Chidaneh.com placeholder image

طراحی سقف های طاقی شکل, به سلیقه نیاکان مان

به قلم: تحریریه چیدانه

سقف: به دلایل زیادی معماران و سازندگان از هزاران سال پیش از سقف طاق‌دار استفاده کرده‌اند. این کار با میل به ایجاد تنوع در اتاق انجام می شود. در اتاق‌های کوچک‌تر سقف‌های مسطح به‌سادگی و با قیمت ارزان ساخته می شوند، اما در اتاق‌های بزرگ یا مجموعه‌ای از چند اتاق یک سقف مسطح محدودیت‌های زیادی را ایجاد می کند.
بنابراین سقف‌های طاق‌دار و گنبدی در اتاق‌ها طراحی شدند تا فاصله بین دیوارها را افزایش دهند و اتاقی وسیع و زیبا بیافرینند.
با چیدانه همراه شوید تا شما را با انواع سقف های طاقی آشنا کنیم.

chidaneh ad banner

وقتی دو طاق قوسی در سقف با هم ادغام می شوند

انواع مختلفی از سیستم‌های طاق‌زنی وجود دارد. ساده‌ترین سیستم طاق‌زنی سیستم‌های خطی دوتایی است. طاق ساده Vشکل، که شکلی شبیه شیروانی دارد، و طاق منحنی، که شکلی شبیه نیم‌دایره دارد، در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرند تا فضای بین دیوارها را گسترش دهند. هر دوی این روش‌ها بر تقارن مستطیلی اتاق تاکید می کنند و شکلی زیبا در اتاق پدید می آورند.
طاق‌های دوتایی طاق‌هایی هستند که از ترکیب عمودی دو طاق قوسی به وجود می آیند. برعکس طاق قوسی که به دو دیوار پشتیبان نیاز دارد، طاق دوتایی به چهار گوشه اتاق احتیاج دارد. این طاق‌های زیبا که دارای چهار باریکه هستند و در مرکز هر طاق یک نقطه کانونی می سازند.

اگربه المان های معماری ایرانی علاقه دارید مطالب زیر برایتان جالب خواهد بود:
طاقچه های ایرانی، نیاکان شلف های امروزی در دکوراسیون منزل
درب چوبی قدیمی دریچه ای زیبا به خانه ایرانی
طراحی حیاط منزل به سبک خانه های سنتی ایرانی
هشتی ایرانی را به ورودی خانه های امروزی بیاورید

پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی

با طراحی سقف طاقی، یک تمرکز درونی ایجاد کنید

وقتی مشغول طراحی سقف یک اتاق هستید، یک طاق دوتایی یک مرکز بصری قدرتمند در فضا ایجاد می کند. باریکه‌ها که از دیوار شروع شده و تا سقف امتداد می یابند فضایی ایجاد می کنند که تمرکز در آن در درون است، حتی وقتی از پنجره‌های سرتاسری در فضا استفاده شود.
اگرچه طاق‌های دوتایی خیلی در طراحی فضاهای مسکونی متداول نیستند، اما ایده بسیار خوبی برای اتاق‌های بسیار بزرگ و یا مجموعه‌ای از چند اتاق هستند و تاثیر زیادی در طراحی یک اتاق از خود به جا می گذارند. نور و کششی که یک طاق دوتایی در فضا ایجاد می کند بیش‌تر شبیه یک پارچه بزرگ است که در سرتاسر اتاق کشیده شده است. تاثیر این طاق‌ها بسیار حیرت‌انگیز است و به طور سنتی از سنگ و دیگر مصالح بنایی ساخته می شوند.

طراحی سقف طاقی برای یک روشنایی لذت‌بخش

چون طاق‌های دوتایی در فضا به صورت متوالی ساخته می شوند، در طول فضا یک الگوی ریتمیک لذت‌بخش را خلق می کنند.
هر بخش یک طاق دوتایی نیز فضایی را برای ایجاد یک پنجره بزرگ فراهم می کند که باعث روشن‌شدن فضای داخلی می شود.

استفاده از طاق دوتایی هم‌چنین روش بسیار خوبی برای لایه‌لایه‌کردن فضای یک اتاق است.
با ایجاد یک نقطه کانونی قدرتمند و استفاده از دهانه‌های قوسی در هر چهار طرف طاق، می توان یک شاه‌نشین، طاق‌چه، و تورفتگی ایجاد کرد که علاوه‌بر تاثیر بر نقطه کانونی اتاق، فضایی برای استفاده از کناره‌های اتاق فراهم می کند.

اگرچه از طاق‌های دوتایی بیش‌تر در معماری سنتی استفاده می شود، اما میتوان آن‌ها را به‌سادگی در خانه‌های معاصر نیز به کار برد. در عکس بالا ترکیب زیبایی از مبلمان و وسایل تزئینی مدرن با طاق‌های دوتایی سنگی را مشاهده می کنید.

مطلب پیشنهادی: کاربرد های سقف کاذب برای آسمان جذاب دکوراسیون منزل شما!
چگونه پلان معماری ساختمان را بخوانیم؟
با نقوش سنتی خانه خود را بی نظیر کنید
نکات کلیدی در طراحی لابی مجتمع مسکونی

منبع: houzz |ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
damine در تاریخ 23 فروردین 1393
به نظرم این حالت حسی معنوی و نرم به فضا میده که واقعا ذل چسبه
anahita در تاریخ 23 فروردین 1393
دوسش ندارم اصلا مدرن نیست

ثبت دیدگاه