Chidaneh.com placeholder image

از سیر تا پیاز نظم دادن به آشپزخانه!

به قلم: تحریریه چیدانه
آشپزخانه: بزرگ یا کوچک فرقی نمی‌کند، یک آشپزخانه باید بیش‌ترین کارایی ممکن را داشته باشد، خواه برای صرف وعده‌های غذایی یا خواه برای تفریح و سرگرمی. در دسترس بودن مهم‌ترین عنصر است. و عنصری که در همه جا سودمند است، خواه یک سرآشپز ماهر باشید یا فقط مشغول آماده کردن یک ساندویچ ساده باشید، فضاهای نگهدارنده است.
 
طراحی آشپزخانه‌ای با کارکرد عالی نیازمند دانش عمیقی از نیازها و عادات کاری منحصربه‌فرد شماست. در یک آشپزخانه بزرگ، وقتی مشغول آماده کردن غذا هستید نباید مجبور باشید برای انجام کارها از این سوی آشپزخانه به آن سو بروید. در یک آشپزخانه کوچک وقتی مشغول انجام کاری هستید بی‌نظمی آزاردهنده است. وسایل کشویی می‌توانند به طور فزاینده‌ای کارایی آشپزخانه شما را افزایش دهند.

 

سرویس خواب بالسا

کابینت‌های کشویی مخصوص ادویه‌جات باعث استفاده بهینه و درست از فضا می‌شوند. در طراحی آن‌ها از اکسسوری های زیبا استفاده کنید (مانند عکس بالا) تا ظاهر آشپزخانه شما زیبا به نظر برسد.

 

برای زیباترشدن کابینت‌های کشویی مخصوص ادویه‌جات می‌توانید فضای درونی آن را از ماده دیگری بسازید تا کنتراست زیبایی بین این قسمت و فضای جلویی کابینت ایجاد شود.

 

ساخت کابینت کشویی مخصوص لوازم آشپزخانه برای نگهداری از قاشق‌ها، کف‌گیرها، و دستکش آشپزی استفاده خلاقانه‌ای از ایده کابینت‌های کشویی است. سعی کنید سطحی که لوازم در آن قرار می‌گیرد فلزی و سوراخ دار باشد تا خیال شما از دسترسی ساده به آن‌ها راحت شود.

کابینت‌های کشویی هم‌چنین مناسب نگهداری وسایل بهداشتی است چراکه نه در دید هستند و نه بوی آن‌ها در فضا پخش می‌شود.
 

کابینت‌های کشویی مرتفع حتی فضاهای نگهدارنده بیش‌تری در اختیار شما قرار می‌دهند و در بعضی موارد می‌توانند به عنوان انباری آشپزخانه عمل کنند. می‌توانید برای راحتی حرکت این کابینت‌ها تعداد چرخ‌های زیر آن‌ها را افزایش دهید.

 

آشپزخانه در گوشه‌‌ای از این آپارتمان کوچک قرار گرفته است. تمامی عناصر مورد نیاز مانند یخچال، پیش‌خان، سینک، فریزر، مایکروفر، و ماشین ظرف‌شویی به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. حتی میز غذاخوری هم هنگام صرف غذا به صورت کشویی از دیوار کنار آشپزخانه بیرون می‌آید.
 

آشپزخانه بالا نمونه‌ای عالی از کنار هم قرار گرفتن زیبایی و کاربردی بودن است. درهای کابینت‌ها به صورت عمودی باز و بسته می‌شوند و به همین دلیل فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و در این فضای بسیار کوچک وسایل مورد نیاز را به راحتی در اختیار شما می‌گذارند.

 

طراحی قفسه‌های شیشه‌ای در این آشپزخانه تحسین برانگیز است چراکه به شما این اجازه را می‌دهد که از وسایلی که در پشت ردیف اول وسایل در درون قفسه‌ها قرار دارند مطلع شوید.

 

در این فضا نیز همین ایده اما به صورت درهای مرتفع که وسایل درون کابینت‌ها را پنهان می‌کند مورد استفاده قرار گرفته است.

 

با کوچک‌تر شدن آشپزخانه‌ها نگهداری از وسایل آشپزی مانند سینی‌ها، بشقاب‌های شیرینی‌پزی، قالب‌ها، و غیره کار مشکلی می‌شود. استفاده از کابینت‌ها چند قسمتی (مانند عکس بالا) راه‌حل این مشکل است.

 

در فضاهای کوچک، برای افزایش راحتی، هر وسیله باید چند کارکرد داشته باشد. در عکس بالا از چاپ‌گر که در درون کابینت کشویی قرار گرفته زمانی استفاده می‌شود که نیمکت تبدیل به فضای کار ‌شود. ایده‌های نظیر این ایده زندگی را در فضاهای کوچک راحت‌تر و زیباتر می‌کند.

 

با استفاده از یک کابینت مفصلی اسفنج‌ها، برس‌ها، و دیگر وسایل کوچک را پنهان کنید. کابینت زیر سینک معمولا بی‌فایده و ناکارآمد است. کابینت عکس بالا کاربردی‌تر و زیباتر است.

 

دلیلی ندارد که درها همیشه رو به بیرون باز شوند بلکه می‌توانند رو به بالا باز شوند. از همین ایده در این آشپزخانه استفاده شده است: یک قفسه مفصل‌دار در درون کابینتی که درِ آن رو به بالا باز می‌شود. از چنین فضایی می‌توان برای نگهداری از وسایل برقی کوچک (هم‌زن، مخلوط‌ کن) استفاده کرد. 

 

درهایی که به سمت بالا باز می‌شوند در فضاهای کوچک که باز شدن در به بیرون ممکن است ایجاد مانع کند بسیار سودمند و کارآمد هستند.

 

در این آشپزخانه از یک در یک‌تکه به‌جای در دو تکه در کابینت مخصوص ظروف پایه‌دار استفاده شده است. استفاده از چنین دری ظروف پایه‌دار را بهتر نمایان می‌کند و به راحتی می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

 

این کابینت زیباترین کابینت کشویی است که تا به حال دیده‌ام.

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 02 تیر 1393
وای این کابینت اخری معرکه است من یه کابینت دارم که دسترسی به فضای داخلش خیلی مشکله این نوع کابینت دقیقا مناسبه اونه.

ثبت دیدگاه