Chidaneh.com placeholder image

ویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته:  این ویلا در شهر کرج و در باغ های محمد شهر واقع شده است که به دور از مرکز شهر کرج و بافت شهری قرار دارد بر عکس اکثر ویلاها که سازندگان آن تمایل دارند تا دوبلکس باشد و اتاق خواب ها درطبقه دوم باشد این ویلا یک طبقه می باشد .بنابراین فعالیت های خصوصی در پشت فضای عمومی انجام می شود در جایی که یک پل شیشه ای این فضا را به هم مرتبط می کند. علیرضا تغابنی طراح و مجری پروژه های خانه چرخان خیابان دروس تهران و ویلای کوهسار با طراحی منحصر به فرد خود ویلای امیر کرج را نیز طراحی کرده است.

علیرضا تغابنی
امیر ویلا کاری از علیرضا تغابنی
علیرضا تغابنی

سرویس خواب بالسا

چون این خانه یک خانه تابستانی برای استراحت و گذران اوقات فراغت است از پلاستیک و بافت براق در ساختار آن استفاده شده است وجود پوشش گیاهی و درختان فراوان و همچنین یک استخر کوچک، هوای این ویلا را تلطیف بخشیده و محیط دلپذیری به وجود آورده است.

ویلای امیر که در باغ محمد سحر واقع شده،فقط چند کوچه دورتر از شهر کرج واقع شده است.با وجود قوانین شهری و قوانین تراکم ساختمان،به دلیل سرعت افزایش ساخت و ساز و رشد وحشی ساختمان ها،فاصله بین باغ و شهر را کم کرده است.

به علت فرار از مشکل توسعه بی برنامه سازه های شهری(بی برنامه گی در طرح و کاربرد متریال درست در نما) طراحی این ساختمان با توجه به گسترش میزان متراژ ساختمان در ارتفاع آن تأثیر گذاشته است(میزان گسترش طولی و عرضی با میزان تراکم طبقات همپوشانی و رابطه مستقیم دارد) بر خلاف تمایل کارفرما که یک خانه دو طبقه که قرار داشتن اتاق های خواب در بالا(Douplex) را خواستار بود،یک ساختمان یک طبقه پیشنهاد شد.

ویلای تابستانی امیر مهد در کرج

با توجه به فعالیت های خصوصی که در این مکان برنامه ریزی شده در پشت این فضای عمومی یک فضای عمومی که با همان ارتفاع عمودی (بدون تغییر سطح در سایت) بنا شد.

ویلای تابستانی امیر مهد در کرج

این دو بخش خصوصی و عمومی توسط یک پل شیشه ای میان این فضاها به هم مرتبط شده اند.

علیرضا تغابنی
امیر ویلا کاری از علیرضا تغابنی
علیرضا تغابنی

این ویلای تابستانه توقع خانواده ی بزرگتر و حتی اقوام را به عنوان یک محیط آرامش بخش فراهم می آورد که بتوانند در یک زمان و با هم آخر هفته های شاد و مناسبی را سپری کنند.

ویلای تابستانی امیر مهد در کرج

این مجموعه دو قطبی دارای طرح پیشنهادی از طرف شهرداری که شامل سطوح پلاستیکی،راست زاویه،خشن و دارای بافت براق می باشد. اما با تقویت ساختار و مصالح،دید بازی رو به باغ به وجود آمده است.با ارزیابی شرایط موجود،خواص خاک و شرایط اقلیمی،و با توجه به نوع کاربری مصالح بومی در منطقه از کاه برنج برای تقویت مصالح استفاده شده است.

ماهیت خطوط خمیری بنا،این امکان را به ما میدهد که روی سطوح صاف و لبه های تیز و ناپیوسته را کنترل و با گذاشتن سرپوش روی آن از خشونت آن کاسته شود.حجم کلی خانه سابق با اتصال یک جعبه کوچکتر به عنوان یک بخش یا موجود جدید،با اضافه شدن به این ویلا یک سطح صاف و منحصر به فرد به فرم کلی بخشیده است.

ویلای تابستانی امیر مهد در کرج

با توجه به تفاوت خانه جدید نسبت به خانه قدیمی،کف مجموعه ساده و معمولی نیست،بلکه با ایجاد یک فضای شاعرانه که توسط یک کف شیشه ای و حباب های نور و همچنین گذر آب از این مجموعه به زیبایی هر چه تمام تر این ویلا کمک کرده است.

متریال استفاده شده در نمای ویلا حسی راحت و صمیمی به سبک خانه های روستایی ایجاد کرده است. 

مطلب پیشنهادی: ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در روستاهای مازندران

علیرضا تغابنی
نمای بیرونی ویلای امیر
علیرضا تغابنی

ساخت flower box (باغچه-جایی برای پرورش گل و گیاه)به زیبایی و در ترکیب با فرم کلی بنا صورت گرفته است.

علیرضا تغابنی
دکوراسیون داخلی ویلای امیر
علیرضا تغابنی

طراح زبردست ویلای امیر سعی کرده از فرم های فرو رفته و برآمده ای را با کاربرد متناسب در غالب فرم کلی بنا تعریف کند.

علیرضا تغابنی
امیر ویلا کاری از علیرضا تغابنی
علیرضا تغابنی

اگر به دنبال طراحان و معماران حرفه ای مانند علیرضا تغابنی برای طراحی و ساخت ویلایتان می گردید، می توانید سری به اهالی فن چیدانه بزنید نمونه کارها و تجربه های افراد حرفه ای در ایران را ببینید و با بهترین های آنها برای انجام پروژه تان ارتباط برقرار کنید. 

علیرضا تغابنی
دکوراسیون داخلی نشیمن مدرن امیر ویلا
علیرضا تغابنی

پروژه های دیگر این معمار برجسته: خانه چرخان شریفی ها در خیابان دروس تهران!

معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

منبع : گروه معماری آرل | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Tarane در تاریخ 24 خرداد 1393
چه معماری عالی. خیلی خوب و حرفه ای بود. ممنون
پوریا در تاریخ 25 خرداد 1393
توی خونه هم مثل دیوارهاش جالبه؟
پوریا در تاریخ 25 خرداد 1393
توی خونه هم مثل دیوارهاش جالبه؟

ثبت دیدگاه