Chidaneh.com placeholder image

کوه‌های شمشک را در اقامتگاه اسکی بارین در آغوش بگیرید!

به قلم: تحریریه چیدانه
فضاهای مسکونی: شمشک دومین منطقه بزرگ اسکی ایران پس از دیزین است و با شهر تهران 55 کیلومتر فاصله دارد. در پاییز سال 2008، معماران گروه طراحی ری را (ryra) اقامتگاهی طراحی کردند که از پیست اسکی شمشک یک کیلومتر فاصله و در دل کوه قرار داشت. در این منطقه طبیعت آن‌قدر خاص و منحصربه‌فرد است که از این پروژه به عنوان عنصر پیوند دهنده میان طبیعت و معماری یاد می‌شود. با چیدانه همراه باشید تا سری به این اقامتگاه بی نظیر بزنیم.
 
ری را استودیو
نمای خارجی اقامتگاه اسکی بارین شمشک
ری را استودیو

اقامتگاه اسکی بارین

اقامتگاه اسکی بارین در تیر 1391 ، برگزیده جایزه فستیوال جهانی معماری 2012 WAF و در مهر 1393، رتبه دوم جایزه معمار90 
را برنده شده است و توسط گروه مهندسین مشاور ری را (ryra) که جوایز داخلی و بین المللی متعددی در کارنامه خود دارند طراحی و ساخته شده است. 

گروه طراحی ری را(ryra) برای دستیابی به محصولی منطقی، هر فرایند طراحی معماری باید شکلی آزاد و انعطاف‌پذیر در پاسخ به نیروهای طبیعی پیرامون خود داشته باشد. در این منطقه نیروهای طبیعی مناظر پوشیده از برف که ویژگی خاص این منطقه هستند و خطوط سیال کوه‌ها که ساختمان را در بر می‌گیرند هستند.

قالیشویی ادیب
ری را استودیو
دکوراسیون داخلی اقامتگاه اسکی بارین در شمشک
ری را استودیو
 
با الهام از موقعیت جغرافیایی و بر اساس دورنمای فیزیکی، در اقامتگاه اسکی بارین سلول‌هایی با اندازه‌های مختلف وجود دارد که به نظر می‌رسد از درون یک توده تراشیده شده‌اند و سطوح نرم و سیال آن‌ها به درون و بیرون حجم این سلول‌ها شکل می‌دهند. در واحدهای مسکونی این سطوح برش خورده‌اند تا ظرافت و دقت بیش‌تری ایجاد شود. این خطوط آزاد نه تنها به فضای اصلی و فرعی، بلکه به عناصر و جزئیات معماری نیز شکل می‌دهند؛ این خطوط در فضا جریان می‌یابند، و بر اساس کارکرد قسمت‌های مختلف، شکل و جهت آن‌ها تغییر می‌کند.
مثل این اقامتگاه زیبا که با توجه به شرایط جغرافیایی بدون تخریب فضای طبیعی ساخته شده است…
مطلب پیشنهادی: چند روزی در دل کوه با هتل صخره ای کندوان

ری را استودیو
دکوراسیون آشپزخانه اقامتگاه اسکی بارین
ری را استودیو

فرایند طراحی این اقامتگاه، هم‌چنین از ایگلوها (Igloo) که توسط ساکنان قطب شمال ساخته می‌شود الهام گرفته شده است، اما در این اقامتگاه لایه‌های توپوگرافیک به جای بلوک‌های یخی روی هم قرار گرفته‌اند و یک فرم گنبدی را شکل می‌دهند. این طراحی استعاری ترکیبی (Combined Metaphoric Design) از اشیای دست‌ساز انسان و عناصر طبیعی به عنوان منبع الهامی برای دستیابی به فرم نهایی استفاده می‌کند.
 
ری را استودیو
طراحی مدرن اقامتگاه بارین شمشک
ری را استودیو
 
از این رو، تمام نیازهای اصلی در بدنه این ساختمان‌ها تعریف می‌شود تا سادگی و یکپارچگی کلی معماری فضا فراهم شود، معماری که یادآور روزهایی است که بر روی زمین نشسته است و به تمام عناصر موجود در پیرامون خود با رنگ‌های مختلف شکل می‌دهد.
 
ری را استودیو
دکوراسیون داخلی نشیمن اقامتگاه اسکی بارین شمشک
ری را استودیو
بنابراین نتیجه کار طرحی است که هم از دست‌ساخته‌های بشر و هم از طبیعت به‌عنوان منابع الهام‌بخش شکل‌گیری فرم استفاده کرده است.در این‌جا بنا به لحظه‌ای شبیه است که برف باریده و تمام طبیعت را به‌تدریج یک‌دست و سفیدپوش کرده است.

مطلب پیشنهادی: هتلی زیر آب در آفریقا

ری را استودیو
طراحی آشپزخانه اپن مدرن
ری را استودیو

اطلاعات اقامتگاه اسکی بارین
معمار: استودیو RYRA، تهران، ایران
مشتری: گروه بارین، ایران
مهندس محیط زیست: آزمایش، ایران
پیمان‌کار اصلی:‌ شرکت Problem، ایران
مهندس سازه: آقای کامران ادراکی- ادراکی، ایران

پلان هتل اسکی بارین
 

نکته مهم: اقامتگاه اسکی بارین یک مجتمع مسکونی با مالکیت شخصی است که آپارتمان های آن کاملا مبله است. برای اقامت در این فضا یا باید مالکیت یکی از واحد های مسکونی مجتمع را داشته باشید یا واحد های آن را به صورت سالیانه اجاره نمایید.

از طریق اهالی فن چیدانه می توانید دیگر نمونه کارهای مهندسین مشاور ryra  را ببینید و یا با آنها ارتباط برقرار کنید.

منبع: e-architect | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
shaghayegh2005az_3684 در تاریخ 19 آذر 1393
عالی
ghazalnsh92_34438 در تاریخ 21 مهر 1395
ممنون میشم جنس متریال داخل و خارج پروژه رو بفرمایید

ثبت دیدگاه