Chidaneh.com placeholder image

بوی ماه مهر؛ 13 توصیه برای آغاز فصل مدرسه!

به قلم: تحریریه چیدانه

طبقه بندی و نظم دهی: فردا اول مهر است! دیدن دوست های قدیمی و معلم ها آنقدر خوشحال کننده است که باعث می شود بچه ها راحت تر بتوانند با تابستان خداحافظی کنند و به مدرسه بروند. سال تحصیلی جدید حس و حال عجیبی دارد، کارهای زیادی باید انجام بدهید تا در فصل جدید همه چیز سر جای خودش باشد. چک لیست چیدانه را دنبال کنید تا نگرانی هایتان در شروع فصل جدید کم شود:

چوب و هنر

1- فضایی را برای نوشتن تکلیف در نظر بگیرید.

اگر شما دو دانش آموز و یک میز دارید حتما تا حالا تجربه کشمکش بین آنها را دیده اید که کدام برای نوشتن تکلیف مدرسه پشت میز بنشیند! فضایی برای آنها بوجود بیاورید که امکان نشستن شان باهم در پشت میز تحریر وجود داشته باشد. تمام وسایل مورد نیازشان مثل دفتر، لوازم التحریر، چسب و … را دم دستشان قرار دهید. اگر فرزند شما ترجیح می دهد همیشه کنار شما مشق بنویسد، بهتر است میزی سیار با همه وسایلی که لازم دارد را برایش تهیه کنید.

می خواهید بدانید چه چیزی دانش آموزتان را خوشحال می کند؟ لوازم التحریرهای جذاب برای رفتن به مدرسه!

2- اتاق خواب را کمی تغییر دکوراسیون دهید.

اگر فرزند شما تغییر بزرگی در سال تحصیلی جدید دارد مثلا از دبستان به دبیرستان می رود، بهانه خوبی است تا تغییر خوبی در دکوراسیون اتاق خواب او ایجاد کنید. نیازی نیست هزینه زیادی کنید تنها کافی است به او نشان دهید که بزرگ شده است. می توانید یک نقشه کره زمین، تابلو و پوستری جدید بر دیوار اتاقش نصب کنید یا طرح و رنگ روتختی اتاقش را تغییر دهید.

3- قرارهای مهم را بر بروی تقویم یادداشت کنید.

تعطیلاتی که در طول سال تحصیلی وجود دارد، زمان مناسبی است تا بتوان فعالیت های متفاوت هیجان انگیزی را برنامه ریزی کنید. از این روزها برای جشن تولدهای اعضای خانواده و یا سفرهای کوتاه استفاده کنید تا انرژی خوبی برای ادامه زندگی روزمره داشته باشید. در ابتدای سال کاری و تحصیلی جدید بهتر است که این برنامه ها را روی تقویم خود یادداشت کنید.

4- چند وعده غذایی آماده داشته باشید.

اگر در روزهایی که زمان آزاد دارید، یک یا چند وعده غذایی در آشپزخانه آماده کرده و آنها را در فریز نگهداری کنید، در روزهای شلوغ خود را کمک کرده اید. حتی اگر عادت به خوردن غذاهای فریزری ندارید می توانید مواد لازم را برای غذاهای خود تهیه کرده و آنها را نگه دارید. حتی یادداشت برنامه غذایی برای هفته پرکارتان از بار فکری آن روزها می کاهد!

ایده هایی برای بسته بندی تغذیه دانش آموزان مطلب خوبی برای مادران جوان است!

5- مقداری خوراکی برای بعد از مدرسه، تهیه کنید.

فرزندتان خسته و گرسنه به خانه می آید و در کابینت یا یخچال به دنبال چیزی برای خوردن می گردد. سبدی تهیه کنید و در آن خوراکی های سالمی مانند آجیل، میوه خشک شده، بیسکوییت و … قرار دهید تا فرزندتان بداند برای یافتن خوشمزه های خانه که به سراغ کدام قسمت برود! برای خوراکی های تازه هم ظرف مخصوصی در یخچال قرار دهید.

6- وسایل موردنیازتان را در محل مناسب قرار دهید.

حتما برایتان پیش آمده در دقایقی که می خواهید از خانه خارج شوید به دنبال وسایلی می گردید که هیچ جای مشخصی ندارند و باید از این اتاق به آن اتاق بروید تا آنها را پیدا کنید. بهترین جا برای نگهداری وسایل لحظه آخری دم درب منزل است! کشوی جا کفشی یا طبقه ای از کمد لباس های جلوی در خانه را به وسایلی مانند عینک، کلید خانه، پول برای تغذیه کودکتان، خودکاربرای امضای نامه و کارنامه های او و… اختصاص دهید.

مطلب جا کفشی های شیک و ساده برای ورودی خانه را از دست ندهید!

7- نقشه ای برای اغتشاش کاغذها بکشید.

همیشه در دوران مدرسه کاغذ، پلی کپی و نامه های زیادی روانه خانه می شوند که همه فقط در کنار کتاب و دفترها تلنبار می شوند. جعبه یا پوشه های مختلفی را برای نگهداری این کاغذها در نظر بگیرید و از همین ابتدای سال تحصیلی آنها را دسته بندی کنید. جعبه های کفش کاغذ کادو شده برای این منظور ایده آل است!

8- موجودی کمد لباس ها را چک کنید.

همه برای انتخاب چیزی که می خواهند بپوشند، اول به سراغ کمد لباس ها می روند. کودکی را تصور کنید که به دنبال لباس خودش در کمد را باز کرده و همه چیز را به هم می ریزد. بهترین موقع مرتب کردن کمد دیواری همین حالاست! قبل از اینکه چیزی برای او بخرید، لیستی تهیه کنید و دارایی هایش را در آن ضبط کنید. لباس هایی که برایش کوچک شده را از کمد خارج کرده تا فضای بیشتری داشته باشد. برای روزهای اول مدرسه لباس های دانش آموزتان را مرتب کنید تا از همین اول دنبال لباسش نگردد!

ما به شما می گوییم چگونه کمد لباستان را خودتان طراحی کنید!

9- خطوط قرمزی برای ساعات تماشای تلویزیون تعیین کنید.

مادرها خوب می دانند که چقدر باید با بچه ها برای تماشای تلویزیون جر و بحث کرد! بهتر است از همین ابتدا قوانینی تعیین کنید. ببینید فعالیت های مهم دانش آموز در خانه چیست و برای او برنامه ای تدوین کنید. بر اساس اولویت خود و برنامه های مورد علاقه فرزندتان تعیین کنید تماشای تلویزیون قبل از انجام تکالیف او باشد یا بعد از آن.

10- برای اسباب بازی و وسایل شخصی کودک مکان مشخصی را در نظر بگیرید.

اگر اتاق خواب کودک شما فضای کافی داشته باشد، به سادگی می توانید آن را تقسیم بندی کرده و مکان هایی برای نگهداری وسایل بازی، لوازم التحریر و … اختصاص دهید. ولی اگر خانه ای کوچک دارید پیشنهاد می کنید، سبد یا جعبه های کوچکی تهیه کرده و هر دسته از وسایل را درون آنها قرار دهید. برای اینکه فرزندتان هم خوشحال شود، تخته ای گچی یا وایت برد بالای آنها قرار دهید تا بتواند با خود معلم بازی کند!

11- کتابخانه را فراموش نکنید.

فرقی نمی کند قفسه ای برای نگهداری کتابها داشته باشید، یا جعبه ای بر روی زمین و یا حتی کیفی پر از کتاب آویزان از دیوار! هر خانم خانه داری می داند که بهترین قسمت نگهداری کتاب برای فرزندش کدام قسمت است تا او هم راحت بتواند به آنها دسترسی داشته باشد. حضور کتابخانه در دکوراسیون منزل علاوه بر نظم و ترتیبی که به کتاب ها می دهد، انرژی مثبت را هم وارد فضای داخلی خانه می کند.

12- دیواری از عکس های خانوادگی ایجاد کنید.

عکسهای زیبا و روحیه بخشی از لحظات دلنشین با هم بودن، تفریحات و سفرهای خانوادگی وجود دارد. تنبلی را کنار بگذارید، آنها را انتخاب کرده، قاب کنید و به روی دیوار نصب کنید. دیدن روزانه این تابلوهای عکس لحظه ای که از خانه خارج می شوید و یا باز می گردید، به شما یادآور می شود که داشتن یک خانواده نعمت بزرگی است.

7 اقامتگاه بومی شهرهای ایران را به شما معرفی می کنید تا سفرهای خانوادگی خاطره انگیزتری داشته باشید!

13- از لحظه های باهم بودن لذت ببرید.

سه ماه تابستان کنار فرزندتان بوده اید و ساعات شیرینی را کنار هم داشته اید. با آمدن مهر و آغاز مدرسه ها بی شک اعضای خانواده ساعات کمتری را در کنار هم می گذرانند. از لحظات با هم بودن استفاده کنید و از کودکتان در مورد کارهایی که در طول روز انجام داده است، بپرسید. او همچنان از در کنار شما بودن بیشتر لذت می برد.

پیشنهاد می کنید به بخش سبک زندگی وبسایت چیدانه مراجعه کنید تا با خواندن مطالب مفید زندگی بهتری را هر روزه تجربه کنید.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه