Chidaneh.com placeholder image

رنگ قرمز در دکوراسیون منزل، چرا؟

به قلم: تحریریه چیدانه

رنگ قرمز: قرمز رنگی فعال و پر انرژی، جسور و بی پروا، قدرتمند و خوش شانسی است. ریشه های رنگ قرمز در طراحی که بر گرفته از ماهیت آن و همینطور طبیعت است را بشناسید. شاید بیشتر از هر المانی در طراحی، رنگ است که می تواند الهامی برای احساس اشتیاق و مجادله در بین طراحان و ساکنان خانه باشد. در این میان می خواهیم از دیدگاه های متفاوت مانند دنیای طراحی، روانشناسی، فلسفه و طبیعت به معنی رنگ قرمز بپردازیم:

دکوراسیون نشیمن به سبک تلفیقی و رنگ قرمز

قالیشویی ادیب

حس و حال رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگ آتش و خون است و همچنین این رنگ با مفهوم شور و عشق، جنبش و خشم نیز شناخته می شود. رنگ قرمز با قدرت و قوی بوده و در مطالعات نشان داده شده است که رنگ قرمز سرعت و قدرت واکنش ها را افزایش می دهد. رنگ قرمز روشن مانند گوجه فرنگی رسیده، حس جنب و جوش و انرژی را  القا می کند در حالی که قرمز آتشین ذهن را بیشتر درگیر می کند.

درب ورودی قرمز رنگ برای ورود انرژی به خانه

در فنگ شویی این رنگ روشن و بی پروا، به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود و سمبل شادی و قدرت است. در فنگ شویی نقطه ای وجود دارد انرژی را وارد خانه می کند و"چی" نام دارد، می توان درب ورودی خانه را مساعدترین مکان برای ورود انرژی شناخت و چه خوب است که درب خانه به رنگ قرمز آتشین در بیاید.

رنگ قرمز درختان در طبیعت

رنگ قرمز در طبیعت

با دیدن غروب های مسحور کننده خورشید و برگ های زیبا و آتشین خزان پذیر درختان متوجه حضور رنگ قرمز در نمایش صحنه های طبیعت می شوید. در برخی مواقع رنگ قرمز در طبیعت ایجاد جاذبه می کند مانند رنگ سیب های رسیده روی شاخه درخت؛ در مواقع دیگر رنگ قرمز می تواند هشدار دهنده باشد مانند رنگ فلفل قرمز تند و آتشین و قارچ های سمی. آنچه از رنگ قرمز برداشت می شود این است که افراد نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

رنگ قرمز در دکوراسیون خانه به سبک روستیک

رنگ قرمز در چاکرا

اگر اهل یوگا و مدیتیشن باشید، حتما اسم چاکرا را شنیده اید. این نقاط مراکز انرژی در بدن هستند و در راستای ستون فقرات قرار دارند. کلمه چاکرا از لغت سانسکریت به معنی چرخ یا دایره می آید. هر چاکرا به عنوان نقطه ای برای چرخش انرژی شناخته می شود که آگاهی و جسم به هم برخورد می کنند.چاکرا از ابتدای ستون فقرات شروع شده و تا بالای سر ادامه پیدا می کند. چاکراهایی که در قسمت پایینی بدت قرار دارند بیشتر مربوط به جسم بوده و نقاط چاکرای بالای بدن مربوط به روح هستند. اولین چاکرا که به عنوان چاکرای اصلی شناخته می شود، در ابتدای ستون فقرات یعنی در ابتدای لگن و سه مهره ابتدایی ستون فقرات قرار دارد. این نقطه به رنگ قرمز بوده و نشان دهنده بنیان شما است. زمانی که این چاکرا متعادل باشد، احساس آرامش، امنیت و اعتماد درونی می کنید.

مبلمان قرمز رنگ در طراحی داخلی خانه

رنگ قرمز در طراحی

رنگ قرمز از رنگ های اصلی است ولی محدوده کلی رنگ قرمز از صورتی روشن تا ارغوانی تیره متفاوت است. اگر می خواهید رنگ قرمز را به دکوراسیون خانه خود وارد کنید، در فضای کوچک قرمز متوسط بهترین انتخاب است. در حالیکه طیف قرمز روشن یا قرمز تیره برای فضای بزرگ مناسب هستند. برای اینکه در نمای کلی، خانه هماهنگ به نظر برسد، جایگاهی که رنگ های دیگر در طراحی داخلی خانه دارند را در نظر بگیرید. رنگ قرمز زمانی که در کنار رنگ های خنثی به کار برده می شود، باشکوه و دلپذیر دیده می شود. رنگ قرمز در ترکیب رنگی با آبی شاداب و زنده به نظر می رسد.

دیوار قرمز رنگ برای آثارهنری  در دکوراسیون خانه

استفاده از رنگ قرمز در خانه

رنگ قرمز زمینه ای برجسته در طراحی و کارهای هنری ایجاد می کند و به همین دلیل انتخاب خوبی برای استفاده در گالری هنری که در ذهن دارید، است. رنگ قرمز در کنار رنگ های گرم دیگر مانند زرد و نارنجی نیز ترکیب خوبی بوجود می آورد و برای فضاهای عمومی مانند نشیمن، پذیرایی و غذاخوری مناسب است. به چرخه رنگ رجوع کنید. رنگ قرمز در ترکیب با رنگ فیروزه ای طرحی زیبا و با احساس تاثیرگذار به وجود می آورد. در فضاهای کوچک، می توانید رنگ قرمز را به عنوان رنگ الحاقی در زمینه ای به رنگ خنثی مانند سفید و سیاه اضافه کنید.

رنگ قرمز در دکوراسیون اتاق خواب

شما و رنگ قرمز

فراتر از نکاتی که گفته شد، رنگ قرمز شخصی و خصوصی است. پس زمانی که رنگ قرمز را به کار می برید، مهمترین نکته این است که چگونه به رنگ های اطراف خود پاسخ می دهید. برای مثال دانش عمومی می گوید رنگ قرمز برای دکوراسیون اتاق پر انرژی است، ولی شاید شاید از نظر شما صمیمی و دنج باشد. به خودتان اعتماد کنید و آنچه احساس می کنید را پیش ببرید.

رنگ در دکوراسیون معماری نقش بسیار مهمی را دارد و همه می دانیم که هر رنگ معنا و مفهوم متفاوتی دارد. در بخش رنگ در وبسایت چیدانه مطالبی مفید در این زمینه وجود دارد.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه