Chidaneh.com placeholder image

حیاط کوچک آپارتمان تان را بزرگ جلوه دهید!

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی محوطه: امان از دست این خانه های مدرن و امروزی که از هر فضایی حداقل آن را در اختیار مان قرار می دهد. منظورمان این است که این فضاها معمولا کوچک هستند. اما این دلیل نمی شود که نتوان با ترفندهای دکوراسیونی آن ها را بزرگ تر جلوه داد. هر چیزی یک چاره ای دارد فقط باید آن را پیدا کرد. ما در چیدانه این چاره ها و ترفندها را در اختیارتان قرار می دهیم، مثالش مطلب آپارتمان کوچک تان را بزرگ جلوه دهید. اما تا به امروز به بزرگ جلوه دادن باغ و باغچه ها و حیاط کوچک نپرداخته ایم؛ که امروز می خواهیم این کار را انجام دهیم. این مطلب شما را با ترفندهای دکوراسیونی برای بزرگ تر جلوه دادن حیاط کوچک آشنا می کند پس با ما همراه باشید. 

دفتر معماری علیرضا مشهدی میرزا
طراحی دیوار حیاط در خانه آجر بافت جیحون
دفتر معماری علیرضا مشهدی میرزا

سرویس خواب بالسا

1. سنگ فرش هایی برای حیاط کوچک 

قطعا اولین چیزی که در طراحی حیاط کوچک به چشم می آید سنگ فرش ها و مسیر ها است. به اهمیت مسیرها و نوع طراحی آن ها در مطلب محوطه سازی باغ و ویلا، مسیرهایی که شما را غافلگیر می کنند حسابی پرداخته ایم. حالا هم می خواهیم از همین مسیرها کمک بگیریم تا بتوانیم حیاط کوچک آپارتمان را بزرگ تر جلوه دهیم

برای این کار باید سنگ فرش ها و یا کلا مواد و مصالحی که برای کف حیاط در نظر گرفته اید را به صورت یک سره کار کنید. یعنی مرزهای کمی برای آن ها در نظر داشته باشید و سعی کنید آن ها را تا لبه دیوارهای حیاط بیاورید، فرقی نمی کند که متریال کف حیاط تان قلوه سنگ باشد یا چمن، آن ها باید تا لبه دیوار ها کشیده شوند، البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که مواد و مصالحی که رنگ روشن تر دارند فضا را بزرگ تر جلوه می دهند. 

استودیو معماری آکسا
نورپردازی محوطه ساختمان
استودیو معماری آکسا

2. اهمیت دیوارها در حیاط کوچک 

دیوارها مرزهای حیاط را مشخص می کنند و به دلیل ارتفاع زیادی که دارند بیشتر از دیگر عوامل و وسایل در طراحی باغ و حیاط ها به چشم می آیند به همین دلیل باید به نمای آن ها و مواد و مصالحی که از آن ها برای تزیین دیوار استفاده می شود توجه خاصی داشت. دیوارهای بلند می توانند حس کوچکی زیادی با باغ بدهند، بنابر این تا جای ممکن دیوار های حیاط تان را کوتاه در نظر بگیرید. 

اما اگر امکان این کار برای تان وجود ندارد، پس باید با استفاده از متریال ها و رنگ ها آن ها را تغییر دهید. خب به طبع باید از رنگ های روشن استفاده کنید. می توانید از گیاهانی در محل اتصال دیوار و کف استفاده کنید تا کمی ارتفاع را از نظر بصری بشکنید، در ضمن استفاده از یک گلدان بلند در وسط حیاط می تواند توجه ها را به خود و البته ساختمان های بلند اطراف حیاط جلب کند. می دانم که شنیدن این نکته برای شما هم جالب بود. 

رضا صوفی
محوطه سازی ویلا در شمال ایران
رضا صوفی

3. طراحی ساده حیاط کوچک 

طراحی دکوراسیون حیاط کوچک نباید با پیچیدگی همراه باشد، همه چیز باید در ساده ترین حالت ممکن است در حیاط حضور پیدا کند. ترجیحا باید از یک یا دو متریال استفاده کرد. تعدد متریال می تواند از خوانایی و سادگی فضا بکاهید. 

به غیر از متریال ها باید به کاهش تعداد گل و گیاهان هم در حیاط کوچک تان فکر کنید. منظورمان تعداد گل ها نیست، تعداد گل ها می تواند زیاد باشد خب بلاخره این فضا جزو فضاهای سبز خانه محسوب می شود، اما انواع آن ها باید کم باشد، دو یا سه نوع گیاه در حیاط های کوچک کفایت می کند. 

بامبو - ام دی اف - سنگ کورین ایران سبز
طراحی کف پوش و پرگولا
بامبو - ام دی اف - سنگ کورین ایران سبز

4. مبلمان های ساده در دکوراسیون حیاط کوچک

اگر می خواهید که حیاط کوچک تان را بزرگ جلوه دهید، باید به مبلمان ها هم فکر کنید. مبلمان هایی که در دکوراسیون حیاط کوچک استفاده می شوند باید جزو مبلمان های جمع و جور باشد، مبلمان هایی که ابعاد و اندازه آن ها کوچک است و به قولی جزو مبلمان های مینیمال محسوب می شوند. 

البته به غیر از ابعاد و اندازه مبلمان ها باید به شکل و طرح آن ها نیز توجه کرد، هر چه مبلمان هایی که در حیاط کوچک قرار است استفاده شوند ساده تر باشد به بزرگ تر جلوه دادن حیاط کوچک شما بیشتر کمک می کند. 

سارا کلانتری و رضا صیادیان
محوطه سازی حیاط خانه صبا در تهران
سارا کلانتری و رضا صیادیان

5. تزیینات ساده برای حیاط کوچک 

برای تزیین حیاط کوچک خانه تان باید از ساده ترین وسیله ها کمک بگیرید. ترجیحا اگر این وسیله ها خود لوازمی باشند که در طراحی و باغچه تان استفاده شده است بهتر است. به عنوان مثال می توانید از خود گلدان های تان برای تزیین حیاط کوچک تان استفاده کنید نیازی نیست که حتما وسیله اضافی به آن وارد کنید. چرا که اضافه شدن جزئیات بیشتر به فضا باعث کوچک جلوه کردن آن می شود. 

اگر هم نیاز دارید تا چیزی به فضا اضافه کنید، سعی کنید تا این وسیله در هماهنگی کامل با دیگر اجزا باشد به طور مثال می توانید از لوورهای چوبی استفاده کنید. این لوورهای چوبی می توانند روی دیوار بنشینند و یا در طراحی مسیر ها استفاده شوند. 

6. نورپردازی حیاط های کوچک 

نورپردازی حیاط کوچک می تواند در بزرگ جلوه دادن آن در شب کمک کند. نورپردازی ها مرزهای تاریک را روشن می کنند و باعث می شوند تا ما درک بهتری از فضا و حیاط داشته باشیم. شما می توانید حتی در نورپردازی باغچه ها از نورمخفی ها نیز استفاده کنید، حیاط ها پتانسیل های بالایی در این زمینه دارند. 

7. ایجاد خطای دید در حیاط های کوچک 

برای بزرگ جلوه دادن حیاط کوچک می توانید از ایجاد خطای دید به وسیله متریال ها استفاده کنید. مثلا همانند عکس بالا می توانید متریال کف را تا روی دیوار ادامه دهید. این کار باعث می شود تا کسی که به صورت عمود به آن نگاه می کند با خطای دید مواجه شود و فکر کند که امتداد حیاط شما خیلی بیشتر از آن چیزی است که به چشم می آید. ایجاد خطای دید یکی از ترفندهای مدرنی است که این روزها استفاده از آن بسیار زیاد شده است. این ترفند باعث می شود تا در فضا برای شما جذابیت و سرگرمی ایجاد شود و شما را بیشتر درگیر فضا کند. 

شرکت نوشین امروزین طرح
محوطه سازی با گلدان دکوراتیو در فضای باز
شرکت نوشین امروزین طرح

8. استفاده از گیاهان بلند با شاخه های نازک 

استفاده از گیاهانی که تنه و شاخه های ظریف دارند بهترین انتخاب برای حیاط های کوچک محسوب می شوند چرا که هم ارتفاع را در بر می گیرند و هم تنه ظریف آن ها این اجازه را به شما می دهند که در زیر آن ها باز هم گیاهانی را بکارید و تنوع گیاهی حیاط کوچک تان را بیشتر کنید. 

ایده آل ترین گیاهان برای حیاط های کوچک گیاهانی شبیه بامبو هستند. البته باید اقلیم منطقه خود و شرایط نگه داری از ان گیاه را هم مد نظر قرار دهید. 

گروه معماران مدام
نمایی از اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

9. حیاط کوچک تان را با خانه یکی کنید 

برای آن که حیاط کوچک تان را بزرگ جلوه دهید می توانید مرزهای آن و فضای داخلی خانه تان را از بین ببرید و به اصطلاح هر دو فضا را یکی کنید، همین پیوستگی میان این فضاها باعث می شود که حیاط کوچک تان بزرگ تر جلوه کند. 

برای این کار می توانید در طول روز درب بالکن و یا در ورودی به حیاط را به صورت کامل باز بگذارید و مبلمان تان را کمی به سمت حیاط بکشید. درست مثل عکس بالا. 

گروه معماران مدام
طراحی حیاط خانه ایرانی
گروه معماران مدام

10. فضای خالی ممنوع 

در طراحی حیاط کوچک هیچ فضایی نباید بلا استفاده رها شود حتی اگر دید خوبی ندارد. شما باید از هر قسمتی از فضا استفاده کنید و به آن کاربری القا کنید. فضاهای بلا استفاده باعث می شوند تا فضا نامرتب به چشم بیاید و هم نامرتب بودن حیاط شما را از چشم می اندازد. 

این نکته را در نظر داشته باشید که حیاط های کوچک به واسطه کوچک بودن محیط در نگاه اول همه جزئیاتشان به چشم می آید. پس مرتب بودن و آراستگی این نوع فضاها بسیار مهم تر است و باید به این نکته توجه خاصی داشته باشید، تجهیزات باغبانی را حتما در جعبه ها طبقه بندی کنید، مبلمان ها را بعد از استفاده حتما سرجای اصلی شان برگردانید، همین نکته های کوچک می تواند تاثیرات بزرگی در حیاط کوچک تان داشته باشد. 

اگر بعد از دیدن این پیشنهادات به فکر  فضای بالکن، پاسیو یا حیاط خود افتادید، پیشنهاد می کنم ابتدا سری به بخش طراحی محوطه ی اهالی فن چیدانه بزنید و از بخش های مختلف آن و محصولات متنوع آن ها دیدن فرمایید.

منبع: houzz | مترجم: شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه