Chidaneh.com placeholder image

بازسازی سرویس بهداشتی، 11 گام تا دکوراسیون تمام عیار

به قلم: تحریریه چیدانه

بازسازی: تصمیم به بازسازی یک فضای داخلی، یک تصمیم کاملا جسورانه است. همه ما خوب می دانیم که بازسازی دردسر های خاص خودش را دارد و وقتی تصمیم به بازسازی می گیریم یعنی واقعا به یک تغییر قاطعانه در دکوراسیون داخلی خانه ما نیاز داریم. بازسازی هم می تواند شامل کل فضای داخلی خانه شود، هم می تواند فقط یک فضا را هدف بگیرد. بعضی فضاها مانند نشیمن دردسر زیادی برای بازسازی ندارند، اما بعضی از فضاها مانند حمام و سرویس بهداشتی به دلیل درگیر بودن با تاسیسات خاص معمولا پر دردسر تر اند. این مطلب شما را با مراحل بازسازی حمام و سرویس بهداشتی آشنا می کند تا اگر تصمیم داشتید از شر وسایل قدیمی حمام و سرویس بهداشتی تان خلاص شوید و این فضاها را بازسازی کنید بدانید که باید چه کاری انجام دهید و چه چیزی را مد نظر قرار دهید و اصلا قرار است که با چه چالش هایی روبرو شوید. پس این مطلب کاربردی از چیدانه را از دست ندهید. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

سرویس خواب بالسا

مرحله اول: هدف نهایی تان از بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان چیست؟ 

برای جواب این سوال تنها جمله “من یک حمام جدید نیاز دارم" کافی نیست. شما باید کاملا مشخص کنید که به چه چیزی در نهایت نیاز دارید. باید کاملا پیش خودتان تصور کنید که حمام ایده آل شما چه شکلی است. چه نوع تجهیزاتی را مایل هستید تا در آن استفاده کنید. شما باید برای خودتان مشخص کنید آیا این حمام قرار است یک حمام مستر باشد؟ آیا این حمام حمامی است که فقط مهمان ها از آن استفاده می کنند؟ یا شاید اصلا قرار است که این حمام فقط حمام کودک باشد؛ همه این پرسش ها در فرآیند بازسازی حمام و سرویس بهداشتی شما تاثیر گذار است. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

سوال های دیگری هم هستند که در این پروسه تاثیر گذار اند، مانند این سوال که چند نفر از این حمام و سرویس بهداشتی استفاده خواهند کرد؟ فضای فعلی شما چه چیزی کم دارد که باید در حمام جدید به آن اضافه شود؟ چه کسانی قصد استفاده از این حمام را دارند؟ آیا شما قرار است که تا آخر عمر در همین خانه زندگی کنید؟ آیا شما فقط احتیاج به فضایی با ظاهری نو و مدرن دارید؟ یادتان باشد که جواب به هرکدام از این سوال ها می تواند شما را در یافتن جواب روشن تر راهنمایی کند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ۱۰ دکوراسیون سرویس بهداشتی ایرانی در خانه های لوکس!

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

چرا تصمیم به بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان گرفته اید؟ 

سه دلیل کلی برای بازسازی حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد که در ادامه با هم این سه دلیل را بررسی می کنیم و با هم می بینیم که برای هر کدام از دلایل باید چه چاره ای جویید تا به بهترین نتیجه رسید. 

1. چهره ای نو برای حمام و سرویس بهداشتی: این اولین دلیلی است که معمولا مردم به خاطر آن دست به بازسازی حمام و سرویس بهداشتی خود می زنند. اگر چهره فعلی حمام و سرویس بهداشتی تان شما را خسته کرده است و شما فقط نیاز به چهره ای جدید برای آن دارید باید تمرکز خود را بر روی مواد و مصالح بگذارید. می توانید کاشی های جدید و مدرن تری انتخاب کنید و یا دیوارپوش ها را عوض کنید. 

2. بالا بردن ارزش خریدخانه: اگر هدف تان از بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان بالا بردن ارزش خانه برای فروش است باید امکاناتی را که اغلب خریداران برای آن ارزش قائل هستند را مد نظر قرار دهید، به طور مثال تجهیزات سرویس بهداشتی مدرن یکی از این امکانات است. 

3. کارآیی بهتر حمام: بعضی از حمام ها و سرویس بهداشتی ها هم هستند که یا دسترسی های داخلی آن ها مشکل ساز است و برای استفاده از امکانات آن ها باید به دردسر افتاد یا محفظه های نگهداری وسایل داخل آن ها کم است و به همین دلیل صاحبین این نوع حمام ها به فکر بازسازی آن ها می افتند تا بتوانند راحت تر از این فضا استفاده کنند. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله دوم: انجام تحقیقات برای به دست آوردن بودجه نهایی بازسازی حمام و سرویس بهداشتی 

بهتر است اول برای خود مشخص کنید که تا چه میزانی می خواهید برای بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان خرج کنید. بهتر است به این قیمت حدودی منطقی برسید. البته این بودجه نهایی باید با توجه به نوع بازسازی تان تعیین شود، اگر بعد از تحقیقات تان معلوم شد که چیزی که شما در نظر دارید با بودجه شما همخوانی ندارد بهتر است که کمی در نوع بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان تجدید نظر کنید. البته یادتان باشد هر چه کار کمتری با تاسیسات مثلا برق کشی ها و لوله های آب داشته باشید، هزینه کمتری هم خواهید پرداخت. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: نکاتی که در طراحی حمام به چشم می آیند!

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله سوم: پیدا کردن اهالی فن متخصص در زمینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

چه بخواهید و چه نخواهید بازسازی حمام و سرویس بهداشتی چیزی نیست که خودتان از پس آن بر بیایید، مگر آن که خودتان جزو اهالی فن این زمینه باشید. یادتان باشید اگر تکلیف تان با خودتان مشخص باشد، به طور مثال بدانید که دقیقا به چه تجهیزاتی نیاز دارید و آن ها را از کجا می توانید تهیه کنید کلی جلو می افتید و کار راحت تری با اهالی فن این حوزه خواهید داشت. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

اما در نظر داشته باشید که اهالی فن متخصص در زمینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی می توانند گزینه های بهتری را برای شما روی میز بگذارند، به طور مثال تجهیزاتی را به شما معرفی کنند که دوکاره هستند و کار شما را راحت تر می کنند. بنابر این مشورت با این افراد می تواند به نفع شما تمام شود. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

ممکن است که شما پیش خودتان فکر کنید که می توانید بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان را خودتان بدون کمک اهالی فن متخصص در زمینه بازسازی سرویس بهداشتی و حمام انجام دهید، پس بگذارید تا چند نکته را با شما در میان بگذارم، اول این که این کار ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد، ممکن است در این راه صدمه هایی به تجهیزات وارد کنید و هم چنین ممکن است که در نهایت کار از کیفیت پایینی برخوردار شود. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مسیر یابی لوله کشی ها می تواند شما را به دردسر بیاندازد و حتی ممکن است نصب کاشی ها هم به درستی صورت نگیرد. ممکن است که اگر از اهالی فن کمک نگیرید هزینه های تان برای این بره زمانی کاهش پیدا کند اما مطمئن باشید در نهایت حمامی پر از اشکال و ایراد خواهید داشت که بعدا خرج زیادی روی دست تان خواهد گذاشت. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله چهارم: طرح بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان را به مشورت بگذارید 

شما می توانید از قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه استفاده کنید، عکس های حمام و سرویس بهداشتی تان را اپلود کنید و نظرات دیگر دوست داران، اهالی فن و کارشناسان چیدانه را جویا شوید تا بتوانید تصمیم عاقلانه تری بگیرید. بعضا می توانید با چالش هایی که دیگران در زمینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی شان روبرو بودن آشنا شوید و به نوعی علاج واقع را قبل از وقوع انجام دهید. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

نظرات کارشناسان و دوستان چیدانه ای ما می تواند شما را برای رسیدن به یک طرح معقول تر راهنمایی کند. شاید آن ها از تجهیزاتی آگاهی داشته باشند که بسیار برای شما و نوع بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان می تواند کارساز باشد. یادتان باشد که مشورت در هر زمینه ای می تواند به نفع شما تمام شود. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

اگر دوست دارید تا بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان مقرون به صرفه تمام شود روی تجهیزات فعلی آن فکر کنید، به طور مثال می توانید تصمیم بگیرید که آیا شیر آلات را نگه دارید یا تعویض کنید؟ یا این که محفظه نگه داری دستمال توالت را چه کنید. می توانید راجع به تمام تجهیزات فکر کنید. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

تعیین سبک حمام و سرویس بهداشتی تان برای بازسازی 

حالا نوبت آن رسیده است که سبک دکوراسیونی حمام و سرویس بهداشتی تان را مشخص کنید. منظورم این است که شما باید مشخص کنید که دوست دارید بعد از بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان چه سبک دکوراسیون ای داشته باشد. این کار را باید قبل از خرید تجهیزات انجام دهید. اگر دوست دارید که حمام و سرویس بهداشتی تان سبک کلاسیک داشته باشد باید تجهیزاتی در همان سبک را انتخاب کنید. حتی برای سبک دکوراسیونی مدرن هم این مصداق بارز است. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

برای این که بدانید هر سبکی چه ویژگی هایی دارد و اصلا چه شکلی است پیشنهاد ما این است که سری به قسمت سبک های دکوراسیونی در مطالب چیدانه بزنید و مطالب آن ها را با دقت بخوانید. البته در این زمینه عکس ها هم به شما کمک می کنند که برای این کار می توانید به بخش عکس های چیدانه مراجعه کنید و با انتخاب هر دسته بندی و زدن تیک های مورد نظر که در سمت چپ نشان داده می شود عکس های متنوعی را ببینید که بتوانید تصمیم بگیرید، برای سهولت کار شما ما بعضی از سبک های دکوراسیونی برای حمام و سرویس بهداشتی را در زیر برای تان قرار می دهیم. 

انواع سبک های دکوراسیونی حمام و سرویس بهداشتی: سبک کلاسیک | سبک مدرن | سبک معاصر | سبک روستیک 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله پنجم: طراحی شماتیک – اسکیس های اولیه طرح مورد نظر 

دیگر کم کم باید کارهای جدی طرح را شروع کنید. در این فاز شما با طراحی و ایده های اولیه طرح مواجه خواهید شد، تعدادی از این طرح های توسط شما ارائه می شود و تعداد دیگری از آن ها نیز توسط اهالی فن انتخابی شما. در این مرحله شما آلترناتیو های مختلف (گزینه های مختلف) برای چیدمان کابینت ها و جانمایی تجهیزات مختلف را بررسی خواهید کرد و این کار را تا جایی ادامه می دهید که به بهترین گزینه برسید. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله ششم: انتخاب متریال ها

بعد از نهایی شدن آلترناتیوها حالا نوبت آن است که متریال ها را با آن ها هماهنگ کنید. شاید مواد و مصالح انتخابی شما با طرح پیشنهادی تان جور در نیاید، به هر حال باید قبل از خریداری متریال ها و تجهیزات حمام و سرویس بهداشتی تان تمام جزئیات را چک کرده باشید. لیستی از متریال ها و مواد و مصالح مورد علاقه تان تهیه کنید و آن را با اهالی فن انتخابی تان به شور و مشورت بگذارید. گرچه به نظر می رسد که جزئیات این بخش پایان ناپذیر هستند، اما به هر حال ما لیستی را در اختیارتان قرار می دهیم شاید که به شما کمک کند تا بدانید راجع به متریال کدام تجهیزات باید تصمیم بگیرید: 

  • وان حمام 
  • صفحات روی کابینت ها
  • شیرهای آب 
  • کفپوش ها
  • روشنایی ها 
  • آینه ها
  • دوش ها
  • سینک ها
  • قفسه ها 
  • کاشی ها 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله هفتم: تهیه نقشه های اجرایی 

بعد از این که روی جزئیات به توافق رسیدید و هم طرح تان؛ منظور نحوه چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی تان و هم متریال ها و مواد و مصالح انتخابی تان نهایی شد و دیگر بحثی روی آن ها نداشتید، باید به سراغ تهیه نقشه ها اجرایی بروید. البته که برای تهیه نقشه های اجرایی به کمک اهالی فن و متخصصین آشنا به این حوزه احتیاج خواهید داشت. البته به غیر از نقشه ها نیاز به مجوزهایی هم خواهید داشت که مطمئن ترجیح می دهید تا افراد خبره در این کار به دنبال انجام آن بروند. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله هشتم: شروع به بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

بعد از تهیه نقشه های اجرایی و اطمینان پیدا کردن از جزئیات و همه کارهایی که باید انجام شود می توانید با اطمینان عملیات بازسازی حمام و سرویس بهداشتی تان را شروع کنید. البته هر چه این نقشه ها جزئیات بیشتری داشته باشند و به قول معماران و طراحان خیلی دیتیله کار شده باشند شما در طول عملیات بازسازی با چالش های کمتری مواجه خواهید شد. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی به نسبت دیگر فضاهای خانه کار و وقت بیشتری می برد، همان طور که در بندهای بالاتر گفته شد، در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی به دلیل درگیر بودن با تاسیسات خاص باید دقت و حساسیت بالایی داشت. پروسه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی می تواند تقریبا دو ماه زمان ببرد. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

اگر می خواهید کارهای تان روی برنامه و طبق روال پیش رود باید مراحل قبلی را به دقت انجام دهید. مخصوصا برنامه زمان بندی باید کاملا واقع بینانه و دقیق ترسیم شود و آن قدر به جزئیات پرداخته شده باشد که اگر در طول کار به مشکل ناگهانی ای برخوردید، کار به تعویق نیوفتد. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله نهم: تهیه پکیجی برای اسناد و مدارک بازسازی حمام و سرویس بهداشتی 

شما باید تمام اسناد و مدارک تان را بایگانی کنید، این اسناد و مدارک شامل تمامی نقشه های اجرایی، تصاویر سه بعدی، رسید های خرید، کارت های گارانتی تجهیزات خریداری شده، عکس هایی از مراحل و روند انجام کار می شود. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

ممکن است در طی روند بازسازی حمام و سرویس بهداشتی بعضی از تجهیزات اسیب ببینند، شما باید لیستی هم از این وسایل تهیه کنید. ممکن است در طی بریدن کاشی ها دور ریز آن ها زیاد شود. شما باید حساب همه چیز را داشته باشید. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله دهم: چک کردن تمامی جزئیات بعد از بازسازی حمام و سرویس بهداشتی  

بعد از تمام شدن 8 هفته پر کار و سخت زمانی که کار تمام شد حالا نوبت به چک کردن نهایی کار می رسد. باید تک تک جزئیاتی را که از قبل برای آن ها نقشه کشیده بودید را چک کنید، تمامی اتصالات، تمامی تجهیزات و تمامی دیتیل ها باید چک شوند. بعد از اطمینان حاصل کردن از صحت تمامی این موارد؛ می توانید از چهره جدید حمام و سرویس بهداشتی تان لذت ببرید. به شما تبریک می گوییم البته هنوز یک کار دیگر باقی مانده است. 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

مرحله یازدهم: دکور کردن حمام و سرویس بهداشتی

بعد از این که خوب حمام و سرویس بهداشتی جدید تان را برانداز کردید، می توانید به دکور کردن آن بپردازید، تعدادی گلدان و تابلو به آن اضافه کنید، وسیله های تان را درون کابینت ها و قفسه ها بچینید و خلاصه کارهای نهایی را انجام دهید و از این فضای جدیدی که به خانه تان اضافه شده است لذت ببرید. 

به نظر شما دیگر چه راه هایی برای بازسازی و نوسازی خانه وجود دارد؟ ما مشتاق دیدن ایده های خلاقانه ی شما هستیم! ضمنا می توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید.

منبع: houzz | مترجم: شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه