Chidaneh.com placeholder image

هنر باغبانی بر روی داربست

به قلم: تحریریه چیدانه

باغ‌ها و باغچه‌های خانه‌های شهری کوچک‌تر شده‌اند اما استفاده از داربست (espalier) هم‌چنان ادامه دارد. داربست‌زدن پرورش درختان، درختچه‌ها، و درخت‌های مو بر روی یک چارچوب (داربست) است تا آن‌ها بر روی یک سطح مسطح رشد کنند. این شیوه یک روش سنتی باغ‌بانی است. این واژه یک واژه فرانسوی است که ریشه آن از واژه ایتالیایی «spalliera» می آید که به معنی «قراردادن چیزی بر روی شانه‌ها» است. این تکنیک از روم باستان می آید و در اروپای قرون وسطی از این تکنیک به‌عنوان یک هنر استفاده می شد که با آن درختان میوه را بر روی دیوارهای صومعه پرورش می دادند. امروزه باغ‌بان‌ها این تکنیک را دوباره کشف کردند و آن را زیبا و مفید یافته‌اند.
خواه از الگوهای سنتی استفاده کنید یا درختان را با فرم‌های غیررسمی و پرپیچ‌وتاب پرورش دهید، داربست‌ها مجسمه‌های زنده‌ای هستند. انتخاب شکل داربست برای باغ یا باغچه خانه خود زیبایی طراحی آن را تقویت می کند. در این مطلب شش ایده در استفاده از داربست را به شما معرفی می کنیم.

هنر باغبانی با استفاده از داربست

چوب و هنر

1. داربست‌های بی قاعده.

بسیاری از گونه‌های گیاهی مناسب الگوهای نامنظم و شکل‌های آزادانه هستند که در بسیاری از سبک‌ها و شیوه‌های طراحی باغ، شامل سبک‌های مدرن، آسیایی، و کلبه‌ای، کاربرد دارند. ارتفاع داربست‌های بی قاعده را هم سطح چشم انسان قرار دهید، مانند این گل‌های کاغذی که زیبایی خاصی به دیوار باغ عکس بالا داده‌اند.

 

یک داربست بی قاعده در یک زمینه گل‌کاری شده گیرایی و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد.

 

این گل‌ها که به صورت تصادفی و زیگزاگ روئیده‌اند الگوی دیوار سنگی پشت را تقویت کرده و شکل داده‌اند.

طراحی های بی قاعده معمولا برعکس داربست‌های منظم نیازمند چارچوب‌های پشتیبان نیستند، اگرچه بهتر است که وقتی گل‌ها و گیاهان رشد می کنند از چارچوب‌های قدرتمندتری استفاده کنیم.

 

2. داربست‌های منظم(باقاعده).

قیچی های باغ‌بانی خود را بیرون بیاورید. برای کسانی که عاشق قیچی کردن هستند، داربست‌های با قاعده انتخاب‌های فوق‌العاده زیبایی هستند. الگوهای سنتی مانند تک‌شاخه، Uشکل، الگوهای ردیفی (لایه‌ای)، الگوهای فنسی، و الگوهای برگِ نخلی. 

در عکس بالا داربست‌ها گیاهان را به شکل U دوتایی درآورده‌اند و از فضای محدود استفاده کرده و چشم‌ها را به سمت بالا حرکت می دهند. طراحی افقی مانند نمونه بالا می تواند در حیاط‌های کوچک خانه‌های شهری فضایی متمایز خلق کند.

 

یک فنس بلژیکی (یا الگوی مشبک) جلوه‌ای شیک و به‌روز به یک این دیوار خالی داده است. اگر درختان به صورت تک‌شاخه طراحی شوند، این نوع داربست کمی پیچیده می شود، اما درختچه‌ها بسیار با این نوع داربست هماهنگی دارند.

 

3. پرده‌های خصوصی.

این داربست‌ها به‌گونه‌ای طراحی می شوند که در سراسر آن‌ها یک پوشش گیاهی ایجاد می شود که شبیه یک پرده در مقابل ساختمان است. این نوع یکی از ساده‌ترین شیوه‌های ایجاد یک داربست با قاعده است.

 

4. فنس‌های زنده.

چه چیزی می تواند دوست‌داشتنی تر از یک داربست پر از درخت میوه در یک باغ باشد؟ درختان سیب فنس‌ها را در این عکس زنده کرده‌اند. درختان گلابی نیز در داربست‌ها پرورش یافته‌اند (اگرچه پرورش سیب ساده‌تر است). در آب‌وهوای گرم مرکبات، انجیر، و زیتون را می توان در داربست‌های رسمی پرورش داد.

 

5. فضاهای باریک.

درختان کاملیا این مسیر ورودی را زیبا کرده‌اند. با کنارهم قرار دادن داربست‌های مختلف به تعداد فرد می توان در طول مسیر ورودی جذابیت و ریتم ایجاد کرد. اگرچه درخت برگ‌ریز پاییزی و افرای ژاپنی نیز می توانند داربستی جذاب به وجود آورند.

 

آیا در کنار پنجره یک دیوار خالی دارید؟ از روشی که در عکس بالا استفاده شده است پیروی کنید. نارون‌های کوهی بر روی شبکه‌های فلزی متصل به هم نمایی پویا را در مقابل پنجره به وجود آورده‌اند.

 

6. پرده‌های چشم‌گیر.

کاشتن گیاهان مختلف با ارتفاع‌های متنوع زیبایی خاصی به باغ می دهد و یک داربست می تواند یک پس‌زمینه در یک فضای کوچک ایجاد کند. علاوه‌بر این ماگنولیای جنوبی، گیاهان دیگر مانند پیراکانتا، لوکوات، و سرخ‌دار یک داربست فوق‌العاده زیبا خلق کرده‌اند.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه