Chidaneh.com placeholder image

فود کورت توچال، تجربه ای لذت بخش در بام تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

رستوران و کافی شاپ: در دنیای امروز شاید هیچ تفریحی مانند وقت گذرانی در رستوران ها و کافی شاپ ها برای اکثریت مردم جذاب نباشد. همه ما وقتی به هر منظوری از خرید گرفته تا یک قدم زدن ساده به بیرون از خانه می رویم، به احتمال زیاد سری هم به یک رستوران، فست فود یا کافی شاپ می زنیم. چیزی که در این میدان رقابت باعث می شود بعضی از چنین مکان هایی پرطرفدارتر شوند، گذشته از طعم غذا، طراحی معماری و دکوراسیون داخلی رستوران ها و کافی شاپ ها است که آن ها را از بقیه متمایز می کند. در این مطلب می خواهیم یکی از پروژه های موفق شرکت گرین وود را که از شرکت های فعال در حوزه معماری محوطه می باشد، به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

[[nid:71855]]

سرویس خواب بالسا

در اردیبهشت ماه سال 1395 پروژه ای به شرکت گرین وود پیشنهاد شد که نیازمند طرحی هوشمندانه و خلاقانه بود. پروژه، فود کورت است که در یکی از بهترین و بکرترین ارتفاعات تهران با آب و هوایی خاص (بام توچال) قرار دارد. محل اجرا سایتی به مساحت 1500 متر مربع واقع در ایستگاه اول توچال روبروی سورتمه، که انتهای سایت به دره ای ختم می شود که منظره ای زیبا از شهر را در نظر بیننده به نمایش میگذارد، سایتی که با حضور نزدیک به 100 اصله درخت، مسئولیت طراحان را سخت تر می کند.

[[nid:71849]]

پیاده سازی هر طرحی چالش های مختلفی را در مقابل طراحان ایجاد خواهد کرد ، چالشهایی از قبیل:

  • صدمه ندیدن درختان و بافت طبیعی 
  • از بین نرفتن دید بی نظیر و زیبای منطقه

آنچه باید در این طراحی بدان توجه شود استفاده از مصالح و سبک معماری است که با طبیعت مغایرتی نداشته باشد. همچنین با توجه به مدت زمان یک هفته ای که برای طراحی در نظر گرفته شده، مشکلات تشدید می شود. در خصوص انتخاب مصالح اولین پیشنهاد چوب است که با توجه به اقلیم منطقه باید از جایگزین بهتری استفاده شود که نیاز به ترمیم و نگهداری نداشته باشد، مقاوم، بادوام و نسبت به چوب دارای مزایای بیشتری باشد. به همین دلیل چوب پلاست انتخاب شد.

[[nid:71857]]

یکی دیگر از مصالحی که جهت استفاده در پروژه پیشنهاد می شود سمنت برد است. پانلهای سیمانی الیاف داری که به سمنت برد معروفند، صفحاتی که توانایی مقابله با افزایش نیرویهای مقاومتی در برابر تنشهای فشاری و کششی ناشی از تغییرات دما را داشته و از بروز رطوبت جلوگیری کرده و در عین حال عایق حرارتی مناسبی نیز باشد.

[[nid:71850]]

متریال بعدی مورد استفاده در این پروژه سنگ است اما نه به شکل معمول…
بدلیل قرار گرفتن سایت درموقعیت کوهستانی پیشنهاد طراحان سنگهای شکسته داخل گابیون است. گابیون، سازه ای بهم
بافته شده متشکل از مفتول و لوله که درونش سنگها به صورت خشکه چینی قرار میگیرد. (به صورت دکوراتیو)

[[nid:71854]]

بقیه فضاها نیز با گیاهان، حوض های آب و شن های رنگی تزیین می شود. همچنین محوطه میبایست برای مشتریانی که بعد از 20 تا 30 دقیقه پیاده روی قصد گذراندن ساعاتی در کنار طبیعت را دارند، فضایی گرم، صمیمی، دلنشین و آرامش بخش را ایجاد کند.

[[nid:71858]]

حالا باید طراحان شرکت گرین وود با توجه به اقلیم، مصالح، انتظارات کارفرما، مالک و خصوصا درختان قلمها را بدست میگرفتند تا طرحی منحصر بفرد را خلق کنند. اولین خطوط بر روی دسترسی ها شکل می گیرد که با توجه به توپوگرافی زمین، یک ورودی اصلی در شمال و یک ورودی فرعی در شمال غربی در نظر گرفته می شود. غرفه ها یکی پس از دیگری در قسمت شمالی، موازی باخطوط سایت شکل می گیرند. غرفه ها طوری در نظر گرفته می شوند که دسترسی ها را راحت کنند و مانع دید از بیرون باغ نباشند. در امتداد غرفه ها تراسی قرار داده می شود که از سطح زمین حدود 3 متر فاصله می گیرد تا چشم اندازی بسیار زیبا از مناظر دلنشین پایین دست را در نظر بیننده ایجاد کند.

[[nid:71856]]

با توجه به اقلیم باران گیر منطقه باید فضایی سرپوشیده برای فصل بهار و پاییز در نظر گرفته شود که تفکر طراحان ایجاد سقفی با متریال پارچه و دیوارهای شیشه ای، که بدون از بین بردن دید اطراف، فضایی امن را بوجود آورد.

در زیر تراس نشیمن هایی به صورت چند نفره طراحی می شود که هم در موقع بارندگی و هم آفتاب شدید استفاده شود.
مسیرهای تردد از چوب پلاست و تلفیق بتن و چمن شکل می گیرد. نمای غرفه ها با ترکیب رنگی که از چوب، گابیون های عمودی و سمنت برد شکل گرفته خود را در طرح بیش از پیش نشان خواهد داد.

برای دیدن پروژه های بیشتر این گروه و تماس با آن ها می توانید به وبسایت گروه گرین وود سر بزنید.

نویسنده: شرکت معماری محوطه گرین وود | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه