Chidaneh.com placeholder image

10 غذاخوری در دکوراسیون آشپزخانه، معجزه خانه های کوچک!

به قلم: تحریریه چیدانه

آشپزخانه: در خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی که دیگر خبری از اتاق‌های تفکیک شده برای فضاهایی مثل نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه نیست و معمولا سالن‌های یکپارچه‌ای به چشم می‌خورند که نهایتا آشپزخانه با یک کانتر (پیشخوان) جدا شده است، تمام تلاش بر این است که از فضا حداکثر استفاده شود. یکی از اتفاقاتی که در همین راستا زیاد به آن برمی‌خوریم، حضور کانترهای غذاخوری با صندلی‌های مخصوص آنهاست؛ فضایی که به واسطه غیر رسمی بودنش به محلی برای جمع شدن، خوردن و آشامیدن و گپ و گفت اعضای خانواده و حتی گاهی دوستان نزدیک تبدیل شده است.
همه آشپزخانه‌ها این شانس را ندارند که بتوانند یک جزیره بزرگ در خود جای دهند اما به قول معروف بسیاری از مواقع «محدودیت، خلاقیت می‌آورد» و می‌توان با اندکی جسارت و خلاقیت، یک فضای غذاخوری دلچسب در دکوراسیون آشپزخانه تعریف کرد.

مطلب پیشنهادی: ترکیب غذاخوری با نشیمن: راه حلی آسان برای دکوراسیون منزل کوچک

اسکای اسکرپر

شرکت معماری دکوکو
پروژه آشپزخانه فرمانیه
شرکت معماری دکوکو

1. جزیره به عنوان بار صبحانه‌خوری در دکوراسیون آشپزخانه

رایج‌ترین نوع افزودن فضای غذاخوری به دکوراسیون آشپزخانه، جزیره‌های باریکی است که به عنوان پیشخوان جداکننده نیز عمل می‌کنند. این بارها هم مکان‌های مناسبی برای نوشیدن سریع چای و قهوه و هم فضایی کامل برای خوردن غذا در کنار اعضای خانواده و دوستان‌تان هستند؛ به‌خصوص وقتی خانم خانه در حال آشپزی است، حضور بقیه در اطراف او فضایی دوستانه و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.

در ساخت چنین پیشخوانی حتما به این نکته توجه کنید که صفحه پیشخوان ترجیحا 30 سانتی‌متر جلوآمدگی داشته باشد تا با تأمین فضای کافی برای پاها، نشیمن راحت‌تری فراهم شود.

امیر صادقی
عکاسی از آشپزخانه منزل خانم بیتا بنفشی در مهرشهر کرج
امیر صادقی

2. ایجاد نشیمن در دو ضلع پیشخوان غذاخوری آشپزخانه

اگر می‌خواهید چیدمان جمع‌محورتری داشته باشید، جلوآمدگی صفحه پیشخوان را در دو سمت به صورت ال‌شکل در نظر بگیرید. در این نوع طراحی افراد دید بهتری به یکدیگر دارند و گفت‌وگو و مکالمه بین آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد.  در واقع این نوع اپن آشپزخانه، پرکاربرد و موثر در زیبایی دکوراسیون منزل شما خواهد بود.

گروه معماری فرم و فضا
طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه
گروه معماری فرم و فضا

3. شبه‌جزیره به عنوان بار صبحانه‌خوری در دکوراسیون آشپزخانه

اگر در آشپزخانه فضای کافی برای جزیره ندارید، پس به فکر ایجاد یک شبه‌جزیره باشید. این نوع پیشخوان درواقع امتداد کابینت‌های شماست که علاوه بر ایجاد فضای اضافی برای نگهداری وسایل، با افزودن چند صندلی می‌تواند به عنوان غذاخوری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همان‌طور که در صفحه جزیره جلوآمدگی لحاظ می‌کنید، برای شبه‌جزیره نیز باید آن را در نظر بگیرید تا زمانی که صندلی‌ها استفاده نمی‌شوند در زیر آن جای گیرند.

دکوراسیون خشت طلایى
کابینت سفید طوسی در دکوراسیون آشپزخانه
دکوراسیون خشت طلایى

4. فضای غذاخوری دنج دونفره در دکوراسیون آشپزخانه

حتی جمع و جورترین آشپزخانه‌ها هم می‌توانند یک غذاخوری راحت و دنج را در خود جای دهند. برای این کار می‌توانید صفحه کابینت آشپزخانه را از یک سمت ادامه دهید و یک میز غذاخوری کوچک و دنج ایجاد کنید. قرار دادن دو صندلی جمع و جور این فضای دلچسب را تکمیل می‌کند. ضمن اینکه این میز می‌تواند در زمان‌هایی غیر از خوردن غذا، برای کارهای آشپزخانه مثل آماده‌سازی غذا استفاده شود.

شرکت معماری دکوکو
طراحی مدرن آشپزخانه پروژه الهیه
شرکت معماری دکوکو

5. ادامه دادن صفحه پیشخوان جزیره آشپزخانه

اگر فضای آشپزخانه به اندازه کافی طویل است یا قرار دادن صندلی‌ها حول جزیره برای حرکت در آشپزخانه مزاحمت ایجاد می‌کند، ادامه دادن صفحه کانتر جزیره می‌تواند فضایی اختصاصی برای غذاخوری ایجاد کند و به این صورت می توانید یک دکوراسیون خلاقانه برای جزیره آشپزخانه خود طراحی کنید. چون در این نمونه کابینتی زیر صفحه وجود ندارد، صندلی‌ها می‌توانند در سه طرف آن قرار گیرند، بنابراین تعداد افراد بیشتری می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

مانی فرم
کابینت و سیستمهای مدرن آشپزخانه
مانی فرم

6. غذاخوری جزیره‌ای با ارتفاع استاندارد در دکوراسیون آشپزخانه

اگر می‌خواهید غذاخوری خود را در مرکز آشپزخانه‌تان داشته باشید اما با صندلی‌های پایه بلند راحت نیستید، پیشنهاد ما به شما این است که یک صفحه در ارتفاع کمتر (استاندارد میز ناهارخوری-75 سانتی‌متر) به جزیره یا پیشخوان خود متصل کنید. چنین راهکاری به شما این امکان را می‌دهد که به جای صندلی‌های پایه بلند از صندلی‌های معمولی و راحت ناهارخوری استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: ارتفاع استاندارد ۱۰ عنصر مهم در طراحی داخلی

کابینت چیدمان
طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه
کابینت چیدمان

7. میز غذاخوری مرکزی در دکوراسیون آشپزخانه

اگر فضای کافی برای هر دو میز غذاخوری و جزیره در دکوراسیون آشپزخانه خود ندارید و فضای غذاخوری برای‌تان از اهمیت بیشتری برخوردار است، پس چرا به جای جزیره آن را در مرکز آشپزخانه خود قرار ندهید؟ این نوع چیدمان فضایی خانوادگی و راحت خلق می‌کند و میز آن در زمان‌هایی غیر از وعده‌های غذایی می‌تواند به عنوان میز کار استفاده شود.

دکوراسیون رامسین
دکوراسیون فضای غذا خوری
دکوراسیون رامسین

8. میز غذاخوری رسمی و پیشخوان صبحانه‌خوری غیر‌رسمی

در فضاهای بزرگ‌تر و بازتر ممکن است هم بتوان فضایی برای یک جزیره بزرگ در آشپزخانه در نظر گرفت و هم یک ست غذاخوری جدا. این گزینه از تطبیق‌پذیری بالایی برخوردار است و گزینه‌های متفاوتی را برای صرف وعده‌های غذایی مختلف پیش روی شما می‌گذارد.

میز غذاخوری می‌تواند برای وعده‌های رسمی و خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که بار صبحانه‌خوری در پشت جزیره برای صبحانه‌های فوری و نوشیدن چای و قهوه در طول روز بسیار کاربردی است.

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی ازآپارتمان بازسازی شده خانم نجفی زاده
عرفان شریف نژاد: عکاس

9. نشیمن نیمکتی برای غذاخوری

ساختن یک نشیمن نیمکتی در زیر پنجره یا کنار دیوار در گوشه‌ای از دکوراسیون آشپزخانه فضایی دنج و آرام برای خوردن و آشامیدن و حتی وقت‌گذرانی فراهم می‌آورد.

از این نشیمن نیمکتی به جای صندلی‌های معمولی غذاخوری در یک یا دو سمت میز غذاخوری خود استفاده کنید. زیر این نشیمن نیمکتی می‌تواند به عنوان فضایی برای نگهداری وسایل‌تان مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت هدیش چوب ایرانیان
کابینت کلاسیک چوبی در دکوراسیون آشپزخانه
شرکت هدیش چوب ایرانیان

10. میز گرد کافی‌شاپی

میزهای گرد کافی‌شاپی به خوبی با آشپزخانه‌های کوچک که فضای چندانی ندارند، متناسب می‌شوند و ثابت می‌کنند که همیشه راه‌حلی وجود دارد. میز گرد فضای کمتری از کف را می‌گیرد و رفت و آمد در اطراف آن آسان‌تر است.

مجله منزل
مجله منزل :شماره 93 اردیبهشت ماه ۱۳۹5
مجله منزل

مجله منزل برای کسانی که عاشق دیدن تصاویر و ایده های دکوراسیونی روی صفحات چاپ شده هستند، بهترین گزینه است. برای تهیه این مجله می توانید به کیوسک های روزنامه فروشی سری بزنید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: فاطمه افشاریان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه