Chidaneh.com placeholder image

آپارتمان کوچک تان را بزرگ جلوه دهید!

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفند های دکوراسیون: امروز می خواهیم با هم کمی تخصصی تر به بحت خانه های کوچک و دکوراسیون داخلی آن ها بپردازیم. امروز می خواهیم راهبردهای طراحی داخلی در فضاهای کوچک را یک به یک و با دیدی تخصصی تر بررسی کنیم و ببینیم که اگر قرار است به طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان های کوچک ایرانی بپردازیم؛ چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم. برای این کار به سراغ گروه معماری فرم و فضا رفتیم تا از تجربیات و تخصص آنها در این زمینه استفاده کنیم، پس با چیدانه همراه باشید. 

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی
گروه معماری فرم و فضا

سرویس خواب بالسا

تعریف خانه و فضاهای کوچک 

 آنچه که در اولین برخورد با واژه خانه به ذهن انسان خطور می کند، مکانی است برای سکونت که بخش کوچکی از دنیای بزرگ است، اما اگر در نحوه برخورد خود تغییری ایجاد کنیم و زاویه دید خود را با مردمی که در آن خانه سکونت دارند یا به تعیبری زندگی می کنند، همراه کنیم، آن هنگام خواهیم دید که خانه می تواند تمام دنیای آنها باشد. خانه فضای خواب و استراحت، پوشاک، ماشین، فضای کار، کلکسیون کارهای هنری، حتی خود و بچه های آنها را در خود جای می دهد. البته ممکن است بسته به موقعیت و شرایطی که یک خانه در آن قرار می گیرد این موارد تغییر کند. خانه ممکن است در قطعه زمینی در جنگل یا در چمنزار واقع شده باشد، می تواند در یک شهرک یا شهر یا حتی در محدوده ای خاص در یک ساختمان قرار بگیرد. آنچه که به سکونت در خانه شکل می دهد حضور ساکنان در آن فضا یا ساختمان جدید است که خود معمولا فضای زندگی موردنظر را با استفاده از رنگ، نور و مبلمان ایجاد می کنند و به گونه مطلوب و دلخواه فضا را تغییر می دهند. 

گروه معماری فرم و فضا
طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه
گروه معماری فرم و فضا

طی دهه های گذشته، شهرها تنها به مکانی برای استقرار خانه ها تبدیل شدهاند که البته عمدتا به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … با از بین رفتن فضاهای عمومی، هویت و ویژگی متمایزتری به خود گرفته اند. تراکم در شهرهای بزرگ و تمایل مردم برای داشتن خانه شخصی، باعث پیدایش فضاهایی جدید برای زندگی شده است. این فضاها، همان آپارتمان های کوچکی است که همانند خانه های بسیار کوچک، بر سبک زندگی خاص کنونی انسان ها تاثیر گذاشته است. 

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون فضای نشیمن
گروه معماری فرم و فضا

استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون داخلی آپارتمان کوچک 

این سکونتگاه ها، در ارتباط با سایر عناصر کوچک زندگی معاصر هستند. رایانه، لپ تاپ، موبایل، ساندویچ و انواع غذاهای حاضری، سیستم های صوتی و تصویری بسیار پیشرفته و … همگی تلاشی درجهت صرفه جویی در زمان هستند. شاید بتوان گفت که استفاده از فن آوری در طراحی فضاهای کوچک، بهترین پیامد زندگی در شهرهای بزرگ امروزی است.

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون منزل
گروه معماری فرم و فضا

پیشرفت های فن آورانه و تغییرات بسیاری که در زندگی روزمره پیدا شده است، الزاما به تغییرات اساسی در کارآمدی فضای داخلی یک آپارتمان کوچک در مقایسه با یک خانه معمولی تبدیل نشده است. عموما طرح فضای داخلی تا اندازه ای به همان صورت اولیه باقی مانده اند. تفاوت اصلی در به کارگیری تدابیری است که معماران و طراحان در جهت استفاده بهینه از فضا و اهمیت دادن به ویژگیهای معمارانه خاص هر خانه به کار می گیرند. مهمترین ویژگی این آپارتمان ها، به کارگیری روش های خلاقانه در وفق دادن نیازهای خانه و ساکنان با فضاهای کوچک، بدون از دست دادن کیفیت و آسایش فضایی است.

گروه معماری فرم و فضا
فضای نشیمن پروژه مسکونی
گروه معماری فرم و فضا

برای حصول چنین نتایجی در طراحی داخلی آپارتمانها، روش های متفاوت و گوناگونی وجود دارند که توسط معماران و طراحان به کار گرفته می شوند. ما نمونه های زیادی می بینیم که در آنها عملکردها در یک فضا با هم ترکیب شده اند. سیرکولاسیون بین فضاهای داخلی و پیامد آن یعنی پیدایش فضاهای صرفا عبوری به حداقل رسیده اند، تقسیم بندی های داخلی حذف و نور و مصالح شفاف به کار گرفته شده اند و گاه خالص ترین ایده های طراحی با جزئیات کوچک معمارانه همراه شده است. در این میان، اصولی که در طراحی با هدف استفاده بهینه از فضا در نظر گرفته می شوند، به 5 عنوان زیر تقسیم بندی می شوند:

  1.  مبلمان کارآمد
  2.  رنگ
  3.  پانل های متحرک
  4.  محدودیت ها
  5.  ایجاد ارتباط بصری با فضای بیرون

که البته این تقسیم بندی، به معنای نادیده گرفتن سایر دیدگاه ها نیست. بد نیست که با هم این دسته بندی ها را یک به یک بررسی کنیم.  

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون فضای نشیمن
گروه معماری فرم و فضا

1ـ مبلمان کارآمد در دکوراسیون آپارتمان کوچک

همیشه در خانه تعدادی اشیای متحرک وجود دارد: مبلمان، آثار هنری، کلکسیون ها و سایر وسایل و تجهیزاتی که در خانه استفاده می شوند. این وسایل معمولا شخصی هستند و گاه افراد به این وسایل، نسبت به خود خانه، احساس تعلق بیشتری می کنند. این اشیا به خانه شخصیت می دهند و باعث می شوند که فضای خانه مقیاسی انسانی پیدا کند. انتخاب نوع و اندازه مبلمان در آپارتمان های کوچک، عموما بر مبنای کارآمدی، چندعملکردی بودن و همچنین متناسب بودن آنها با فضا از نظر اندازه صورت می گیرد. در خانه های کوچک و آپارتمان ها، عموما به جای استفاده از مبلمان هایی که بیشتر جنبه تزئینی (بدون عملکرد) دارند و نیز مبلمان های قدیمی (آنتیک یا عتیقه) و مبلمانهایی که تنها بخشی از فضا را اشغال می کنند، مبلمان هایی که دارای کارایی متناسب با فضا، چند عملکردی و هماهنگ با طرح خانه هستند، به کار گرفته می شوند. در برخی موارد این مبلمان ها حتی به صورت اختصاصی نیز طراحی و ساخته می شوند. قفسه های کتاب، کابینت های آشپزخانه، میزهای تاشو و … از جمله مبلمان های چندعملکردی هستند که عموما با سایر المان های موجود در خانه آمیخته و هماهنگ طراحی می شوند. 

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون فضای نشیمن
گروه معماری فرم و فضا

2ـ اهمیت رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان کوچک

توجه به این نکته که یک رنگ چگونه می تواند درک ما را از فرم، ابعاد و کیفیت فضایی داخلی تحت تاثیر قرار دهد نیز حایز اهمیت است. معمولا گفته می شود که: “رنگ سفید تنها راه حل برای بزرگ تر نشان دادن فضاهای کوچک است." این عقیده به دنبال استفاده از رنگ های متنوع در بسیاری از خانه ها، تا حدودی اعتبار خود را از دست می دهد. استفاده از سایه روشن های مختلف در فضا، ضمن متمایز کردن فعالیت ها، به ایجاد تنوع فضایی نیز کمک می کند. باید توجه کرد که نقش رنگ ها در هماهنگی عناصر و المان های فضا و افزودن گرمی و روشنی به محیط، به صورت طراحی المان های نورانی مخفی، نورهای رنگی موضعی یا عمومی انکارناپذیر است. به هر حال استفاده مناسب، بجا و آگاهانه از تاثیرات رنگ ها در فضا، از مهمترین روش های موثر در هویت بخشیدن به فضا بدون روی آوردن به تکنیک های پیچیده و پرهزینه است.

گروه معماری فرم و فضا
رنگ در دکوراسیون اتاق خواب
گروه معماری فرم و فضا

3ـ صفحات متحرک در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک 

بی شک انعطاف پذیری فضایی از مهمترین ویژگی های طراحی برای خانه های کوچک است. یکی از بهترین روش های رایج دست یافتن به انعطاف پذیری، متحرک کردن دیوارها و جداکننده های داخلی است. البته این کار، نه فقط به منظور خلق فضایی بزرگ تر، بلکه فضایی با کارایی بهتر برای تمامی عملکردهای خانه انجام می شود. به عنوان نمونه می توان برای تامین فضاهای خصوصی و فراهم کردن آرامش و تفکیک فضا در قسمت های مختلف، از این المان های متحرک استفاده کرد. اغلب این جداکننده ها، پانل های نوری هستند که روی ریل ها می لغزند و به آسانی از طرفی به طرف دیگر حرکت می کنند. پانل های متحرک، المان های مهمی در ترکیب بندی و طراحی خانه های کوچک می توانند باشند. 

[[nid:48179]]

4ـ محدودیت های طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان کوچک 

از روش های موثر در حل مسئله آرایش فضاهای کوچک، ساده تر کردن طراحی است. محدودیت در طراحی و دکوراسیون، استراتژی موثری در طراحی پروژه هایی چون آپارتمان ها و خانه های کوچک است. البته برای دستیابی به چنین هدفی، لزوما نمی بایست به مینیمالیسم (کمینه-گرایی)، که هم مستلزم صرف وقت و انرژی زیاد در جزئیات و همچنین صرف هزینه بسیار بالایی است، روی آورد. حذف المان های غیر ضروری در خانه، ایجاد محیطی شفاف (خوانا)، استفاده از خطوط خالص و همچنین دقت در انتخاب مصالح استفاده شده برای فضاهای داخلی، باعث می شوند تا فضای داخل بزرگ تر و روشن تر به نظر برسد. 

[[nid:48236]]

5ـ ایجاد ارتباط بصری با فضای بیرون در دکوراسیون فضاهای کوچک 

احساس گشایش و فراخی در فضاهای کوچک، بیشتر از طریق یک ارتباط عملکردی و بصری دائمی با فضای بیرون خانه امکان پذیر است. در این نوع خانه ها، استفاده بهینه از نور طبیعی و تهویه سراسری موجب می شود فضای بیرونی، بخش جدایی ناپذیر خانه باشد. روش های مختلفی برای فراهم کردن امتداد بصری فضا از داخل به خارج وجود دارد. درها و پنجره ها به عنوان مهم ترین بازشوها برای ارتباط داخل با طبیعت و محیط بیرون هستند که میتوان از طریق آنها ضمن تهویه فضای داخل، ارتباط بصری با فضای بیرون را نیز برقرار کرد. این عناصر ممکن است کدر یا شفاف، کشویی یا لولایی، بزرگ یا کوچک، ضخیم یا نازک، دعوت کننده یا بازدارنده و در نهایت باشکوه یا ساده باشند.

گروه معماری فرم و فضا
رنگ سبز در دکوراسیون پذیرایی
گروه معماری فرم و فضا

در هر حال آنچه که می بایست فارغ از موارد ذکر شده و موارد دیگر که بسته به شرایط مختلف ایجاد می شود در نظر گرفت، توجه به مفهوم سکونت، حتی در سکونتگاه هایی است که تحت عنوان خانه های کوچک یا آپارتمان ها از آنها نام می بریم، چراکه با رشد روزافزون شهرنشینی و پیشرفت های تکنولوژیک، ناگزیر از پذیرش زندگی در آپارتمان ها و خانه های کوچک هستیم و از این رو طراحی فضاهای داخلی چنین خانه هایی با رویکردی به مفهوم سکونت و در نظر گرفتن معیارهای آسایش و زندگی، از اولویت برخوردارند.

گروه معماری فرم و فضا
طراحی تلفیقی دکوراسیون داخلی منزل
گروه معماری فرم و فضا

شرکت معماری فرم و فضا با داشتن گروهی حرفه ای و فعال در زمینه دکوراسیون و معماری همراه شما است تا فضایی آرام و زیبا برای زندگی را برایتان ایجاد نماید. ایده کلی این شرکت تبعیت از اصول طراحی مدرن بوده که در زمینه سبک شناسی همراه شده و با به کارگیری سبک های روز دنیا و استفاده از مواد و مصالح بنیادی و ساده در عین حال دارای بنیانی قوی مانند چوب، سنگ، شیشه که در تمامی پروژه ها دیده می شود. رویکرد طراحی در نورپردازی ، استفاده از امکانات نورهای طبیعی و مصنوعی، ایجاد سایه روشن به منظور رسیدن به یک فضای ایده آل به لحاظ زیبایی شناختی و توجه به مسائل تکنیکی می باشد.

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون منزل مسکونی
گروه معماری فرم و فضا
 

گروه معماری فرم و فضا با در اختیار داشتن کلینیک تخصصی نما شامل طراحی و اجرای نماهای کلاسیک و مدرن، نور پردازی نما و تهیه سنگ های داخلی و خارجی با به کارگیری متد معماری روز دنیا به همت کارشناسان و طراحان متخصص و در قالب یک تیم مجزا دارای تجربه ای 10 ساله در این زمینه می باشد. از دیگر خدمات شرکت ارائه طرح سه بعدی است (3Dmax) و تهیه نقشه های فاز 2 معماری به صورت رایگان خواهد بود. تیم فنی و اجرایی شرکت شامل رابیتس کاری، گچ کاری، سنگ و کاشی، کابینت و کمد های چوبی مدرن و MDF، پنجره دو جداره و نورپردازی می باشد و همچنین این شرکت نماینده انحصاری برندهای برتر لمینیت، کاغذ دیوارهایی اروپایی، هالوژن و لوستر، خانه های ویلایی چوبی پیش ساخته و خانه های هوشمند نیز می باشد.

گروه معماری فرم و فضا
دکوراسیون نشیمن
گروه معماری فرم و فضا

مشاوران ما با ارائه ایده هایی نو در زمینه معماری داخلی و بر اساس اصل طراحی علمی، اصول روانشناسی رنگ و فنگشویی با در نظر گرفتن زمان، هزینه و کیفیت برتر آرامش و زیبایی را متناسب با سبک زندگی شما به ارمغان خواهد آورد. و گواه آن طراحی و اجراهای برجسته ای است که توانسته این مجموعه را به یکی از موفق ترین شرکت های طراحی و اجرا در کشور تبدیل نماید.  

پیشنهاد می کنم سری به پروفایل اهالی فن گروه فرم و فضا در وبسایت چیدانه بزنید و از دیگر کارهای اجرایی این گروه دیدن کنید؛ همچنین می توانید اطلاعات تماس آن ها را نیز به دست آورید.

نویسنده: گروه معماری فرم و فضا | تحریریه چیدانه  

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه