Chidaneh.com placeholder image

پرگولا چیست؟ با 5 کاربردش آشنا شوید!

به قلم: سمانه زارعی

وجود یک فضای زیبا و دورهمی در محوطه، خانه یا ویلا می‌تواند به دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه حال و هوای دیگری بدهد. پرگولا سازه‌ای است که شما می‌توانید به این منظور استفاده کنید. سازه‌های مختلفی از جمله: آلاچیق، گزبو، سایه‌بان و.. در محوطه‌سازی به کار می‌روند که یک فضای مناسب برای نشستن و غذاخوردن ایجاد می‌کنند. البته این اسامی که گفته شد تفاوت‌های جزئی با همدیگر دارند و خیلی از مواقع به اشتباه جای همدیگر به کار می‌روند در صورتی که تفاوت‌هایی باهم دارند. در این مطلب می‌خواهیم توضیح بدهیم که پرگولا چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

پرگولا چیست؟

پرگولا چیست؟

پرگولا سازه‌ای است که به عنوان سایبان در فضای باز در محوطه‌سازی خانه، باغ، ویلا و مجتمع و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد پرگولا و آلاچیق را یکسان می‌دانند ولی در حقیقت این دو تفاوت‌هایی دارند. پرگولا سازه‌ای است که اغلب از جنس چوب ساخته می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن داشتن سقفی مشبک است که نیم‌سایه ایجاد می‌کند ولی آلاچیق دارای سقف پوشیده‌ای است که استفاده از آن در فصل‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. پرگولا اغلب به صورت چهارضلعی و با استفاده از چهار ستون در گوشه‌های آن ساخته می‌شود که این ستون‌ها گاهی از جنس سنگ هستند و ترکیب جذابی در کنار چوب و ساختار کف و سقف آن ایجاد می‌کنند.

chidaneh ad banner

پرگولا و آربور هم از کلماتی هستند که در برخی از مطالب آنها را یکی و مترادف می‌دانند. آربور در واقع سازه‌ای است که برای ورودی به محوطه، باغ و حیاط به کار می‌رود و اغلب از جنس چوب است که با وجود گیاه در اطراف آن حس دعوت‌کنندگی را برای افراد ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت آربور شکل ساده‌شده و کوچکتری از پرگولا است که برای ورودی‌ها کاربرد دارد.

پرگولا چیست؟

پرگولا؛ چه کاربردهایی دارد؟

در ادامه به کاربردهای پرگولا اشاره کرده ایم:

1. پرگولا؛ طراحی یک مسیرزیبا

از پرگولا می‌توان برای شاخص کردن و جذابیت یک مسیر مشخص استفاده کرد. حالا شما تصور کنید گیاه رونده‌ای روی پرگولا را بپوشاند و یک مسیر سبز و زیبا را ایجاد کند. عبور از یک مسیری که با پرگولا پوشانده شده است و شما را به یک مقصد مشخص هدایت می‌کند بسیار هیجان انگیز است. دیواره‌ی پرگولایی که برای طراحی یک مسیر استفاده می‌شود می‌تواند با صفحه‌ی مشبک فلزی و یا چوبی تزیین شود.

2. سایه‌‌ی دلچسب در روزهای آفتابی با پرگولا

پرگولا، یکی از سازه‌هایی است که برای ایجاد سایه در محوطه و حیاط می‌توان استفاده کرد. پرگولاها می‌توانند با سقف و یا بدون سقف باشند. با توجه به کاربرد پرگولا و میزان استفاده شما از آن، می‌توانید برای پرگولا سقف در نظر بگیرید. سقف پرگولا می‌تواند به صورت شفاف و یا کاملا پوشیده باشد، در این صورت شباهت بیشتری به آلاچیق خواهد داشت.

3. پرگولا؛ تکیه‌گاهی برای گیاهان رونده

گیاهان رونده یکی از انواع گیاهان فضای سبز هستند که در محوطه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از ایده‌ها برای استفاده از پرگولا در محوطه، کاشت گیاه در نزدیکی پرگولا و هدایت گیاه بر روی آن است. با توجه به اینکه بخواهید سقف پرگولا کاملا پوشیده شود و یا حالت نیمه سایه و نیمه پوشیده داشته باشد، از گیاهان مناسب استفاده کنید.

4. پرگولا؛ فضایی برای مهمانی‌های متفاوت

در پرگولاها اغلب صندلی یا سکوهایی برای نشستن وجود دارد به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرگولا، فضایی برای نشستن و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. اگر به مهمانی در فضای باز علاقه‌مند باشید، می‌توانید از پرگولا استفاده کنید. با وجود یک پرگولا، به دلیل ایجاد سایه، امکان نشستن در فضای باز در فصل تابستان وجود دارد.

5. طراحی یک تراس جذاب با استفاده از پرگولا

یکی از کاربردهای پرگولا‌ها، ایجاد یک سقف مشبک در تراس منزل است. در طراحی تراس منزل خود می‌توانید از پرگولا برای ایجاد یک فضای دنج استفاده کنید. وجود پرگولا در تراس مکانی برای رشد گیاهان رونده ایجاد می‌کند در نتیجه بعد از مدتی یک تراس سبز خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: طراحی تراس سبز، تضاد میان سکوت و همهمه !

پرگولا چیست؟

جنس پرگولا چیست؟

پرگولاها را می‌توان در جنس‌های مختلف؛ چوب، فلز، ترموود و یا چوب پلاست سفارش داد. با توجه به اجزای دیگر محوطه، سبک طراحی محوطه‌ خود و میزان هزینه‌ای که می‌خواهید صرف کنید می‌توانید از انواع پرگولا استفاده کنید. پرگولاها ممکن است از ترکیبی از مصالح ساخته شوند مثلا پرگولایی که ستون‌های سنگی دارد و سقف آن چوبی است.

برای زیبایی بیشتر پرگولا می‌توان از متریال‌های مختلفی مانند حصیرهای رنگی و یا پارچه‌هایی برای سقف و دیواره‌های آن استفاده کرد. استفاده از شیشه رنگی ایده‌ای برای تزیین بخش‌هایی از پرگولا است.

پرگولا چیست؟

انواع پرگولا

پرگولاها انواع مختلفی دارند و بر اساس ساختار و جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع پرگولا بر اساس جنس:

  • پرگولای چوبی
  • پرگولای ترموود
  • پرگولای فلزی
  • پرگولای چوب پلاست
پرگولا چیست؟

انواع پرگولا بر اساس ساختار:

1. پرگولاهای مستقل: پرگولاها می‌توانند یک سازه مستقل و جدا از ساختمان‌های دیگر باشند. در این حالت چهار ستون پرگولا مانند پایه‌هایی آن را نگه می‌دارند.

2. پرگولاهای متصل به دیوار: همچنین پرگولاهایی وجود دارند که یک طرف آنها را دیوار ساختمان تشکیل می‌دهد. از یک طرف به دیوار متصل‌اند و با دو ستون از طرف دیگر ایستایی کافی را بدست می‌آورند.

3. پرگولاهای پرچین‌دار: پرگولاهایی که دارای دیواره پرچین‌دار هستند فضای دنج‌تری را ایجاد می‌کنند. در این حالت شباهت زیادی به آلاچیق خواهند داشت.

4. پرگولاهایی با سقف بادبانی شکل:‌ استفاده از سقف پارچه‌ای به فرم بادبانی سایه‌ی کاملی را برای پرگولا ایجاد می‌کند. این مدل از پرگولا ظاهری مدرن و شیک دارد و برای طراحی محوطه‌ای با سبک مینیمال بسیار مناسب است. در این حالت باید به جنس پارچه‌ی مورد استفاده برای سقف توجه شود تا مقاومت کافی برای استفاده از فضای باز را داشته باشد.

5. پرگولا با سقف شیبدار: این نوع پرگولا دارای سقف شیبدار است که می‌تواند در فصول مختلف به عنوان فضای نشیمن در محوطه استفاده شود.

پرگولا چیست؟

نکته‌هایی برای داشتن پرگولای زیبا

  • با توجه به تعداد افراد خانواده و میزان استفاده از پرگولا اندازه آن را تعیین کنید. اگر محوطه و حیاط شما محدودیت فضایی ندارد، یک پرگولا با اندازه‌ی بزرگ و کافی برای دورهمی‌های شما مناسب خواهد بود.
  • اگر از سازه پرگولا در بام استفاده می‌کنید، شرایط آب‌وهوایی و وزش باد را در نظر بگیرید، و در رابطه با میزان وزنی که به بام وارد می‌شود با کارشناسان ماهر مشورت کنید.
  • جنس سازه پرگولا را با توجه به اقلیم منطقه زندگی انتخاب کنید تا دوام بیشتری داشته باشد.
  • پرگولاهای فلزی برای طراحی‌های سبک صنعتی مناسبند و پرگولاهای چوبی حس طبیعت را به محوطه شما می‌دهند.
  • اگر در منطقه‌ای با میزان بارندگی زیاد زندگی می‌کنید بهتر است پرگولا دارای سقف پوشیده باشد.
  • اگر می‌خواهید پرگولای شما در تمام طول سال با گیاهانی پوشیده باشد از گیاهان همیشه سبز و یا ترکیبی از گیاهان رونده همیشه سبز و خزاندار استفاده کنید در این مورد با یک طراح فضای سبز مشورت کنید و نکته‌های نگهداری از گیاهان به کار رفته را یاد بگیرید.
پرگولا چیست؟

کلام آخر

شما هم می‌توانید یک پرگولای زیبا در محوطه، حیاط و باغ خود داشته باشید و از یک مهمانی خانوادگی در فضای باز لذت ببرید. وجود یک پرگولای چوبی و یا فلزی امکانات محوطه شما را کامل می‌کند. برای داشتن پرگولا در طرح و ابعاد و مدل مناسب با کارشناسان متخصص مشورت کنید و کار را به کاردان بسپارید.

اهالی فن چیدانه در زمینه خدمات آلاچیق و پرگولا

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه