Chidaneh.com placeholder image

8 معجزه گیاهان خانگی برای سلامتی!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان خانگی: بیشتر ما انواعی از گل و گیاه را در داخل منزل مان داریم اما از فواید فوق العاده ی آن ها برای سلامتی باخبر نیستیم. آیا می دانید هوای خانه ی شما می تواند شامل سموم خطرناک و ناسالمی باشد که گیاهان قادر اند آن ها را از بین ببرند؟ و آیا می دانید قرار دادن گیاه در اتاق خواب نوجوان تان می تواند به تمرکز بهتر او در هنگام مطالعه کمک کند؟ با چیدانه همراه باشید تا با فواید و مزایای گیاهان درون دکوراسیون داخلی منزل بیشتر آشنا شویم.

گیاهان خانگی

تابلو فرش ریحان

1. گیاهان خانگی، شفادهندگان طبیعی

گیاه آلوئه ورا (Aloe barberae) به نام “زنبق صحرایی"، “گیاه جاویدان" و گیاه دارویی نیز شناخته می شود. آلوئه ورا فواید بسیاری از جمله قابلیت تصفیه ی هوا را دارد.

گیاه آلوئه ورا
ژل درون این گیاه می تواند بریدگی ها را درمان کند و ضمنا در تسکین سوختگی ها از جمله آفتاب سوختگی بسیار مؤثر است.
مصری های باستان از این گیاه علفی در درمان سوختگی ها، عفونت ها و انگل ها استفاده می کردند. جوشاندن برگ های این گیاه خارق العاده در آب و تنفس در بخار آن به آرام کردن علائم آسم کمک می کند.

گیاه عنکبوتی

2. هوای تمیز و تازه با گیاهان خانگی

گیاه عنکبوتی (Chlorophytum comosum) که در تصویر می بینید یکی از گیاهانی است که با زدودن سموم مضر از هوا به تمیز کردن آن کمک می کند. این گیاه یکی از معروف ترین گیاهان خانگی است که خیلی آسان رشد می کند.
گیاه عنکبوتی هوای خانه ی شما را از بنزن، فرمالدئید، مونواکسیدکربن و زایلن تمیز می کند. این مواد ترکیبات عالی فرّار و رایجی هستند که هر روزه توسط مبلمان، فرش ها و دیگر لوازم خانگی معمول، در هوای خانه های ما منتشر می شوند.

گیاه لاستیکی- فیکوس

گیاه لاستیکی (Ficus elastic) گیاه زینتی تصفیه کننده ی دیگری است که برگ های بیضی شکل براق و چرمی دارد.
گیاهان لاستیکی در صدر لیست گیاهان خانگی قرار دارند که سمومی مانند فرمالدئید را از هوای خانه حذف می کنند.
فرمالدئید می تواند از مبلمان و کفپوش و اشیای خانگی معمولی که شما تصورش را نمی کنید مانند خوشبوکننده های هوا، محصولات مو و لاک ناخن به هوا ساطع شود.

گیاه ماری -سانسوریا

3. تنفس آسان با گیاهان خانگی

گیاه ماری (Sansevieria trifasciata ‘Laurentii’) که به زبان مادرشوهر نیز معروف است، کم مراقبت و یکی از سرسخت ترین گیاهان خانگی می باشد. این گیاه برگ های ایستاده و محکمی دارد و در فضا خودنمایی بسیاری می کند.
همان طور که می دانیم گیاهان برعکس ما در تنفس عمل می کنند – آن ها دی اکسید کربن را می گیرند و آن را به اکسیژن تبدیل می کنند. بیشتر گیاهان این عمل را در طول روز انجام می دهند اما گیاه ماری از معدود گیاهانی است که اکسیژن را در طول شب در هوا آزاد می کند. بنابراین گیاه کاملی برای اتاق خواب شما می باشد.
برای بهره وری کامل از فواید گیاهان، آن ها را در حوزه ی تنفس خود قرار دهید که شامل حدود دو متر مربع از اطراف فضایی است که نشسته یا خوابیده اید.

گیاه نخل آرکا

4. رطوبت رسان‌های طبیعی

حدود 10 درصد از رطوبت موجود در هوایی که تنفس می کنیم از گیاهان تأمین می شود. نخل آرکا (Chrysalidocarpus lutescens) که به اسم نخل پروانه ای یا نی طلایی نیز شناخته می شود، یک نخل خانگی بسیار مشهور است. این نخل زیبا رطوبت در اتاق منتشر می کند و فضا را به ویژه برای روزهای خشک زمستان خوشایند می سازد. از طرف دیگر گیاهانی مانند کاکتوس ها و ساکیولنت ها آب را در خود نگه می دارند و بنابراین رطوبت کمی به هوا می دهند.

درختچه لیمو

5. گیاهان خانگی با رایحه‌های طبیعی

به جای استفاده از خوشبوکننده های مصنوعی هوا از گیاهان معطری مانند درختان قدکوتاه لیمو ترش (Citrus hystrix) استفاده کنید تا خانه تان از یک عطر تازه و دلپذیر لبریز شود. این یک روش طبیعی و بدون مواد شیمیایی برای خوشبو کردن منزل شما به خصوص در هنگام آشپزی است.

فیکوس بنجامین یا انجیر گریان

6. استرس کمتر، موفقیت بیشتر

مطالعات نشان داده اند نگهداری گیاهان در منزل یا حتی در فضای کار تأثیر بسیار مثبتی بر ساکنین دارد، استرس و خستگی را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.
تعدادی گیاه خانگی به ویژه از نوع پهن برگ را روی میز کار خود در خانه یا اداره یا محل مطالعه و انجام تکالیف فرزندان تان قرار دهید. هر نخلی از جمله نخل بامبو (Chamaedorea seifrizii) یا انجیر گریان (Ficus benjamina) رطوبت را تنظیم می کند و انتشار دی اکسید کربن را در خانه یا محیط کار شما کاهش می دهد.

اسطوخودوس

7. خواب آسوده با گیاهان خانگی

7 یا 8 ساعت خواب کامل توصیه شده در شبانه روز می تواند مشکل به دست آید، مخصوصا وقتی ذهن درگیر اتفاقات طول روز گذشته و برنامه ی روز بعد است.
مطالعات نشان داده اند که بخار ساطع شده از برخی از گیاهان به خصوص اسطوخودوس (Lavandula) و گل یاس (Jasminum) می تواند منجر به خواب آسوده تری شود. یک گیاه اسطوخودوس یا یاس را نزدیک تخت خواب تان نگهداری کنید. بوی برخاسته از این گیاهان آرامش خاطر شما را تحریک کرده و به شما کمک می کند خواب آسوده ای داشته باشید.

بنفشه آفریقایی

8. بهبود سلامت ذهنی با گیاهان خانگی

وقتی احساس ناراحتی می کنید، هیچ چیز مانند یک گیاه یا گل های رنگارنگ به عنوان هدیه شما را آرام نمی کند. مطالعات نشان داده اند بیماران بیمارستان که در اتاق خود گل و گیاه دارند یا از پنجره ی اتاق شان به باغچه دید دارند بسیار سریع تر از افرادی که گل و گیاه در اطراف شان ندارند، بهبود می یابند.
گیاهان به افزایش انرژی مثبت در فضا کمک می کنند و باعث می شوند احساس امنیت و راحتی بیشتری کنیم. آن ها هم چنین احساس افسردگی و تنهایی را کاهش می دهند. اهمیت به یک شیء زنده به ما هدف و احساس رضایت درونی می دهد، مخصوصا وقتی منتظر شکوفا شدن گل های گیاه محبوب تان هستید. گیاهانی مانند بنفشه ی افریقایی (Saintpaulia) انتخاب کنید که مراقبت آسانی دارند. آن ها در تمام طول سال با زحمت کمی گل می دهند.

گیاهان خانگی

حرف آخر

حالا شما به ما بگویید کدام گیاه خانگی را بیشتر از همه دوست دارید؟ نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود را در دیدگاه های پایین همین صفحه یا بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید.

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه