Chidaneh.com placeholder image

7 نورگیر سقفی با ایده ی خیره کننده

به قلم: تحریریه چیدانه

بالکن، پاسیو، حیاط خلوت: نورگیرسقف یا پنجره سقفی انتقال دهنده نور به فضاهای داخلی می‌باشد. این نورگیرها همه یا بخشی از فضای سقف ساختمان را به منظور روشن سازی تشکیل می‌دهند. نورگیرهای سقفی انواع مختلفی دارند که هر کدام زینت بخش، بخشی از فضای داخلی ما می باشد، با چیدانه همراه باشید تا به بررسی نقش نورگیر ها در فضای داخلی بیشتر بپردازیم.

chidaneh ad banner

ورودی ها باید روشن باشند به طوری که به خوبی خاصیت دعوت کنندگی را برای فضای شما داشته باشند، برای این منظور استفاده از نور طبیعی در فضا بسیار مفید است، با این کار علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها می توانید فضایی منحصر به فرد در ورودی خود داشته باشید.

بازشوهایی که در بالای حمام و آشپزخانه قرار می‌گیرند فضای مناسبی برای تخلیه هوای مرطوب این اماکن بوجود می‌آورند. مقدار هوای جریان یافته از سقف، بستگی به جهت، سرعت باد، تغییر فشار و تفاوت درجه حرارت داخل و خارج دارد. هوای خنک، گهگاه از همان مجرایی که نور وارد فضا می‌شود، جریان می‌یابد، اما غالباً هوای گرم است که از این فضا مجال بیرون رفتن پیدا می‌کند. پس یکی از محل های مناسب برای قرار گیری پنجره های سقفی حمام ها و آشپزخانه ها می باشند.

همیشه نور گیرهای سقفی نباید به منظور تهویه یا انتقال نور مطلوب در فضا ایجاد شوند گاهی نور گیرها می توانند نقش منحصر به فرد تری را در فضا داشته باشند. به وسیله ی نورگیر ها و بازی نور و سایه می توانید در طول روز دیوارهایی منقوش با حسی متفاوت داشته باشید که دائما در حال تغییرند و هیچ گاه یک نواخت نمی شوند.

برای خیلی ها  حضور تندیس ها و عناصر دکوری در فضای داخیلیشان خوش آیند است. یکی از راه های جلوه گری این تندیس ها در فضای داخلی روشنایی آن ها و نورپردازی خاصشان است که به جلوه گری آن ها در فضای داخلی بیش از بیش کمک می کند ، برای ایجاد فضایی خاص تر  نورگیر ها را برای عناصر دکوری خود تعبیه کنید و از جادوی نور در فضای خود لذت ببرید.

راه پله ها یکی دیگر از فضاهایی هستند که نورگیر ها می توانند به آن ها زیبایی خاصی ببخشند، در کنار راه پله هایی که از نورگیر های سقفی بهره می برند توجه به دیوارهای نزدیک به نورگیر ها مهم است. دیوار پوش سنگی با رنگ سفید به نور دریافتی از نورگیر ها جلوه می دهد. و با وجود فرو رفتگی و برآمدگی های طبیعی خود سایه های زیبایی را می آفرینند که فضای راه پله ی شما را تبدیل به یک عنصر جذاب بی نظیر می کند.

نورگیرهای بازشو یا ساده یک ایده ی منحصر به فرد برای حیاط خلوت شماست به خوبی می توانید در این فضا  میز و صندلی قرار دهید، و از عبور نور برای منحصر به فرد کردن فضای خود استفاده کنید، باز شو ها الزاما نباید یک پنجره باشند ، ترکیب شید چوبی ها و شیشه ها برای این منظور بسیار مناسب اند. و فضای حیاط خلوت شما را به خوبی دگرگون می کنند و برای ایجاد محرمیت بیشتر در فضا استفاده از شیشه های مات بسیار مناسب است.

هرمس اسکای
آسمان مجازی
هرمس اسکای

یکی از پنجره های سقفی بی نظیری که می تواند برای فضای داخلی شما منحصر به فرد باشد، پنجره های سقفی منقوش است که به فضای شما زیبایی خاصی می بخشد، این طرح و نقش ها را می توانید به تناسب فضای داخلی خود  انتخاب کنید و در سقف خود آسمان مجازی داشته باشید.

آیا در حال بازسازی دکوراسیون منزل خود هستید؟ اگر هنوز دست به کار نشده اید، پیشنهاد می کنم ابتدا سری به اهالی فن چیدانه بزنید و طراحان و متخصصان را با دقت و حوصله بررسی و انتخاب کنید. ضمنا می توانید سوالات خود را در مشاوره دکوراسیون چیدانه مطرح کنید تا کاربران آگاه چیدانه با شما همفکری کنند.

مطالب بیشتر: طراحی دیوار نورگیر و پاسیو با ایده های نو
آتریوم و تاثیر آن در معماری داخلی
۷ پیشنهاد عالی برای پوشش سقف حیاط خلوت، پاسیو و نورگیر
شعبده نور طبیعی در بازسازی فضای داخلی خانه ای در سیدنی!
پاسیو ها ی جذاب با طراحی مینیمالستی!

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
در تاریخ 25 آبان 1399
سلام وقت بخیر منزل من قدیمی هست و یک نورگیر در سقف داریم که هم جای تامناسبی هست و هم بسیار نازیبا که البته اگر پوشیده شود هم فضای خانه بسیار تاریک میشود و در اقع بجز همان نورگیر هیچ پنجره ای ندارد ممنون میشوم برای استفاده بهینه از این نورگیر و زیبا تر شدن آن راهنمایی ام کنید

ثبت دیدگاه