Chidaneh.com placeholder image

8 راز دکوراسیون به سبک مغربی برای وسترن پسندها

به قلم: تحریریه چیدانه

سایر سبک های دکوراسیون: سبک مغربی چیست؟ سبک مغربی، زیبایی و رمانتیک بودن مناظر بیابانی و غرب قدیم را به نمایش می گذارد. این سبک قدیم را با جدید، خشن را با لطیف و ولقعیت را با خیال می آمیزد تا سبکی گرم و پر انرژی بیافریند.

چرا سبک مغربی؟ سبک مغربی شاید بیش از هر سبک دیگری حس مکان و تعلق به آن را منتقل می کند. پویایی و دعوت کنندگی فوق العاده ی آن، ما را به درون خود می کشد. این سبک، سبک تناقض ها و مکمل ها است – مثل تناقض بین یک تپه ی شنی آفتاب سوخته و یک قله ی پوشیده از برف.

قالیشویی ادیب

شما این سبک را می پسندید اگر… عاشق چکمه های گاوچرانی دخترانه هستید. در خانه فلفل های خشک می کنید تا غذایی آتشین تهیه نمایید. زمینه ی مانیتورتان تصویری از بیابان و صحرا است. کاکتوس ها تنها گیاهانی هستند که پشت پنجره ی اتاق خود دارید.

با چیدانه همراه باشید تا راز و رمز های این سبک زیبای فرنگی را کشف کنیم…

راز اول سبک مغربی در دکوراسیون منزل: رنگ های جیغ

رنگ هایی که در دکوراسیون مغربی استفاده می شوند، هرگز سر به زیر و خجالتی نیستند. رنگ های غلیظی مانند نارنجی مایل به صورتی، رنگ تراکوتا، قرمز آجری، فیروزه ای و طلایی کدویی مستقیما از مناظر و آسمان بیابان الهام گرفته شده اند. شما می توانید برخی از قسمت های یک فضای خنثی را با چنین رنگ های غلیظی برجسته کنید یا کل فضا را در رنگ غرق نمایید.

اما به یاد داشته باشید… تعداد زیادی رنگ های غلیظ در یک اتاق، با یکدیگر رقابت می کنند. تعداد رنگ ها را به دو یا سه رنگ غالب محدود کنید تا در کنترل شما باشند. قرمز چرک و فیروزه ای در آشپزخانه ای که در تصویر می بینید در کنار زمینه ی اخرایی ملایم، به فضا گرما و نشاط بخشیده اند.

راز دوم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: مبلمان درشت

مبلمان در سبک مغربی، پروفیل های حجیم و صلب و حس زمختی دارند. قطعه های ساخته شده از چوب های ناهموار، حلبی ها و آهن های رنگ و رو رفته و شاخه ها و سبزه های بافته شده را ترکیب کنید. مبلمان رنگ آمیزی شده نیز با این سبک به خوبی هم خوانی دارند مخصوصا وقتی دارای لبه های سمباده خورده و بافت های پریشان هستند. برای مبل های روکش دار، مواد طبیعی و مقاومی مثل چرم، کتان و کرباس انتخاب کنید.

اما به یاد داشته باشید… تعداد زیاد عناصر سنگین و حجیم باعث می شود فضا نیز سنگین به نظر برسد. مبل های درشت را با قطعات لاغر متعادل کنید تا از وزن بصری فضا کاسته شود. مثلا می توانید از یک یا دو میز باریک و لاغر، یک صندلی ظریف یا شلف های کم ضخامت استفاده کنید.

راز سوم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: چوب روستیک

چوب طبیعی از سقف ها، تیرها و ستون های چوبی سنتی گرفته تا مبلمان و برجستگی های تزیینی، طراحی مغربی را غنی تر می کند. پرداخت های پریشان یا با دست ایجاد شده و زنگارها، حالت اصیل و زمخت سبک مغربی را عرضه می کنند.

اما به یاد داشته باشید… رنگ مایه های چوب باید گرم و گیرا باشند. چوب های رنگ پریده مانند افرا یا چوب های بسیار تیره مانند چوب گردو برای این سبک مناسب نیستند. ترکیب چوب های طبیعی و چوب های رنگ آمیزی شده در این سبک خوب است اما از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید؛ سفید یا کرمی بیش از حد بیشتر حس سبک کلبه ای ایجاد می کنند تا سبک مغربی.

راز چهارم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: خطوط منحنی

دکوراسیون مغربی به جای زوایای تیز از منحنی های نرم استفاده می کند. درگاه های قوسی شکل، شومینه هایی با گوشه های خمیده و دیوارهای شیب دار، حس نرمی و سیال بودن به فضاهای مغربی می دهند. حتی گوشه های عنصری مانند هود آشپزخانه در این تصویر نیز از این قاعده مستثنی نمانده اند.

اما به یاد داشته باشید… منحنی به معنای گردی نیست. عناصر گرد به جای تزیینات ترکیبی و حرکت های موج دار، پروفیل های قوی و خطوط رام نشده دارند. تنها استثناء، فلزکاری های پیچ خورده است که به زیبایی در این دکوراسیون جا می گیرند.

راز پنجم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: المان های بیابانی

مجموعه ای از آیکون های امریکایی اصیل، پوست حیوانات یا ابزار گاوچرانی – مانند سر حیوانات که بر دیوار نصب شده – در دکوراسیون مغربی بسیار دیده می شوند.

اما به یاد داشته باشید… زیاده روی نکنید. نیازی نیست دیوارها و شلف ها را با این عناصر پر کنید. یک جفت جمجمه ی بزهای شاخ دار که بر روی این دیوار نصب شده، هویتی مینیمال و مجسمه وار دارند که با این دکوراسیون ساده و بی تکلف به خوبی هماهنگ شده اند.

راز ششم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: کاشی های رنگی

کاشی های طرح دار دست ساز از نشانه های اصلی سبک مغربی هستند. طراحی های متمایز و رنگ های شاد آن ها فضایی متناسب با سبک مغربی لق می کنند و هویت صنعتگرانه ی فضای مغربی را بهتر نشان می دهند. از آن ها برای مرزبندی لبه های کانتر، فضای بین کابینت ها یا ایجاد یک دیوار برجسته استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید… تعداد زیادی کاشی هایی با طرح های متنوع در یک فضا به کار نبرید، زیرا در این صورت با یکدیگر به رقابت می پردازند و آشفتگی بصری ایجاد می کنند. بهتر است از این کاشی ها در وسعت کم استفاده شود تا بر فضا مسلط نشوند. مثلا حاشیه ی باغچه در این تصویر به اندازه ی کافی نمایش را به دست گرفته تا نقطه ی کانونی این حیاط شود.

راز هفتم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: ظروف سفالی

سفالینه ها در رنگ های خاکی و تراکوتا با حال و هوای دکوراسیون مغربی خیلی جور هستند. پرداخت های مات و براق را با رنگ های قوی و طراحی های رنگ آمیزی شده بیامیزید تا تنوع و جذابیت ایجاد کنید.

اما به یاد داشته باشید… مجموعه ای از سفالینه های دست ساز در شکل ها و اندازه های متنوع انتخاب کنید. گلدان های سفالی بزرگ کارخانه ای تأثیرشان به اندازه ی قطعاتی نیست که رد دست سفالگر را می توان در آن ها دید.

راز هشتم سبک مغربی در دکوراسیون منزل: سطوح بافت دار

دیوارها، سقف ها و کف های بافت دار به مصالح و روش های ساخت و ساز سنتی اشاره می کنند که شخصیت سبک مغربی را شکل می دهند. سیمان، گچ و خشت با ظاهر خشن انتخاب کنید و در کنار آن از نقاشی های دکوراتیو و پارچه هایی ضخیم با بافت زمخت استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید… لایه های بافت دار زمانی که با سطوح صاف تر ترکیب شوند، بیشتر به چشم می آیند. بنابراین از مواد براق تر نیز استفاده کنید تا فضا را از تک بعدی بودن نجات دهید.

سایر سبک های دکوراسیون:
کلاسیک | مدرن | ایرانی و اسلامی | ساحلی | آرت دکو | هالیوودی | کوکوشانل | انتقالی | تلفیقی | مدیترانه ای | مراکشی | کلبه ای | معاصر | صنعتی | روستیک | رمانتیک

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Avazeno در تاریخ 01 اردیبهشت 1395
از این که در مقاله تان تبلیغ به استفاده از سر یا پوست حیوانات می کنید نه تنها ناراحت که وحشت زده شده م! بعید میدانم در خود غرب وحشی هم (مغرب نام کشوری در آفریقاست، تا به حال نشنیده بودم به آمریکایی یا بومی بگویند مغربی!) از چنین چیزهایی در دکوراسیون استفاده شود حداقل هرجایی غیر از فیلم پدر خوانده. استفاده از چنین عناصری دور تمدن است!
حسین فدویان در تاریخ 03 اردیبهشت 1395
منظور از سبک دکور مغربی مال کشور مراکش است با گچبری های بی نظیر وکاشیکاری و مبلمان وچیدمان سنتی ان خطه است نه این سبک بومی وغرب امریکا با تشکر.

ثبت دیدگاه