Chidaneh.com placeholder image

دستگیره درب، کوچک اما چشمگیر

به قلم: تحریریه چیدانه

درب و پنجره: جزییات برای شما تا چه اندازه اهمیت دارد؟ اصلا آن جور که باید و شاید جزییات را می بینید؟ یا از کنار آن ها به سادگی عبور می کنید؟ چقدر از اهمیت وجود جزییات در خانه و دکوراسیون داخلی آن مطلع هستید؟ به نظر شما جزییات مهم تر است یا کلیات؟ خب بگذارید کمی راهنمایی تان کنم، جزییات همان بخش هایی هستند که باعث می شوند تا کلیات زیباتر به چشم بیاید. جزییات باعث می شوند تا کلیات پر کار تر  ارزشمند تر جلوه کنند. یکی از مثال هایی که برای این قضیه می توان زد، دستگیره های درب هستند که با حضور خود باعث می شوند تا زیبایی ظاهری درب ها بیشتر نمایان شود. اگر تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید، با هم نمونه هایی از این دستگیره های زیبا را بررسی می کنیم.

مبلمان آل یاسین

مهندسین مشاور آراستان
طراحی فضای بیرونی ویلا
مهندسین مشاور آراستان

چوب و هنر

دستگیره های درب به راحتی می توانند تبدیل به موجودات خاصی شوند. اگر متوجه منظور حرفم نمی شوید، عکس بالا را خوب تماشا کنید. در نگاه اول این درب، فقط یک درب چوبی قهوه ای با تزیینات دایره ای به نظر می رسد، اما اگر خوب نگاه کنید متوجه خواهید شد که حضور دستگیره نقره ای رنگ، حس یکنواخت ظاهری درب را کاملا از بین برده است. درست است که این دستگیره حالتی کشیده دارد و به نظر می رسد که با تزیینات دایره ای درب جور در نمی آید، اما اگر دقت کنید، انحنای کمی که در دو طرف دستگیره وجود دارد این مشکل را هم بر طرف کرده است. البته رنگ نقره ای دستگیره هم بی تاثیر نبوده است. 

Bridge
ساختمان اداری کالوپ از شرکت بریج عمران
Bridge

دستگیره ها از آن چه که شما فکر می کنید می توانند باهوش تر و کارآمدتر باشند. به عنوان مثال در عکس بالا، دستگیره ها نه تنها به عنوان یک عضو تزیینی که به عنوان عنصری که در زیبایی بصری درب ها تاثیر گذارند مورد استفاده قرار گرفته اند. همان طور که می بینید، پرده های کرکره ای پشت درب حالتی افقی دارند و کمی استایی درب را به چالش کشیده اند، اما دستگیره های بلند و عمودی که با زیرکی خاصی برای این درب ها استفاده شده است، کاملا تعادل را در ظاهر این درب به وجود آورده است. 

مهندسین مشاور آراستان
طراحی فضای ورودی و راهرو
مهندسین مشاور آراستان

دستگیره ها همان قدر که می توانند روی درب ها جلوه گری کنند، می توانند اصلا هم به چشم نیایند، یعنی رنگ آن ها به صورتی باشد که خیلی جلب توجه نکند. درست مثل عکس بالا. در این عکس دستگیره ها عنصر شاخص و جذابی نیستند، دست کم نه آنقدری که جلب توجه کنند، حضورشان صرفا جهت کارایی آن ها است. 

[[nid:42482 view_mode=col2]]

[[nid:42450 view_mode=col2]]

دستگیره ها می توانند کاربردهای دیگری هم داشته باشند. مثلا می توان آن ها را با تکنولوژی ترکیب کرد و از آن ها قفل و دستگیره های هوشمند ساخت. نمونه هایی از این قفل ها و دستگیره های هوشمند را در عکس بالا می توانید ببینید. البته شکل ظاهری این دستگیره ها چندان جذاب به نظر نمی رسد. اما از لحاظ امنیت به نسبت دستگیره های معمولی در رتبه بالاتری قرار دارند. 

[[nid:42498 view_mode=col2]]

[[nid:42453 view_mode=col2]]

البته این قفل ها و دستگیره های هوشمند خود دارای ظاهرهای متفاوتی هستند.. بعضی از آن ها دارای ظاهری مدرن هستند، درست مانند آن چیزی که در پاراگراف قبل مشاهده کردید، بعضی از آن ها هم دارای ظاهری کلاسیک هستند، دقیقا مانند آنچه که در عکس های بالا می بینید. پس اگر قصد خرید این دستگیره ها را دارید نگران آن نباشید که چگونه می خواهید آن ها را با سبک دکوراسیونی تان ست کنید. طراحان این دستگیره ها قبلا این مشکل را برای شما حل کرده اند. 

[[nid:32569]][[nid:32570]][[nid:32571]]

البته در این میان نباید از نقش دستگیره های معمولی هم غافل شد، این نوع دستگیره ها معمولا روی درب هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرارمی گیرند، نصب می شوند و از لحاظ شکل ظاهری بسیار ساده هستند. گاهی ظاهرشان خطی است و گاهی کمی پیچ و قوس در ظاهر دستگیره ها دیده می شود. معمولا هم اندازه های کوچکی دارند و بسیار کم تزیینات هسند. 

به نظر شما دیگر چه جزییاتی در خانه ها وجود دارد که پرداختن به آن ها می تواند جذاب و مفید باشد؟ حتما نظرات خودتان را با ما از طریق لینک همکاری با تحریریه چیدانه به اشتراک بگذارید. 

مطالب پیشنهادی: ​درب های داخلی خانه را با این ایده های آسان نونوار کنید!
زیباترین درب ورودی چوبی برای آپارتمان شما کدام است؟
طراحی شفاف دیوار و درب ورودی حیاط در پروژه های ایرانی
با انواع درب پاسیو آشنا شویم!
لذت زندگی در نشیمن های دنج پشت پنجره

نویسنده: شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه