Chidaneh.com placeholder image

ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

 پروژه های برجسته: در این مطلب مراحل ساخت ویلایی در لواسان را از زبان طراح می خوانیم:  پیشنهاد ساخت این خانه را ما به دوستمان دادیم.توقع زیادی نداشت،یک ویلای معمولی می خواست با امنیت زیاد. سایت رو به جنوب شرقی داشت،منظره ای کم نظیر و آفتاب گیر روبروی مان بود.به دو قوطی کبریت فکر میکردیم که منظره را قاب کند.

علیرضا تغابنی
نمای بیرونی ویلایی برای یک دوست
علیرضا تغابنی

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه ویلای یک دوست در لواسان

  •  سال طراحی : 1387
  •  مـکان : تهران-لواسان
  •  مســــــــــــاحت : 300
  •  نــــوع کاربـــــری : مسکونی
  •  مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
  •  طراح: علیرضا تغابنی،پریسا علی محمدی
  • کارفرما: کامران رستمی یزدی،نیلوفر نامور
  • همکاران طراحی : روح الله رسولی،فریده آقامحمدی
  • مدیر اجرایی : سید حمید امامی
  • محاسب سازه : سهراب فلاحی
  • محاسب تاسیسات مکانیکی : هوفر اسماعیلی
  • محاسب تاسیسات الکتریکی : نینا عموشاهی
  • عکاس : پرهام تقی اف
  • مجسمه ساز : مریم خدایی

می خواستند فضای باز روی جعبه اول،فضای جشن هایشان باشد،پس اتاق خواب ها را در جعبه پایین،آشپزخانه و نشیمن را در جعبه بالایی در نظر گرفتیم،تا حیاط بالایی در ارتباط با فضای جمعی ساختمان باشد. پوسته شیبدار روی سقف نهایی را،به خاطر زمستان های پربرف قرار دادیم و برای امنیت و جلوگیری از سرما،لته های چوبی به لبه تراس اضافه شدند.

برای فونتانا نقاشی که دوستش داریم و برای اینکه منظره ای را به شهر و طبیعت هدیه دهیم،لته ها را به صورت شکاف خورده طراحی کردیم.دسترسی اصلی پلکانی است که از پایین ترین سطح شروع می شود و در نهایت به ورودی اصلی بنا در بالاترین سطح در بخش عمومی می رسد و در میانه راهی فرعی به سمت اتاق های خواب(جعبه پایینی)دارد. آشپزخانه مثل جعبه ای چوبی معلق در فضای طبقه بالا قرار گرفته است.

 

معماری

از اتفاق هایی که در این جعبه ها روی داده،شومینه های است با لوله هایی در هم پیچیده و  درختی که همسایه بریده بود و بیرون انداخته بود و ما آن را در قسمت ورودی آویختیم تا یادگاری از این سایت باشد. دوستمان می گویید یک روز یک وانت میگیرم،درخت را می آورم وسط دفترتان می کارم.

ویلای دوست در سال 2008 در فضایی به مساحت 300 متر مربع و در سطحی شیب دار طراحی شده است. این ویلا به صورت پلکانی و به سمت جنوب شرقی طراحی شده است.

 در مقابل این ویلا هیچ بنایی احداث نشده است و این ویژگی باعث می شود که علاوه بر نورگیری بسیار زیاد، چشم انداز بسیار زیبایی را برای ساکنین ویلا به ارمغان بیاورد، این ویژگی در هنگام غروب آفتاب به اوج خود می رسد. این ویلا از دو بخش که به صورت مکعب مستطیل طراحی شده است، تشکیل شده است.

 در نمای جنوبی این ویلا، کمترین فضا به دیوار اختصاص یافته است و پنجره های بزرگ، بهره برداری از محیط اطراف را دو چندان کرده است. اتاق پذیرایی و محل برگزاری مراسم رسمی و همچنین آشپزخانه در طبقه دوم تعبیه شده است.

 

 اتاق خواب و اتاق نشیمن نیز در طبقه پایین قرار گرفته است. فضای روباز در این ویلا به دو بخش تقسیم بندی شده است، بخش اول حیاط ویلا می باشد که در این بخش علاوه بر تعبیه فضای سبز، فضایی برای پارکینگ، سرویس بهداشتی و انباری نیز در نظر گرفته شده است. بخش دوم، تراس می باشد.

 تراس این ویلا به اندازه طول ساختمان طراحی شده است و با پیروی از خانه های پلکانی، در عین حال که حیاط خلوت و تراس طبقه بالایی می باشد، پشت بام طبقه زیرین نیز می باشد. نمای این ساختمان از دو متریال تشکیل شده است، چوب و بتن. ترکیب این دو متریال در نما باعث مقاومت بنا در مقابل عوامل جوی همانند برف و باران می شود و مقاومت بسیار خوبی دارد.

 

 دسترسی به طبقه دوم از دو طریق امکانپذیر است، از داخل طبقه اول و همینطور از طریق پلکان سراسری در گوشه ساختمان. در معماری داخلی این ساختمان همانند نمای خارجی از چوب و بتن استفاده شده است. این دو متریال در کف، دیوار و سقف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. آشپزخانه این ویلا نیز درون یک مکعب چوبی طراحی شده است. این ویلا در سال 1387 رتبه نخست جایزه معمار را در بخش ساختمان های مسکونی کسب کرده است.

 

منبع:گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
shahriyar در تاریخ 04 تیر 1393
زیبا و بسیار خلاق . به طراحان این پرژه تنبریک میگم برای ذهن خلاقشون

ثبت دیدگاه