Chidaneh.com placeholder image

سبک کلبه ای: دکوراسیون خودمانی و مقرون به صرفه

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک های دکوراسیون: آشنایی با سبک های مختلف دکوراسیون به شما کمک می کند یک مسیر مشخص برای طراحی داخلی منزل خود دنبال کنید. این سبک ها این قدر متنوع اند که مطمئنا آنچه دلخواه شما است نیز در این میان جای دارد. امروز می خواهیم با چیدانه سبکی را به شما معرفی کنیم که در عین سادگی و ارزانی، بسیار دلنشین است. با ما همراه باشید…

سبک کلبه ای چیست؟ در این سبک همه چیز ساده گرفته می شود. نقص ها، گنحینه های معمولی و انواع مبلمان در این سبک حائز اهمیت اند. سبک کلبه ای فروتن، بی تکلف و پر از مهربانی است – ویژگی هایی که زمانی به داشتن آن ها افتخار می کردیم.
چرا سبک کلبه ای؟ این سبک با ویژگی های راحت، عادی و شخصی بودنش برای شیوه ی زندگی واقعی ما مناسب است. پارچه ها سخاوتمند اند، مبلمان ما را دعوت به لم دادن می کنند. در این سبک ما خودمان هستیم، آزاد و رها از همه ی قید و بندهای دکوراسیون در دنیای امروزی.

سرویس خواب بالسا

زنگار و رنگ و رو رفتگی در سبک کلبه ای

مهره های اصلی دکوراسیون کلبه ای، رنگ های روشن، پارچه های شلال و مبلمان های نامتناسب هستند. چاپ های رنگ و رو رفته، پارچه های چروک و رنگ های پوست انداخته به ایجاد جذابیت وینتیج که زمینه ی اصلی این سبک است، کمک می کنند.

نکته: بین یک کهنگی دانشین و یک کهنگی ساده و معمولی، مرز ظریفی وجود دارد. برای رد نکردن این مرز، قطعات به شدت هوا خورده را با قطعات جدیدتر به تعادل برسانید و رنگ ها را ساده و ملایم در نظر بگیرید. در چنین فضایی مبلمان و تجهیزات کهنه در کنار دیوار ها و قاب های پنجره ی تمیز و تازه، بسیار جذاب تر به نظر می رسند.

سبک کلبه ای با رنگ های ملایم

رنگ های سبک کلبه ای به نرمی و تمیزی ملحفه های پنبه ای روی بند رخت به نظر می رسند. هیچ رنگ جیغ یا درخشش های زننده ای در این سبک به چشم نمی خورد. صورتی ها، آبی ها، سبز های کم رنگ و رنگ های شسته رفته ی دیگر در این سبک جایگاه ویژه ای دارند. از ترکیب رنگ های مختلف و زیاد استفاده نکنید. در عوض با یک یا دو رنگ کار کنید.

نکته: اگر نمی توانید در برابر علاقه ی خود برای استفاده از یک رنگ برجسته مقاومت کنید، تنها برای وسایل کوچک از رنگ برجسته ی موردعلاقه تان به صورت سایه های مختلف آن استفاده کنید. یک کوسن فیروزه ای در میان کوسن های آبی کم رنگ، بسیار زیبا و متناسب با این سبک به نظر می رسد، اما اگر یک قالیچه ی سبز کم رنگ پهن کنید و سقف را زرد لیمویی رنگ آمیزی کنید، ظاهر دکوراسیون شما از سبک کلبه ای دور می شود.

پنل های شیاردار در طراحی داخلی به سبک کلبه ای

پنل های شیار دار کلاسیک همیشه محبوب بوده و هستند و یکی از عناصر اصلی سبک کلبه ای به شمار می روند. این پنل ها نه تنها نصب راحتی دارند، بلکه خیلی ساده و بدون نیاز به فکری خاص، به دیوار لخت، سقف خالی یا کابینت ساده ی شما، صمیمیت و هویت می بخشند. شما می توانید این پنل ها را به رنگ دلخواه تان رنگ کنید.

نکته: وسعت کمی از پنل های شیاردار تأثیر قابل ملاحظه ای دارند. مثلا در این سرویس بهداشتی، پنل با وجودی که در زمینه است، اما خیلی به چشم می آید.

پارچه های زنانه در دکوراسیون به سبک کلبه ای

پارچه ها در تعریف سبک کلبه ای تأثیر زیادی دارند: پارچه های گل دار ظریف، پارچه های ضخیم راه راه، پارچه های پنبه ای، پارچه های سوراخ دار. جنس های بافت دار طبیعی مانند پنبه، کتان و کرباس با این نوع دکوراسیون تناسب دارند. در این سبک پارچه های وینتیج از دستمال و کهنه های ظرفشویی گرفته تا کیسه های آرد و پیش بند ها، بر روی کوسن ها، لحاف ها، نشیمن صندلی ها و لوازم دیگر دیده می شوند. پرده ها معمولا ساده، حریر و خنک هستند.

نکته: سعی کنید نقش های گل بر روی پارچه تان رنگ های روشن داشته باشند. گل های مختلف با رنگ های مختلف، اغراق آمیز می شوند. شما که نمی خواهید منزل تان مثل فروشگاه لوازم عروسی شود؟!

روکش های مبل در سبک کلبه ای

شاید استفاده از روکش های ساده ی مبل قدیمی شده باشد، اما در دکوراسیون کلبه ای قضیه فرق می کند. یک روکش مناسب جذابیتی به مبلمان شما می دهد که در کنار نیاز به نگهداری کم، نقص های مبل تان را می پوشاند.

نکته: از انتخاب روکش معمولی و یک دست اجتناب کنید. روکش ها باید برای مبل شما طراحی شوند. روکش های آماده ی بسیاری در بازار موجود اند اما اگر با صرف هزینه ی بیشتر مشکلی ندارید، می توانید آن ها را سفارشی و متناسب با مبل خود تهیه کنید.

رنگ آمیزی در طراحی داخلی کلبه ای

تخت خواب فرفورژه یا میز پاتختی زخمی رنگ شده همواره در دکوراسیون کلبه ای حضور داشته اند. در این دکوراسیون چه بخواهید چوب تیره را روشن کنید، چه بخواهید قطعه های نامتناسب و بی ربط را متحد کنید، رنگ آمیزی بهترین راه حل خواهد بود. رنگ ارزان، سریع و بی دردسر است.

نکته: اگر نگرانید که قطعه ی تازه رنگ شده، جدید به نظر برسد، به آسانی با اندکی سنباده زدن یا پر کردن، ظاهری فرسوده به آن بدهید. کشو ها و دسته های قدیمی کابینت و ابزار دیگر نیز می توانند به چنین ظاهری کمک کنند.

کفپوش های از مد افتاده در دکوراسیون کلبه ای

حتما تا به حال کلبه های قدیمی را که سراسر فرش شده اند، دیده اید. اما برای دکوراسیون کلبه ای به متریال های بیشتر روستیک که صدای تق تق ایجاد می کنند، نیاز است. چوب در هر شکلش بهترین گزینه برای چنین دکوراسیونی می باشد، اما آجر و سنگ نیز می توانند گزینه های مناسبی باشند. جنس قالیچه ها را از متریال های ساده مانند سیزال یا پنبه ی بافته شده انتخاب کنید.

نکته: با وجودی که شاید کاشی برای ما یادآور کلبه ها نباشد، اگر نوعی از آن را انتخاب کنید که وینتیج باشد، می تواند در دکوراسیون کلبه ای جای خود را باز کند (مثل کاشی های شش ضلعی کوچک که معمولا در حمام ها استفاده می شوند).

کلکسیون های زیبا در دکوراسیون به سبک کلبه ای

اشیای دست دوم و دور ریختنی های وینتیج، در دکوراسیون کلبه ای زیاد دیده می شوند. اگر این اشیا در دکوراسیون منزل تان پراکنده اند، آن ها را جمع کنید و یک کلکسیون درست کنید – مانند مجموعه ی بطری های شیشه ای در این تصویر.

نکته: اتاقی پر از جلوه های اتفاقی، مبلمان نامتعارف و برجستگی های نامتناسب می تواند به آسانی در حوزه ی سبک تلفیقی قرار گیرد. اگر چنین چیزی را نمی خواهید، اتاق تان باید از پایه بر اساس قوانین کلبه ای طراحی شود.

شلف باز در سبک کلبه ای

در گذشته ی نه چندان دور، آرایش کابینت های بالا در دکوراسیون آشپزخانه به شکل استاندارد امروزی نبود و به جای آن از شلف برای جا دادن مجموعه ی بشقاب ها و کاسه ها، ظروف خشک بار و سبدهای خوراکی استفاده می شد. این شلف ها امروزه در کنار سودمندی شان، نقشی دکوراتیو نیز در فضاهای داخلی دارند.

نکته: شلف ها و قفسه های باز ممکن است ظاهری آشفته به منزل شما بدهند. ضمن اینکه باید در برابر جمع شدن گرد و خاک صبور باشید.

نگاهی به دکوراسیون منزل خود بیندازید. آیا نشانه هایی از این سبک در آن می بینید؟ اگر شما هم دکوراسیونی خودمانی دارید، اهالی چیدانه را از دیدن آن محروم نکنید و دکوراسیون محل کار و زندگی خود را که پر از ایده ها و نشانه های شخصی شماست با ما به اشتراک بگذارید. از شما دعوت می کنیم در تورهای چیدانه شرکت کرده و با تحریریه همکاری کنید!

با سایر سبک های دکوراسیون آشنا شوید:
سبک کوچ‌نشینی برای دوستداران وسایل آنتیک
چگونه گرمای خانه های اسکاندیناوی را به خانه خود بیاورید؟
فضایی با حال و هوای اسپانیایی!
سبک های دکوراسیون داخلی: رمانتیک، مینی مالیسم و کانتری
معماری “های تک" فرزند خلف معماری مدرن!

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه