Chidaneh.com placeholder image

کدام پنجره، کدام پرده؟

به قلم: تحریریه چیدانه

پرده و لوازم پارچه ای: انتخاب پرده مناسب برای خانه جدا از کارکردی که برای پوشاندن پنجره‌ها، تنظیم میزان ورود نور به خانه و همچنین گرفتن دید در شب دارد، نقش مهمی هم در زیبایی بصری فضایی که شما در آن سکونت دارید، داشته و به دنبال آن اهمیت زیادی در دکوراسیون خانه دارد. راحت‌تر بگویم شما می‌توانید در کنار همه جذابیت‌هایی که رنگ و طرح پارچه‌ها برای زیبایی محل زندگی‌تان دارند از خلاقیت‌های ویژه‌ای جهت بهتر به ‌نظر رسیدن فضایی که در اختیار دارید، استفاده کنید. اگر می‌خواهید از فوت و فن این بُعد از هنر دکوراسیون برای داشتن انتخابی بهتر اطلاع پیدا کنید، چند توصیه کوتاه و البته مختصر، مفید و فشرده برای شما داریم. پس در ادامه با چیدانه همراه باشید.

چوب و هنر

افزایش ارتفاع سقف خانه با پرده

یکی از مهم‌ترین اصولی که هنگام خرید پرده و پیشنهاد طرح آن باید مد نظر داشته باشید، سقف خانه‌تان است. درست خوانده‌اید. تعجب نکنید فاصله سقف و کف خانه معیار مهمی برای زیبایی فضایی است که در آن زندگی می‌کنید. به طور قطع سقف بلندتر زیبایی بیشتری دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید سقف خانه بلندتر از آنچه هست به نظر برسد، ارتفاع پرده‌ها را بلند در نظر بگیرید؛ به عبارتی فاصله سقف تا زمین را بپوشانید. حتی اگر پنجره شما تا کف ادامه ندارد و در نیمه دیوار خاتمه یافته است، از این راهکار غافل نشوید. با این ایده علاوه بر زیباتر کردن مکانی که در اختیار دارید، فضا را هم رسمی‌تر و هم کلاسیک‌تر می‌کنید.

پرده سرای 110
نمونه کارهای گالری پرده 110
پرده سرای 110

پرده هایی برای پوشاندن عیب دیوارهای کم‌عرض

اگر دیوار پنجره یا دری که قصد دارید آن را با پرده بپوشانید، عرض کمی دارد و این موضوع به دغدغه‌ای برای شما تبدیل شده است، زیاد نگران نباشید؛ زیرا با ترفند پرده‌ مناسب می‌توانید گره از این مشکل خود نیز باز کنید. به طور نمونه اگر دو پنجره باریک در دو طرف دیوار مورد نظر قرار دارد، پرده‌ را یکسره انتخاب کنید. ساده‌تر بگویم به جای جدا کردن پرده‌ها آنها را یکسره بدوزید؛ البته باید برای جابه‌جا شدن راحت‌تر پرده از وسط آن را به دو نیم کرده و طوری آنها را نصب کنید که درز وسط‌‌شان نمایان نباشد.

بهرام اخیانی
پرده والان دار در دکوراسیون غذاخوری
بهرام اخیانی

همچنین می‌توانید به جای اینکه متراژ پرده خود را به اندازه پنجره کوچک روی دیوار سفارش دهید، کمی بیشتر هزینه کنید و چند سانتی‌متر از هر طرف طول پرده را بیشتر کنید تا عرض دیوارتان بیشتر به چشم بیاید. اما اگر دیواری عریض با دو یا سه پنجره دارید که چندان چنگی به دل‌تان نمی‌زند برای هر یک از آنها به صورت جداگانه پرده خریداری کنید؛ البته برای اینکه زیبایی بصری نیز به دیوار میان پنجره‌ها بدهید، می‌توانید از بوفه، تابلو یا چراغ‌های دیواری برای فاصله بین پنجره‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی: به همین سادگی پرده را نصب کنید!

پرده سرای مارال
نمونه کارهای پرده مارال
پرده سرای مارال

کمک پرده به پنجره‌های بیش از اندازه بزرگ

گاهی اوقات تمام دیوار بخشی از خانه پنجره است و تصور این فضا شاید برای بسیاری از افراد دلچسب نباشد. اینکه سراسر خانه پر از شیشه و پنجره باشد و آنها را با پرده بپوشانید، با سلیقه بعضی افراد زیادی همخوان نیست. حال اگر خانه شما هم چنین شکلی دارد، زیاد نگران نباشید. توصیه ما این است که سراغ رنگ و طرحی بروید که شباهت و همخوانی زیادی با دیوار اتاق دارد و به این ترتیب در میان رنگ و طرح دیوار گم می‌شود و کمتر به چشم می‌آید.

پرده حاشیه‌دار برای کدام پنجره‌ها مناسب‌‌تر است؟

برای خانه‎هایی که پنجرههای کوتاهی دارند، بهترین انتخاب پرده‌هایی است که حاشیه پایین آنها طرحدار و تزئین شده باشد؛ زیرا با این کار هم نگاه بیننده را به بخش انتهایی پرده جلب کرده و هم با این ایده توجهش از قد پنجره را منحرف کرده‌اید؛ البته برای اینکه توازن میان حاشیه و فضای ساده پرده شما برقرار باشد باید دوسوم پارچه مورد نظر بدون طرح و یک‌سوم انتهایی آن  طرحدار باشد.

پرده سرای نیک پور
نمونه کارهای پرده سرای نیک پور
پرده سرای نیک پور

این را هم بگویم که برخی از خانه‌ها سقف‌هایی بلند و پنجره‌های بلندی دارند، اگر این فرم خانه‌ چندان به دل‌تان نمی‌نشیند، پیشنهاد ما این است که برای پنجره‌های بلند به جای تزیینات قسمت پایین پرده یا همان حاشیه‌ها، سراغ پرده‌ها و تورهایی بروید که قسمت بالای آن رنگ یا طرح خاصی دارد. دلیل پیشنهاد چنین انتخابی هم این است که به همین سادگی می‌توانید کاری کنید که بلندی پرده‌ها کمتر به نظر برسد.

[[nid:43854]]

استفاده از پرده هایی بدون والان

والان بخشی از تزئینات پرده است که در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که گاهی اوقات باید از دوخت و نصب آن خودداری کرد. به طور قطع از خود می‌پرسید چه هنگامی باید پرده‌هایی بدون والان داشت. جواب خیلی ساده و کوتاه است. وقتی که سقف خانه شما حاشیه‌های کاذبی دارد که برای تعبیه چراغ‌ها یا زیباتر شدن سقف در نظر گرفته شده و این ترفند فاصله‌ای میان محل نصب چوب پرده و آغاز نمای ظاهری پرده ایجاد کرده است و به این ترتیب قسمتی از بالای پرده زیر سقف کاذب یا قاب‌های تزئینی پرده می‌رود، دیگر نیاز نیست برای دوخت و نصب والان هزینه کنید. در این مواقع تنها دکوری‌ها یا همان پرده‌های کناری را سفارش دهید که روی دو انتهای تور یا پارچه‌ای که برای سراسر در و پنجره خانه سفارش داده‌اید را بپوشاند. یادتان باشد در این شرایط نه تنها والان کاربرد ندارد بلکه قد پرده را کوتاه‌تر نشان داده و تمام زحمات شما را هدر خواهد داد.

بهترین زمان برای نصب پرده در خانه

سطرهای بالا را خواندید و به طور قطع الان با خود فکر می‌کنید، بهترین انتخاب برای اینکه نمای بصری خانه بهتر شود چه خواهد بود؟ اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد که باید به شما بگویم. اینکه بهترین زمان برای نصب پرده در خانه‌ای که قصد نقل مکان به آن را دارید چه زمانی است. به طور قطع خانه جدید کلی کار دارد که باید انجام دهید؛ از نظافت، گردگیری و رفت و روب گرفته تا چیدن وسایل در هر بخش از خانه. اما باید توجه داشته باشید آخرین مرحله از چیدمان شما باید نصب پرده باشد. دلیل آن هم این است که پرده‌ها به سادگی در اثر بی‌دقتی کثیف می‎شوند؛ بنابراین باید همه گرد و غبار خانه همچنین چهارچوب‌های پنجره‌ها گرفته شده باشد.

اگر قصد نقاشی دیوارها را دارید این کار را نیز به طور کامل به اتمام برسانید، سپس آستین‌های خود را برای انتخاب پرده مناسب با دکور خانه و رنگ دیوارها بالا بزنید و قدم آخر هم نصب این پوشش روی پنجره‌ها خواهد بود که نقطه تکمیل کارهای خانه جدید است؛ البته انتخاب پرده مناسب فوت و فن‌های زیادی دارد که در آینده بیشتر سراغ آنها نیز خواهیم رفت.

اگر مایل به خواندن و دانستن مطالب بیشتری از معماری و طراحی داخلی هستید، می توانید نسخه ی چاپی مجله منزل را از کیوسک های روزنامه فروشی تهیه کنید و یا نسخه ی الکترونیکی آن را به صورت آنلاین از سایت و اپلیکیشن تاقچه بخرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: الهام صادقی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه