Chidaneh.com placeholder image

با گچبری نقوش سنتی دکوراسیون منزل خود را بی نظیر کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

وقتی به جزئیات یک معماری سنتی فکر می‌کنیم شاید یکی از چیزهایی که به ذهنمان می‌رسد، گچ بری سقفی(آذین سقف، غالبا به صورت گچ‌بری، که معمولا از مرکز آن چلچراغ، لوستر، و یا نورافشان آویزان می‌کنند) است که می‌تواند هر فضایی را زیبا و خاص کند.
گچ بری سقفی به طور سنتی از گچ ساخته می‌شود اما هم‌چنین آن را از چوب، فلز، یا پلی‌یورتان قالبی می‌سازند. پلی‌یورتان از گچ سبک‌تر است و به همین دلیل نصب آن بسیار ساده است و به راحتی می‌توان آن را رنگ کرد.
در این مطلب نمونه‌هایی از گچ بری های دور لوسترها را به شما معرفی می‌کنیم. شاید این مطلب شروع خوبی برای استفاده از گچ بری در سقف خانه‌یتان باشد. باچیدانه همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد اندازه است. قطر استاندارد گچ بری تقریبا به اندازه قطر روشنایی شماست. 
مطلب پیشنهادی: لوستر های زیبا و درخشش دکوراسیون منزل

برای ایجاد تعادل بصری در فضاهایی با سقف مرتفع (بیش از 2.5 متر) بهتر است قطر گچ بری بزرگ‌تر از قطر روشنایی باشد.

نکته دیگر سبک گچ بری است و با توجه به گزینه‌های زیادی که وجود دارد فرایند انتخاب کمی دشوار است.
یک قانون کلی این است که در انتخاب گچ بری معیار سبک معماری خود خانه باشد. در این اتاق تعداد زیادی گچ‌بری  در سقف و دیوار وجود دارد اما هر لایه دارای شکلی ساده است. به همین دلیل این گچ‌بری با کلیت معماری این اتاق به دلیل داشتن خطوطی ساده و محافظه‌کارانه هماهنگی خوبی برقرار کرده است.

در اتاقی که در عکس بالا می‌بینید گچ‌بری سنتی سقف با طرح گل با وسایل باکیفیت و مدرن (در اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن) ترکیب شده است، اما این ترکیبِ سبک‌ها باعث جلب نگاه‌ها به زیبایی گچ‌بری شده است.
منحنی‌های موجود در گچ‌بری سفیدرنگ سقف در لوستر اما به شکلی ساده‌تر تکرار شده است. اما در تضاد با منحنی‌ها، خطوط مستقیم موجود در جرز در و میز مستطیل‌شکل سیاه‌رنگ توجه را به تغییر در شکل منعطف کرده است. نکته کلیدی در این ترکیب بصری گچ‌بری پرتزئین این اتاق است.

در این اتاق نیز مبلمان معاصر با یک گچ‌بری کلاسیک در سقف ترکیب شده است و کنتراست فوق‌العاده زیبایی را خلق کرده است.

برای افرادی از شما که به ایده استفاده از گچ بری سقفی علاقه دارید اما می‌خواهید این عنصر حضور کم‌رنگی در اتاق داشته باشد- شاید به دلیل وجود جزئیات معمارانه زیبا در اتاق مانند شومینه عکس بالا و آینه روی آن- و یا فقط می‌خواهید عناصر موجود در فضا ساده باشند بهتر است از طرح فلزی ساده استفاده کنید.

گچ بری های سقفی به فضا شخصیت و سبک اضافه می‌کنند. برای بیش‌تر به چشم آمدن دیوارها و یا گچ‌بری‌ها، حاشیه‌های بیرونی را به همان رنگ دیوار و یا گچ‌بری درآورید.

گزینه دیگر تزئینات چوبی است. در نمونه بالا طرح دور لوستر سبکی مدرن دارد، اما همان تاثیری را در اتاق ایجاد کرده که گچ بری های سنتی ایجاد می‌کنند. شکل مستطیل آن شبیه پنل‌های چوبی اتاق است. اگر بافت اصلی اتاق شما چوبی است حتما از طرح های چوبی استفاده کنید.

اگر گچ بری های استاندارد را دوست ندارید، نمونه بالا به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از گچ‌بری‌های سقفی همان تاثیر را در فضا ایجاد کرد. من عاشق چیدمان این اتاق هستم چراکه دو دهانه کناری آینه شما را به سمت اتاق کناری هدایت می‌کند. استفاده از چنین گچ‌بری محدوده‌ای برای اتاق پذیرایی ایجاد کرده است.

خواه یک گچ بری سقفی هم‌اکنون در خانه شما وجود داشته باشد و یا بخواهید یکی از آن‌ها را به خانه خود اضافه کنید و خواه برای انجام چنین کاری در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کرده‌اید، بدانید که گچ بری ها عناصر بسیار چشم‌گیری هستند که می‌توانند به خوبی با سبک خانه شما منطبق شوند.

مطالب پیشنهادی: طراحی سقف در دکوراسیون منزل
 

به ما بگوییددوستان چیدانه اگر سوالی در مورد دکوراسیون خانه یا محل کار خود دارید می توانید در مشاوره دکوراسیون چیدانه مطرح کنید تا اهالی فن و علاقه مندان به این حوزه به شما پاسخ گویند.

منبع:HOUZZ | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محبوبه در تاریخ 29 خرداد 1393
خیلی نقوش زیایین . مخصوصا برای سقف
avina در تاریخ 30 خرداد 1393
ممنون که طرح ترنج رو کامل توضیح دادید. اطلاعات خوبی بود

ثبت دیدگاه