Chidaneh.com placeholder image

خانه سنتی امیرحسین مدرس و همسرش، ما مستاجریم!

به قلم: تحریریه چیدانه

چهره ها: وارد خانه امیرحسین مدرس و بهار بهاردوست میشوم. اولین چیزی که به چشم میآید آرامش فضاست. از گوشهوکنار خانه نوای موسیقی شجریان به گوش میرسد و رایحه عود و شمعهای روشن فضا را دلنشین کرده. این زوج کمتر از یک سال است که ساکن این خانهاند. ساختمانی که معمار آن هژیر بنفشهخواه، پسر رضا بنفشهخواه است. سبک خانه این زوج مهماننواز سنتی است، زیرا هر دو در گذشته ساکن خانههایی با معماری قدیمی بودند.

امیرحسین مدرس و همسرش

تابلو فرش ریحان

امیرحسین مدرس: متولد محله بیسیم تهرانام؛ جایی حوالی میدان خراسان. در خانهها و محلههای کوچه دردار، آبشار و خیابان ایران دوران جوانی را گذراندم. محلههایی با بافت قدیمی، خانههایی وسیع، سقفهایی بلند و دارای اندرونی و بیرونی با معماری دوستداشتنی آن زمان. به همین خاطر از کودکی با این فضا احساس نزدیکی میکردم.

بهار بهاردوست: متولد محله امیرآباد تهرانام. با این که اقتصاد خواندهام عاشق هنرم و در همین زمینه فعالیت میکنم و به امید خدا آذرماه نمایشگاهی از آثار پتینهام را برگزار میکنم.

سجاد ثقفی
خانه امیرحسین مدرس و بهار بهاردوست
سجاد ثقفی

امیرحسین مدرس: چوب از متریالهایی است که در خانه ما بسیار پرکاربرد است. چوب انرژی مثبت زیادی دارد. سبک خانه تقریبا سنتی است. در کل، سبک مدرن را در دکوراسیون نمیپسندیم. این روزها سبک خیلی از خانهها مدرن شده، مدرن بیمنطق! قرار نیست هرچیزی که در دنیای وسیع دکوراسیون مد شد همان را انتخاب کنیم. هر مدی الزاما زیبا و کاربردی نیست.

دکوراسیون خانه امیرحسین مدرس

بهار بهاردوست: کارهای پتینه، تذهیب و دکوپاژ انجام میدهم. این فضا قبلا اتاق کار همسرم بود. اما الان هم کتابخانه در آن قرار دارد و هم به کارگاه پتینه من تبدیل شده.

سجاد ثقفی
کاغذ دیواری در دکوراسیون غذاخوری
سجاد ثقفی

امیرحسین مدرس: تنها تغییری که در فضای داخلی خانه ایجاد شد، تعویض کاغذدیواریها بود. رنگ سبز را دوست داریم چون آرامشبخش است ضمن اینکه با وسایل خانه همخوانی دارد و طرح آن هم شلوغ نیست و نقوش روی آن از نقوش تذهیب الهام گرفته.

بهار بهاردوست: رنگ کرم و قهوهای در دکوراسیون هیچوقت چشم را خسته نمیکند. به همین دلیل از ترکیب این دو رنگ برای مبلمان استفاده کردیم.

سجاد ثقفی
فرش ایرانی در نشیمن
سجاد ثقفی

امیرحسین مدرس: بازخورد بسیار مثبتی از مهمانانمان دریافت میکنیم. هرکس اینجا را میبیند میگوید چقدر حال این فضا خوب است.

بهار بهاردوست: پیش از این در هر خانهای که ساکن میشدیم، مدام دکوراسیونش را تغییر میدادم، حداقل 10 روز یک بار! اما در این خانه همهچیز سر جای خودش قرار گرفته و دکوراسیون آن را تغییر نمیدهم.

سجاد ثقفی
میز صبحانه خوری در دکوراسیون داخلی خانه
سجاد ثقفی

بهار بهاردوست: وقتی آشپزخانه را دیدم، با توجه به قسمت فرورفته و پنجرهاش به این فکر کردیم که بهترین مبلمان برای این قسمت میز صبحانهخوری است. زمانی که با مهمانهای صمیمیمان هستیم، اینجا دورهم مینشینیم. ضمن اینکه از کارکردن در اینجا خسته نمیشوم.

دکوراسیون سنتی خانه امیرحسین مدرس

امیرحسین مدرس: فرش را فقط بهعنوان پوشاننده کفپوش در نظر نگرفتیم. معتقدیم فرش باید نقشه، طرح و رنگ مناسبی داشته باشد و حتما دستبافت باشد. به عقیده ما فرش باید زمانی که پهن میشود هویت و نقشهاش را کامل نمایش دهد؛ درواقع، بخشی از طراحی خانه بشود و مانند یک قاب عکس زیبا روی زمین قرار بگیرد.

بهار بهاردوست: بهدلیل علاقه زیادی که به قفلهای قدیمی داشتیم، پارچه کوسنها طرحهایی از قفل درهای قدیمی دارد.

سجاد ثقفی
خانه امیرحسین مدرس و بهار بهاردوست
سجاد ثقفی

بهار بهاردوست: پارچه مبلمان نشیمن هنر دست عشایر فارس است. پارچهها را از بازار مشیر شیراز و رومیزی را از نمایشگاه صنایعدستی خریدهایم.

امیرحسین مدرس: یک اصل اثباتشده در روانشناسی میگوید: سقفهای بلند خانههای قدیمی تاثیر زیادی بر روان انسان دارد. کسانی که در خانههایی زندگی میکنند که سقفهای بلند دارد، آدمهای بلندنظر و پرتحملیهستند و مناعت طبع بیشتری دارند؛ افرادی صبور که دیرتر خشمگین میشوند.

خانه سنتی امیرحسین مدرس

بهار بهاردوست: نقطه عطف فضای آشپزخانه میز صبحانه آن است. در کنار این میز چراغ علاءالدینی قرار دارد که در یکی از سایتهای خرید اینترنتی پیدایش کردم. کاملا نو است. در گذشته روی این علاءالدینها غذا گرم میکردند.

امیرحسین مدرس: در معماری قدیم اصولی رعایت میشده که با کمترین امکانات همه زندگی راحتی را تجربه کنند. خنککنندهای وجود نداشته! به همین دلیل پنجرهها و مسیرهایی در نظر گرفته میشد تا جریان هوا بهخوبی منتقل شود. حضور شیشههای رنگی در پنجرههای ارسی باعث میشده پشه و حشرات وارد خانه نشود.

بهار بهاردوست: پیش از اینکه در خانهای ساکن شوم، تمام وسایل را در ذهنم چیدمان میکنم. به همین دلیل زمانی که وارد خانه میشوم بهسرعت همهچیز سر جای خودش قرار میگیرد.

بهار بهاردوست: این قاب حس سقاخانه را به ما میدهد. روزی این مجسمه «دست» را خریدم و به این موضوع فکر کردم که حتما باید قاب شود. چون ناخودآگاه مرا به یاد سقاخانه انداخت. کاشیها را جدا از اصفهان خریدم و بعد همه در کنار هم تبدیل شد به این قاب روی دیوار.

بهار بهاردوست: درحال حاضر اجارهنشین هستیم. اما قطعا هر زمان خانه بخریم، ملکی را انتخاب میکنیم که ساختمانش قدیمی باشد تا بازسازیاش کنیم. حس و حال خانههای قدیمی برای من و همسرم دوستداشتنی است.

دکوراسیون های جذاب این چهره ها را از دست ندهید:
راز های خانه قدیمی اقبال واحدی دراختیاریه تهران
گشتی در دکوراسیون منزل مسعود فروتن، مجری برنامه یادگاری

منبع: مجله ایده آل | نویسنده: شیرین کرمی | عکاس: سجاد ثقفی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه