونان هستید و میخواهید طراحی داخلی آن را از ابتدا مطابق با سلیقه خود و به سبک و یونانی انجام دهید، می‌توانید کاشی‌های موزاییک و کفپوش را برای طراحی منزل خود استفاده کنید. این‌ها با مبلمان آهنی و فرش‌های رنگ روشن با طرح‌های پیچیده متعادل می‌شوند.

اسپانیایی: سبک اسپانیایی Revival و مراکشی، از نظر طراحی بسیار شبیه به هم هستند. مانند سبک یونانی، سبک اسپانیایی نیز از رنگ آبی استفاده می‌کند، اما در درجه اول در مبلمان آن را بکار می‌برد. در طراحی‌های اسپانیایی نیز از کاشی و گلدان‌های سفالی استفاده شده است. ظاهر ساده، کاربردی و مینیمال می‌باشد. افرادی که قصد خرید ملک در پرتغال را دارند نیز متوجه همین طرح در مناطق جنوبی این کشور خواهند شد. 

ایتالیایی: دکوراسیون ایتالیایی که در نوع خود منحصر به فرد است، با طاق‌های گرد، تیرهای بالای سر، کفپوش‌های چوبی و سازه‌های سنگی پر شده‌اند. 

قبرسی: این کشور همانطور که می‌دانید در جنوب ترکیه واقع شده است و از نظر فرهنگی بسیار شبیه اروپا می‌باشد. به همین علت افرادی که شیفته زندگی کردن در اروپا هستند ولی از پس خرج‌های زندگی در کشورهای اروپایی برنمی‌آیند به این کشور می‌روند و هنگام اجاره یا خرید خانه در قبرس متوجه سبک چیدمان و طراحی داخلی اروپایی مردمان این کشور در درون خانه‌هایشان می‌شوند و آنقدر شیفته این طراحی می‌شوند که سعی می‌کنند مدرن ترین آن را انتخاب نمایند. 

مدیترانه مدرن: این ترکیبی از طراحی سنتی احیای مدیترانه و معماری مدرن است. از تکنیک‌های جدید و مدرن استفاده می‌کند و در عین حال ظاهری سنتی به آن می‌بخشد.درحالیکه این سبک، محبوب‌ترین انواع طراحی‌های داخلی هستند، هر کشور در جنوب اروپا سبک متفاوت و منحصر به فرد خود را دارد.

سبک مدیترانه‌ای برای آشپزخانه 

آشپزخانه در سبک مدیترانه‌ای با میز کانتر و صندلی

آشپزخانه یکی از عناصر ضروری یک خانه مدیترانه‌ای است. آشپزخانه‌های عریض و طویل با جزیره اختصاص  و میز ناهارخوری در این سبک‌ها رایج است. بنابراین، اگر فضای کافی داشته باشید، روی یک آشپزخانه بزرگ سرمایه‌گذاری کنید. با این حال، سبک مدیترانه‌ای را می‌توان در آشپزخانه‌های کوچکتر نیز گنجاند. کابینت‌های چوبی گرم، یک راه عالی برای دادن رنگ مدیترانه‌ای به آشپزخانه هستند. با این حال، اگر نصب کابینت‌های چوبی امکان پذیر نیست، می‌توانید روی کاشی‌های بافت سنگی و میزهای مرمر سرمایه‌گذاری کنید. این‌ها به ایجاد ظاهری روستایی کمک می‌کنند. کاشی‌های رنگ‌آمیزی شده با دست در رنگ‌های آبی و دیگر طرح‌های رنگی روشن نیز در دکوراسیون داخلی یونانی استفاده می‌شود. افزودن آن‌ها به از بین بردن یکنواختی و افزودن رنگ به آشپزخانه کمک می‌کند. لامپ‌ها و چراغ‌های خاص نیز می‌توانند به شخصیت آشپزخانه شما اضافه کنند و ظاهری دنج‌تر و گرم‌تر به آن ببخشند. روی چراغ‌ها و شمع‌های زرد سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانند عناصر منحصربه‌فرد آشپزخانه شما را برجسته کنند. سقف‌ها را نیز می‌توان برای ظاهری باکلاس تزئین کرد. طرح‌های سقف و تیرهای چوبی معمولاً در آشپزخانه‌های مدیترانه‌ای یافت می‌شوند. آن‌ها به گرما بخشیدن به فضا کمک کرده و آشپزخانه را از بقیه خانه جدا می‌کنند. هنگام طراحی آشپزخانه، نیازهای خاص خود را در نظر داشته باشید و عناصر مدرن را به آن اضافه کنید. فضایی را برای وسایل آشپزخانه مدرنی که ممکن است در آشپزخانه‌تان استفاده کنید، در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر شما یک خانواده 3 نفره هستید، تمرکز روی یک اتاق ناهارخوری بزرگ فقط برای زیبایی شناسی ممکن است تصمیم عاقلانه‌ای نباشد. مبلمان را مطابق با نیازهای خود بسازید و سبک‌های طراحی را نیز مطابق با سلیقه خود تغییر دهید. 

سبک مدیترانه‌ای برای اتاق نشیمن 

اتاق نشیمن عنصر اصلی یک خانه مدیترانه‌ای است. از آنجایی که نور طبیعی، هسته اصلی زیبایی شناسی مدیترانه‌ای است، استفاده از تمام پنجره‌ها و منابع نور، بسیار حائز اهمیت است. اتاق‌هایی با پنجره‌های بزرگ و  رو به شرق یا غرب انتخاب کنید تا مطمئن شوید که فضای زندگی شما حداکثر نور خورشید را دریافت می‌کند. اگر فضای کافی دارید، مبلمان بزرگ تهیه کنید. یک مبل بزرگ با کوسن‌های بزرگ می‌تواند عنصری مهم در فضای نشیمن باشد و تلاشی را که باید برای دکوراسیون انجام دهید به حداقل می‌رساند. با این حال، حتی اگر اتاق کوچکی دارید، می‌توانید با اضافه کردن قطعات دیگری مانند صندلی راحتی، لامپ، لوستر و غیره، ظاهری عالی ایجاد کنید. برای فضاهای کوچک، افزودن آینه‌های قدی نیز می‌تواند مفید باشد. آینه‌ها همچنین نور را منعکس کرده و فضا را بزرگتر جلوه می‌دهند.

سبک مدیترانه‌ای برای حمام 

حمام در سبک مدیترانه‌ای با روشویی و وان

حمام اغلب عنصری است که در طراحی داخلی نادیده گرفته می‌شود. اما از آنجایی که سبک مدیترانه‌ای برای افرادی که به اوقات فراغت علاقه دارند توسعه یافته است، طراحی، توجه ویژه‌ای به حمام کرده است. طرح‌های حمام مدیترانه‌ای سلطنتی، منحصر به فرد و در عین حال ساده هستند. همچنین گزینه‌های بسیار متنوعی نیز برای انتخاب وجود دارد. طرح‌های تمام سفید، تمام چوب یا تمام قهوه‌ای، از جمله محبوب‌ترین طرح‌ها می‌باشند.

 در ساخت حمام، موارد زیر را در نظر داشته باشید: 

1. هر فضا را از هم جدا کنید: سعی کنید از طریق جداکننده‌های دیواری (پارتیشن) یا شیشه، بین روشویی، توالت و دوش یک تقسیم‌بندی ایجاد کنید. حتی برای پرده‌های دوش هم این کار را انجام دهید. 

2. نور: نورپردازی بسیار مهم است. از آنجایی که حمام‌ها معمولا نور کمتری دریافت می‌کنند، پر کردن شکاف با نورهای مصنوعی ضروری است. بسته به مکان توالت فرنگی، نوع نور مناسب را انتخاب کنید. 

3. حمام‌های روباز: دوش‌ها و وان‌های روباز در تمام طراحی‌های داخلی مدیترانه‌ای معروف هستند. 

4. راحتی: حمام فضایی برای استراحت و آرامش است. مطمئن شوید که حمام شما نیز این ویژگی را داشته باشد. از مبلمان برای ایجاد حس آرامش استفاده کنید. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه