Chidaneh.com placeholder image

قفسه اسباب بازی اتاق کودک تان را جدی بگیرید!

انتخاب اسباب و وسایل بازی نه‌تنها برای کودک بلکه برای والدین و سایر افرادی که می‌خواهند چنین وسایلی را خریداری کنند، جذاب بوده و حس خوبی را به آنها القا می‌کند. اما اینکه چیدمان این ادوات سرگرم‌کننده در خانه چگونه باشد تا شاخص‌هایی مانند زیبایی، جذابیت و مهم‌تر از آن ایمنی کودک را تامین کند، خود موضوع دیگری است؛ روایتی جذاب که می‌تواند انرژی و نشاط فرزند شما را هنگام بازی و حضور در اتاق یا فضای مربوط به وی چند برابر کند. پس از توصیه‌های ویژه و کاربردی ما درباره چیدمان قفسه اسباب بازی اتاق کودک غافل نشوید. با چیدانه همراه باشید.

قفسه اسباب بازی اتاق کودک

کمد یا ویترین وسایل بازی را کجا بگذاریم؟

بیشتر کمدهایی که خانواده‌‌ها برای اسباب‌بازی‌های فرزند خود تهیه می‌کنند، ویترین‌دار است تا نمای زیبایی به اتاق کودک بدهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم آن را در زاویه‌ای قرار دهید که دید بیشتری دارد. دیوار روبه‌روی در ورودی اتاق می‌تواند فضای مناسبی برای این کار باشد اما بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تخت کودک را در این زاویه قرار دهند. اگر شما نیز چنین عقیده‌ای دارید، انتخاب بعدی می‌تواند فضایی باشد که به محض ورود بیشترین نما را برای فردی که به اتاق وارد شده، دارد.

کی پلاس
قفسه اسباب بازی اتاق کودک

باید هنگام خرید کمد یا ویترین مورد پسند خود دقت کنید این وسیله استحکام کافی داشته باشد؛ پایه‌هایی قوی و پهنای کافی که اگر کودک شما به هر دلیلی سعی کرد خود را از آن بالا بکشد، تاب نخورد و لق نزند. یادتان باشد مهم‌ترین توصیه برای طراحی دکوراسیون و چیدمان مناسب اسباب بازی ها در اتاق کودک توجه به ایمنی کودک است؛ بنابراین مهیا کردن محیطی برای انجام فعالیت فرزند شما با توجه به سطوح امنیتی لازم نکته کلیدی است که نباید از آن غافل شوید.

قفسه اسباب بازی اتاق کودک

کارکردها را در چیدمان اسباب بازی ها جدی بگیرید!

هنگام انتخاب و مهم‌تر از آن چیدمان وسایل بازی به کارکردها و خطراتی که آنها دارند، توجه کنید. به‌طور واضح‌تر باید بگویم بهتر است وسایلی مانند تیر و کمان یا مواردی از این قبیل را چندان رها و آزاد در گوشه‌ای قرار ندهید؛ زیرا ممکن است خطرساز باشند. اگر به هر دلیلی این وسایل را برای فرزند خود انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم آنها را درون قفسه یا مکانی دور از دسترس قرار دهید تا هربار که کودک تمایل به بازی با آن را داشت، از شما برای برداشتن کمک بگیرد. در این صورت شما همیشه هنگام بازی با چنین وسایلی در کنار وی حضور دارید و بر نحوه استفاده از آن نظارت خواهید کرد.

اتاق کودک

چیدمان قفسه اسباب بازی برای آنهایی که چند فرزند دارند!

اگر دو یا سه کودک در خانه دارید که فاصله سنی آنها موجب شده نوع اسباب‌بازی‌های‌شان با یکدیگر متفاوت باشد، بهتر است برای هر یک از فرزندان‌تان فضایی را طراحی کنید که بدانند آن بخش از اتاق بازی و وسایل بازی‌ها مختص وی است. اینگونه شاید کمتر سراغ وسایل یکدیگر بروند؛ زیرا گاهی وسایل بازی کودک بزرگ‌تر می‌تواند برای فرزند کوچک‌تر خطرساز باشد. در این شرایط می‌توانید برای هریک از کودکان خود کمد کوچکی با رنگ متفاوتی را در نظر بگیرید یا اینکه با وسایل تزیینی مانند نرده‌های رنگی، کرکره‌های تزیینی و… محدوده‌ بازی هر یک را مشخص کنید. به این ترتیب هم به آنها در آموختن مبانی مسئولیت‌پذیری و مراقبت از اموال‌شان کمک کرده‌اید و هم مفهوم مالکیت وسایل و مدیریت چیدمان را به آنها آموزش داده‌اید.

قفسه اسباب بازی اتاق کودک

چگونه وسایل بازی را در ویترین و قفسه‌ها بگذاریم؟

 توصیه دیگری که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است که وسایل بازی کوچک یا پرمو و کرکی را در دسترس کودک نوپای خود نگذارید و تا جای ممکن قفسه‌های بالایی کمد یا ویترین اتاق را به آنها اختصاص دهید. همین‌طور نباید وسایل بازی سنگین را در طبقات فوقانی قرار دهید چون ممکن است کودک ترغیب به برداشتن آنها شده و به هر طریقی خود را بالا بکشد تا به آنها دسترسی پیدا کند. نتیجه این کار سقوط اشیای سنگین روی سر وی خواهد بود.

پس در مدیریت چیدمان وسایل بازی خطرساز بودن وسایل را با دقت مد نظر داشته باشید؛ ضمن اینکه وسایلی که طناب یا ریسمان دارند را نیز باید از دسترس فرزند خود دور کنید چون بی‌توجهی به این موضوع، خطر پیچیدن به دور گردن و خفگی فرزندتان را تهدید می‌کند. پس این هشدار را نادیده نگیرید. ریسمان اسباب‌بازی‌ها را هم باید باز کنید؛ حتی بهتر است ریسمان‌های پرده را هم جمع کرده یا گره بزنید تا وی به آنها دسترسی نداشته باشد.

سبد بازی؛ خوب یا بد؟

بسیاری از والدین برای نگه داشتن اسباب‌بازی‌های کودک خود سبدی را تهیه و آن را در کنار اتاق قرار می‌دهند؛ راهکاری ساده و بدون درسر که خیلی راحت و به سرعت می‌توان همه ریخت‌ و ‌پاش‌های اتاق بازی کودک را با کمک آن سامان داد. اگر شما نیز با شیوه نگهداری از وسایل بازی دم‌دستی کودک موافق هستید، پس حواس‌تان باشد سبد بزرگ و بدون دری را انتخاب کنید که منفذهایی برای عبور هوا نیز داشته باشد. اگر هم سبدی که قصد خریداری آن را دارید در دارد، باید در آن لولایی باشد و با فشار کمی باز شود. این را گفتم چون بسیاری از کودکان دوست دارند، زمانی که اسباب‌بازی‌های‌شان را روی زمین می‌ریزند، خودشان داخل سبد بروند؛ بنابراین توجه به این نکات می‌تواند سلامت فرزندتان را هنگام بازی تضمین کند.

قفسه اسباب بازی اتاق کودک

یک پیشنهاد دیگر نیز تعبیه قفسه اسباب بازی اتاق کودک در بخشی از اتاق برای قرار دادن وسایل بازی اوست که قابلیت دسترسی برای وی را نیز داشته باشد. به این ترتیب کودک می‌تواند وسیله مورد نظر را برداشته یا در آن قرار دهد؛ فقط همان‌طور که پیش‌‌تر عنوان شد، یادتان باشد درون این قفسه‌ها باید اسباب‌بازی‌های سبک و بدون خطر را قرار دهید. قفسه‌ها می‌توانند در بخشی از اتاق با توجه به فضایی که در اختیار دارید، نصب شوند یا دور تا دور اتاق با توجه به سلیقه شما تعبیه شوند تا به‌راحتی اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسک، ماشین و سایر وسایل را در آن قرار دهید؛ البته قفسه دورتا دور اتاق می‌تواند به اتاق حس کودکانه بیشتری دهد. کنار پنجره‌ها نیز فضایی مناسب برای این کار است؛ البته برای زینت دادن به اتاق خواب کودک می‌توانید از ترفند قرار دادن عروسک‌های بزرگ و سبک کنار تخت یا روی آن نیز کمک بگیرید.

قفسه اسباب بازی اتاق کودک

چیدمان قفسه اسباب بازی اتاق کودک: بازی با رنگ‌ها

وقتی شما چندین اسباب‌بازی برای فرزند خود خریداری می‌کنید به طور قطع هر یک از آنها رنگ و اندازه خاص خود را دارند؛ مثلا برخی‌ها بزرگ‌تر و بعضی‌ها کوچک‌تر هستند. درباره رنگ‌بندی هم باید بگویم که به طور تقریبی همه ادوات بازی کودک رنگ‌های شادی دارند اما به طور قطع ترکیب رنگ‌بندی آنها متفاوت خواهد بود. یادتان باشد کودکان عاشق رنگ و شاد بودن طیف رنگ‌بندی هستند؛ بنابراین هنگام خرید و چیدن وسایل این اصل را نیز فراموش نکنید. شما می‌توانید طیف‌های یک‌دست را در یک زاویه یا طبقه ویترین قرار دهید. با این ترفند هم توجه کودک به وسایل بیشتر جلب خواهد شد و هم اسامی رنگ‌ها را زودتر یاد خواهد گرفت. فراموش نکنید رنگ در تقویت حس بینایی این گروه سنی نقش مهمی دارد.

قفسه اسباب بازی اتاق کودک

می‌توانید برای اتاق یا محدوده بازی وی فرش یا کفپوش رنگارنگی نیز تهیه کنید. در این صورت هم به جذابیت فضا برای وی می‌افزایید و هم چشم فرزند شما با رنگ‌ها آشنا می‌شود و آنها را می‌آموزد؛ بنابراین یادتان باشد هنگام خرید اسباب‌بازی و سایر وسایل از جمله قفسه اسباب بازی اتاق کودک به هیچ عنوان سراغ رنگ‌های خنثی نروید که هم جذابیت زیادی برای کودکان ندارند و هم موجب کسالت و بی‌حوصلگی‌شان می‌شوند. 

در صورتی که فرزند شما زیر سه سال دارد، رنگ‌های ملایم مانند لیمویی، سبز روشن، صورتی یا آبی آسمانی، گلبهی و رنگ‌هایی در این طیف مناسب خواهد بود. بعد از این سن نیز طیف رنگ‌های تند مناسب است؛ حتی می‌توانید از خود وی برای چیدمان اتاق بازی و اسباب‌بازی‎هایش کمک بگیرید تا به تدریج مشارکت در امور را نیز به وی بیاموزید. استفاده از استیکرهای قابل نصب روی دیوار یا کاغذ رنگی‌های ویژه این گروه سنی هم می‌تواند انتخاب خوبی برای اتاق بازی یا فضایی باشد که به بازی فرزند خود اختصاص داده‌اید.

برای خرید قفسه اسباب بازی اتاق کودک و سایر وسایل مربوط به اتاق کودک میتوانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید

منبع: مجله منزل | نویسنده: الهام صادقی


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه