Chidaneh.com placeholder image

ویلای شمس در زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: نیاز نیست برای خلق یک طرح خوب از فرم های عجیب قریب و شاخ دار استفاده کرد با کمی تامل و صبر می توان حتی با یک مکعب مستطیل ساده فرمی زیبا خلق کرد. در این مطلب ویلای زرندیه ساوه را که در سال 92 رتبه دوم معمار را برنده شد به شما نشان می دهیم. برای دیدن این ویلای زیبا با چیدانه همراه شوید.

مشخصات پروژه ویلای شمس ساوه 

  • مکان : اتوبان تهران-ساوه- زرندیه-ساوه
  • 1389-1392
  • طراح: گروه معماری کارند (علی شریعتی-زهرا سربندی)
  • سازه:رضا میر رضائی
  • تاسیسات برقی و مکانیکی:غنی زاده
  • اجرا:شمس الواعظین
  • مساحت: 460 متر مربع
  • جوایز: رتبه سوم جایزه معمار 92

تابلو فرش ریحان

شرایط مکانی پروژه (اقلیم گرم و خشک و قرارگیری بنا در میان آب) فرصت بازخوانی معماری کوشک را برای معماران فراهم نمود. بر این مبنا، دغدغه اصلی طراح ضمن فراهم نمودن شرایط آسایش در دل کویر، ایجاد ارتباطی معنادار با معماری ایرانی و کوشک بود. در طراحی این بنا سعی شده مفاهیم پایه در معماری کوشک را اقتباس و به زبانی امروزی بازگو شود.

ویلای ساوه

تضاد میان پر و خالی، نحوه اتصال فضای تهی داخلی با مرز ساختمان و بیرون، حفظ هندسه کلی و تمامیت قابل ادراک، تاکید بر فرآیند ورود به ساختمان و ایجاد تنوع فضائی و دیدهای متقاطع در فضاهای بسته و نیمه باز از موارد مورد نظر در طرح پروژه بوده است.

مکعب شکل گرفته از اتصال این 4 دیوار، پوسته ای است برای جمع آوری فضاهای نیمه باز و بسته درون زیر یک سقف و ایجاد تمامیت بنا. برای دستیابی به تنوع فضائی و دیدهای متقاطع، از تغییر ارتفاع در تراسها و ایجاد منظره در فضای داخل استفاده شده است.

ویلای ساوه

ویلای ساوه در حاشیه یک زمین کشاورزی و در میان استخری با ظرفیت 2500 مترمکعب که برای آبیاری باغ در نظر گرفته شده، جای گرفته است. طبقه اول ویلا شامل اتاق مهمان، آشپزخانه، سرویس و حمام، پذیرائی عمومی و تراس و طبقه دوم شامل دو اتاق خواب، آشپزخانه کوچک، پذیرایی خصوصی و تراس است.

در طراحی ویلای ساوه، از فرم مکعب با تاکید بر هندسه چهارتایی (چهار دیوار جانبی) استفاده شده است. مکعب شکل‌گرفته از اتصال این چهار دیوار، پوسته‌ای است برای جمع‌آوری فضاهای نیمه‌باز و بسته درون زیر یک سقف و ایجاد تمامیت بنا. در طراحی بنا، از قرار دادن فضای تهی داخلی در مرکز هندسی و تقلید از نمونه سنتی کوشک پرهیز شده است و در عوض، سطوح نیمه‌باز به شکل پیچیده چند L متقاطع در ضلع‌های شمال، شرق و جنوب ساماندهی شده‌اند.

ویلای ساوه

با توجه به قرارگیری ساختمان در میان آب، ورود به ساختمان اهمیت ویژه‌ای یافت؛ مجموع پل و نمای شرقی برای تاکید بر فرآیند ورود و ایجاد تعریفی نو از ایوان طراحی شده است.

در ضلع غربی، برای جلوگیری از دریافت بیش از حد تابش خورشید، تامین دید به استخر و استفاده از انعکاس نور بر روی آب، ارتفاع پنجره‌ها به یک متر محدود شده است.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: ویلای ساحلی دوقلوی سرخ رود در زمین مثلثی
خانه فامیلی در تهران و لذت زندگی ایرانی
معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس
خانه فیروزمندان در لار، ساختمانی مطابق با فرهنگ ایرانی

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
رامتین در تاریخ 21 خرداد 1393
زیباست انگار آدم داره روی آب زندگی میکنه در خنک شدر فضا هم خیلی تاثیر داره
پوریا در تاریخ 21 خرداد 1393
,واقعا به معمارهاش خسته نباشید میگم کارشون بی نقصه
Tarane در تاریخ 21 خرداد 1393
عالی بود. کاش از دکوراسیون داخلیشم عکس بود، اونطوری دیگه ایده آل میشد
avina در تاریخ 22 خرداد 1393
بسیار عالی بود. بنایی با رعایت اصول معماری مدرن و ایرانی. البته بهنظرم خوب میشد اگر کمی به محوطه و فضای سبز اطراف هم رسیدگی میکرد .البته باید ،گیاهان، مناسب این مناطق باشن.
ebrahim0412 در تاریخ 19 شهریور 1393
کاری زیبا و دلنشین در دل کویر شده است.

ثبت دیدگاه