Chidaneh.com placeholder image

اتمام ورزشگاه کاستلاو آرنا در یک قدمی جام جهانی 2014

به قلم: تحریریه چیدانه

 آماده شدن ورزشگاه کاستلاو آرنا برای مسابقات جام جهانی 2014، خبری خوش و فوق العاده برای مسئولان برگزاری جام جهانی و علاقمندان به ورزش فوتبال در سراسر جهان می باشد. شاید در چند ماه گذشته، پروژه های ورزشگاه های جام جهانی بیشتر تحت الشعاع مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه مالی در برزیل بوده است.

chidaneh ad banner

بسیار تعجب برنگیز است در کشوری که مردم آن به فوتبال بیش از هر چیز دیگری  اهمیت می دهند، خواهان لغو انجام این پروژه ها و کسر بودجه برای ساخت این  استادیوم ها بوده اند. این ورزشگاه توانسته استانداردهای لازم برای برگزاری این مسابقات در سال 2014 را کسب کند. کسب گواهینامه LEED به عنوان اولین ورزشگاه با خصوصیات ویژه در آمریکای جنوبی با توجه به خصوصیات قدیمی و جدید ارگانیک، از ویژگی های بارز این استادیوم می باشد.

هدف اصلی این پروژه تغییر دادن ورزشگاه از حالت معمول به یک عنصر پایدار و چند منظوره است. کاستلاو آرنا با خصوصیات منحصر به فرد خود و توانایی های ویژه در اداره چندین عملکرد، با توجه به ساختارهای موجود چالشی بزرگ را در چنین طرحی به نمایش گذاشته است. کانسپت این طرح که با توجه به نام آن شکل گرفته (Arena)، نمایشی از میدان جنگ با تلفیق رویداد  شهری و محیط ورزشی است. طراح، پارکینگ زیرزمینی را حذف نموده و با ایجاد یک پارکینگ باز در سایت اصلی، بیشتر تمرکز عموم را بر روی بنای اصلی متمرکز نموده است. سایت این پروژه بین دو میدان اصلی شهر واقع شده تا عنصر مرکزیت و دسترسی را به خوبی حفظ کند.

با وجود اینکه این پروژه نسخه بازسازی شده این ورزشگاه در سال 1970 می باشد، اما تداوم و خوانایی طرح سابق را در خود حفظ کرده است. حجم خارجی ورزشگاه توسط پوسته ای شفاف پوشیده شده است. اما در ورودی و نام آن که بر روی ستون بتنی سابق آن حک شده بود، به خوبی حفظ شده. مهندسان سازه این پروژه به خوبی توانسته اند تا سازه فلزی جدید را با سازه بتنی و عظیم سابق آن تلفیق نمایند.

برای کاهش لرزش های سابق و ارتعاشات در فضای داخلی، در حدود 60 ستون بتنی را برای مقاوم سازی و جلوگیری از تنش های لحظه ای در  ساختار کلی تعبیه کرده اند.

تحریریه معماری آرل

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه