Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیونی براق و خیره کننده به سبک آرت دکو

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک های دکوراسیون: اگر از کسانی هستید که دوست دارید جواهرات تان پر زرق و برق و برجسته جلوه کند، عاشق گذراندن تعطیلات در هتل های لوکس و باشکوه هستید، تمایل دارید در مهمانی ها بدرخشید و رنگ زرد فرنگی (کروم رنگ) را می پسندید، مطمئنم سبک آرت دکو بهترین انتخاب برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل تان خواهد بود. با چیدانه همراه شوید تا این سبک را بیشتر بشناسیم…

سبک آرت دکو چیست؟ سبک آرت دکو بین جنگ جهانی اول و دوم ظهور کرد و اوج آن در اواخر دهه ی 1920 و اوایل دهه ی 1930 بود. این سبک بر روی فرم و شکل به اندازه ی عملکرد و کاربرد تأکید می کرد و توجه زیادی به نمایش زرق و برق و ثروت داشت. همان طور که افسردگی شدید مردم به دلیل جنگ عمیق تر می شد، شهرت آرت دکو نیز بیشتر می شد، زیرا برای مردم ناامید و افسرده ی آن روزها راهی برای فرار از واقعیت بود.

سرویس خواب بالسا

چرا سبک آرت دکو؟ این سبک گویی خشم و خروش جوان های بیست ساله را مجسم می کند و با طرز تفکری پیشرو و ظرافتی سطح بالا، بسیار غنی و شیک و البته لوکس جلوه می کند.

نورپردازی خاطره انگیز در سبک آرت دکو

در سبک آرت دکو، حال و هوای فضا بسیار مهم است و نورپردازی لایه بندی شده برای خلق یک جو مناسب ضروری می باشد. پرتو های رو به بالا یا پایین دیوارکوب ها و شمع ها درخششی گرم و جذاب ایجاد می کنند. لوازم آرت دکو با متریال های براق و جلاخورده مانند کروم و برنج و با انعکاس زیاد و قوی، بسیار جلوتر از آن دوره بودند و از نشانه های این سبک هستند.
نورپردازی آرت دکو با وجود لبه های اغراق شده ای که از خود به جای می گذارد، اما دارای ظرافت بی نظیری است. الگوی تشعشع انوار خورشید از پشت ابر (از موتیف های معروف آرت) که در این دیوارکوب دیده می شود، این فضا را زنده کرده است.

هندسه قوی در سبک آرت دکو

شاید ویژگی شاخص سبک آرت دکو تأکید آن بر اشکال هندسی باشد. الگو های زاویه دار، طراحی های پله پله و منحنی های برجسته همگی نشان از ظاهر آرت دکو دارند. الگو ها و مقطع های شلوغ پلوغ و خوش رنگ و لعاب در این سبک جایی ندارند.
سرامیک های سیاه در این سرویس بهداشتی به تعریف فضا و جلب توجه به آن کمک کرده اند (تصور کنید بدون رنگ سیاه، این فضا با ترکیب رنگی سبز و سفیدش چقدر محجور به نظر می رسید). صفحات مربع و مستطیل سینک، آینه و دیوارکوب ها در کنار پیوستگی بصری، به زیبایی زوایا را به نمایش گذاشته اند.

سطوح براق در دکوراسیون به سبک آرت دکو

به جرأت می توان گفت آرت دکو یعنی درخشش و درخشش و درخشش. چوب و فلز لاک و جلا خورده و رنگ براق به منظور ایجاد یک تأثیر جذاب و درخشان ترکیب می شوند. برای افزایش خاصیت بازتابنده ی فضا، شیشه های درخشان و قطعات آینه کاری شده در سراسر دکوراسیون آرت دکو دیده می شوند.
اگر می خواهید برای دکوراسیون آرت دکوی خود سنگ تمام بگذارید، نمونه ی مصنوعی چرم دان دان را به فضای خود بیاورید. نمونه ی اصلی این ماده در قدیم از پوست کوسه تهیه می شد.

پارچه های پرپشت در سبک آرت دکو

در این سبک بافت های طبیعی و پارچه های ساده جایی ندارند. در سبک آرت دکو لمس الگوهای گرافیکی و بافت های نرم در پارچه های وینیل، ابریشم و ساتن بسیار دلپذیر است. فرش و قالیچه ها و روکش هایی انتخاب کنید که دارای موتیف های ریتمیک و هندسی هستند. نقوش حیوانات نیز در این سبک جای دارد.
رگه هایی از نقره ای یا طلایی متالیک، فضای آرت دکو را غرورآمیز می کند. اما یادتان باشد در استفاده از آن ها اغراق نکنید.

دکوراسیون سیاه و سفید به سبک آرت دکو

ترکیب رنگی سیاه و سفید ترکیبی است کلاسیک و سطح بالا که ما را به یاد سبک آرت دکو می اندازد. ترکیب این تم رنگی با درخشش که نماد سبک آرت دکو است، به سادگی چشم را خیره می کند.
رنگ های زرد طلایی، سبز کلی، آبی مایل به سبز و بنفش سلطنتی، انرژی ای را که در اوج دوران آرت دکو ایجاد شده بود زنده می کند. در استفاده از این رنگ های درخشان هوشیار باشید. آن ها را در زمینه ای آرام تر به کار ببرید و انتخاب خود را به یک یا دو گزینه محدود کنید تا رنگین کمانی از رنگ ها ایجاد نشود.

مبلمان لاک خورده در سبک آرت دکو

در طول دوره ی آرت دکو بر اساس مشخصه ی این سبک (درخشش)، لاک براق و درخشان معروف شد. برق خیره کننده ی آن روی برخی از عناصر مانند سرتختی در این تصویر، حس اغراق آمیزی ایجاد می کند. تأثیر رنگ های کلاسیک سیاه، سفید و قرمز اثبات شده است اما ظاهر دکوراسیون آرت دکوی خود را با لاک زدن یک قطعه ی شاخص به سطح بالاتری ارتقا دهید.

مبلمان آینه کاری شده در سبک آرت دکو

کنسول ها، قفسه ها یا میز های آینه کاری شده در فضای آرت دکو الزامی هستند. ضمن اینکه نباید در استفاده از آینه ها زیاده روی کنید، انتخاب معقولانه ی دو یا سه قطعه آینه به انتشار نور و درخشش در فضا کمک می کند.

تقارن در دکوراسیون به سبک آرت دکو

سبک آرت دکو در کنار تأکید بر خط و فرم، بر تقارن نیز تأکید می کند که البته فلسفه ی آن با فلسفه ی قرینگی در دوران پیشین ویکتوریایی و آرت نوو متفاوت است. تقارن سبک آرت دکو همه چیز را در بر می گیرد، از معماری گرفته تا طراحی مبلمان و قرارگیری آثار هنری و تجهیزات دیگر.
تقارن به معنای خطوط سخت و مقاطع مستقیم نیست. مثلا در این آینه منحنی های سیال تئاتری در کنار آرام کردن فضا، تعادل را نیز برقرار ساخته است.

شما هم اگر طراحی دکوراسیون منزل تان را به سبک خاصی انجام داده اید، با همکاری با تحریریه چیدانه آن را با ما و مخاطب های دیگر به اشتراک بگذارید.

سبک های دکوراسیون را بیشتر بشناسید:
کلاسیک | تلفیقی | مدیترانه ای | روستیک | ایرانی و اسلامی | مدرن | معاصر | هالیوودی | کوکوشانل | کلبه ای | صنعتی

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه