Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون محبوب بانوان خوش سلیقه با سبک آرت نوو!

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک های دکوراسیون: جنبش آرت نوو با وجود عمر کوتاهش، امروزه همچنان بر طراحی تأثیرگذار است. از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، هنرمندان و طراحان، این سبک معماری، هنرهای تزیینی و مد را که ترکیبی از اشکال زنانه بود، اشاعه دادند. هدف این جنبش این بود که کاملا اصیل باشد و هیچ چیزی از گذشته را تقلید نکند.
با وجودی که سبک آرت نوو در آغاز تحسین شد، اما شهرتش خیلی زود رو به کاهش گذاشت. منتقدان این سبک را به خاطر داشتن جزییات بیش از حد، گران بودن و اسراف گرایانه بودنش متهم کردند.
با وجود این، زیبایی آرت نوو غیر قابل انکار است و امروزه هنوز هم مورد تحسین می باشد. اکنون چیدانه قصد دارد 8 ایده برای آوردن سبک زیبای آرت نوو به دکوراسیون داخلی منزل تان معرفی کند که چه بخواهید کل خانه تان را به این سبک طراحی کنید و چه بخواهید تنها یک یا دو مشخصه ی آن را در منزل تان داشته باشید، پاسخ گوی شما خواهند بود. با ما همراه باشید…

قالیشویی ادیب

1. چوب کنده کاری شده در سبک آرت نوو

هنرمندان، طراحان و صنعت گران آرت نوو تأثیرات سنتی را نپذیرفتند و طراحی های خود را به سمت سبکی مدرن تر و اصیل کشاندند. در خانه ای به سبک آرت نوو، کنده کاری های پیچیده از عصر ویکتوریایی با خطوط موج دار و موتیف های الهام گرفته از طبیعت، ظاهری منحنی تر پیدا کردند.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: با افزودن گچ بری ها و قالب ها به مبلمان و تجهیزات جدید، این سبک را به صورت به روز شده به دکوراسیون خود وارد کنید. در دست دوم فروشی ها و سمساری ها به دنبال قطعات الحاقی باشید و آن ها را در سطوح صافی مانند میزها، کمدهای لباس یا قاب ها به کار ببرید. اگر هم اهل مهارت های “خودتان بسازید" هستید، می توانید موتیف های آرت نوو را در وسایل چوبی خود خلق کنید.

2. فلزکاری در دکوراسیون به سبک آرت نوو

سبک آرت نوو به سرعت با آهن کاری های تزیینی و قالب های فلزی جور شد که خطوط موج دار، نامتقارن و ارگانیک آن ها مورد پسند ثروتمندان قرار گرفت.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: به منظور حضور این عنصر سبک آرت نوو در منزل تان، می توانید از طاقچه های دیواری، نرده ها، دروازه ها و دیگر جزییات معماری استفاده نمایید. اگر نمی خواهید هزینه ی زیادی صرف کنید، می توانید عناصر دسته دوم تهیه کنید. شما به راحتی می توانید یک دکوراسیون منزل شیک با مبلمان دست دوم داشته باشید.

3. شیشه رنگی یا ویترای در سبک آرت نوو

هنرمند لوییس کامفرت تیفانی، به آوردن شیشه رنگی آرت نوو به فضاهای داخلی اصلی در این دوره کمک کرد. طراحی های منحنی و موج دار او پنجره ها، آباژور ها و تجهیزات روشنایی و نورپردازی دیگر را آراست.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: ممکن است شیشه رنگی را عنصری سنتی در نظر بگیرید اما با کاربرد درست و به جا می تواند به زیبایی با فضاهای داخلی مدرن و معاصر هماهنگ شود. به دنبال خطوط منحنی آرت نوو باشید و شیشه رنگی را به طور محدود به کار ببرید – مثلا برای یک چراغ روشنایی یا یک پنجره، مانند این سرویس بهداشتی.

4. کاشی در طراحی داخلی به سبک آرت نوو

در نیمه ی دوم قرن نوزدهم تولید کاشی و تایل با رکود مواجه شد. کاشی ها در مقایسه با کاغذ دیواری گران و نصب شان سخت بود. اما دوباره در قرن بیستم شهرت این متریال بازگشت. کاشی های قالب گیری شده با موتیف های آرت نوو در دسترس قرار گرفتند و مقرون به صرفه تر شدند.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: کاشی های سبک آرت نوو با خانه های مدرن و سنتی به خوبی ست می شوند. فکر نکنید که باید کل دیوار را با کاشی بپوشانید – مقادیر کم وقتی هوشمندانه استفاده شوند می توانند تأثیر فوق العاده ای داشته باشند.

راستی درباره ی سبک آرت دکو چه می دانید؟ اگر می خواهید دکوراسیونی براق و خیره کننده به سبک آرت دکو داشته باشید، این مطلب چیدانه را از دست ندهید.

5. منسوجات در سبک آرت نوو

با وجودی که این سبک افراط گرایانه بود، اما اغلب از طبیعت الهام می گرفت. منسوجات و پارچه های اصل آرت نوو معمولا از گل ها و شاخه های انگور در طراحی های چاپی یا بافتنی بهره می گرفتند. این منسوجات هم در رنگ های ملایم و هم در رنگ های تیره شامل قالیچه ها، روکش ها و پرده ها می شدند.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: منسوجات می توانند تنها یک رگه از سبک آرت نوو را به دکوراسیون شما بیاورند یا کل دکوراسیون شما را پوشش دهند. به دنبال منسوجات، بالش ها یا روکش هایی الهام گرفته از طبیعت در رنگ های ملایم و با خطوط منحنی و موج دار باشید. اگر به دنبال راهی غیر معمول برای استفاده از پارچه هستید، می توانید پنل های پارچه ای قاب دار را به عنوان تابلو هنری آویزان کنید یا حتی یک دیوار کامل را با آن بپوشانید.

6. نورپردازی در دکوراسیون به سبک آرت نوو

چراغ های آویز با شیشه رنگی آرت نوو، لوستر های آهنی، فانوس هایی با شیشه های سرب دار و شیدهای اسیدکاری شده ی آباژور همگی الگوهای پر جزییات و ارگانیک این دوره را منعکس می کنند. متریال های ترکیبی – معمولا فلز و شیشه – در فرم های زنانه ترکیب می شدند.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: بسیاری از زمینه های دکوراسیونی می توانند رگه ای از نورپردازی آرت نوو را در خود جای دهند. نیازی نیست برای رسیدن به چنین ظاهری قطعات سنتی یا آنتیک انتخاب کنید. چراغ های دیواری، آویز ها، لوستر ها و آباژور های رومیزی تنها با رگه ای از آهن منحنی یا شیشه ی اسید کاری شده می توانند سبک آرت نوو را به صورتی مدرن تر ارائه دهند.

7. کاغذ دیواری در دکوراسیون به سبک آرت نوو

کاغذ دیواری به دلیل مقرون به صرفه تر بودن و در دسترس تر بودن نسبت به کاشی در دوران آرت نوو پرطرفدار تر بود. این کاغذ دیواری ها با رنگ هایی برجسته یا ملایم و دارای الگوهای ریتمیک آن عصر بودند. 

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: امروزه برای پیدا کردن کاغذ دیواری به سبک آرت نوو نیازی نیست راه دوری بروید. کاغذ دیواری هایی با خطوط ظریف و زیبا در اکثر فروشگاه ها یافت می شوند. ما قبلا درباره ی انواع طرح کاغذ دیواری و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی با شما سخن گفته ایم. لازم نیست کل دیوار های خود را با آن ها بپوشانید؛ ایجاد یک دیوار تأکیدی یا نواری باریک هم می تواند این سبک را به زیبایی به خانه ی شما بیاورد.

8. تابلو و آثار هنری در سبک آرت نوو

قطعات چاپی یکی از شاخصه های سبک آرت نوو هستند، زیرا این سبک اولین جنبش طراحی برای گرافیک هایی با تولید انبوه برای تبلیغات، برچسب ها، پوسترها و مجله ها بود. بسیاری از این قطعات چاپی اکنون در فرم های باز تولید شده و وینتیج در دسترس هستند.

سبک آرت نوو را به دکوراسیون منزل خود بیاورید: کلکسیونرها، نمایشگاه های هنری و عتیقه فروشی ها برای دست یابی به این عناصر مناسب هستند. کالاهای دوباره تولید شده نیز موجود اند.

درباره ی سبک های دکوراسیون بیشتر بدانید:
مدرن | معاصر | روستیک | ایرانی و اسلامی | صنعتی | تلفیقی | مدیترانه ای | مراکشی | هالیوودی | کوکو شانل | ساحلی | کلاسیک

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه