Chidaneh.com placeholder image

اتاق خواب نوجوان، ایده زیاده و طرح‌ها فراوون!

به قلم: یاسمین ثریا

به نظراتی که طراحان حرفه ای درباره تغییر یک فضای ساده در طراحی اتاق نوجوان رائه می دهند با دقت گوش کنید تا سالیان سال آن اتاق را برای فرزندانتان ماندگار نگه دارید. برای تبدیل یک فضای ساده به اتاق دخترانه یا پسرانه برای فرزند خودتان که اکنون زمان آن رسیده فضای مناسب تری را به خودش اختصاص دهد، نکات زیادی هست که باید در نظر بگیرید. حواستان باشد که اگر اشتباه عمل کنید اتاق خواب تبدیل به فضایی غیر راحت و همچنین کودکانه می شود و اگر هم درست عمل کنید بر روی شخصیت و علایق فرزندتان منعکس شده و باعث ساخت خاطرات شیرینی از کودکی در ذهن او می شود. 

زمینه ای مناسب برای اتاق خواب کودکتان مهیا کنید.

در طراحی اتاق نوجوان برخی از طراحان درباره دکوراسیون های موضوعی اتاق خواب مثل کشتی دزد دریایی و یا موضوعاتی که بر گرفته از افسانه ها هستند صحبت می کنند و معتقدند که چنین دکوراسیونی برای فضای اتاق خواب برای پیش ترها مناسب بود. زمانی که او ابعاد مختلفی در باب علایق کودکان در دکوراسیون اتاقشان را در نظر می گیرد به این نکته نیز اشاره دارد که در این مورد نباید افراط به خرج دهیم چراکه آنها دردوره ای سنی قرار دارند که دم به دم با تغییر نظر و علاقه مواجه می شوند.

قالیشویی ادیب

 

امروزه بیشتر مشتری های او به دنبال انتخاب های رشد و تکامل یافته تری برای دکوراسیون و فضای اتاق خواب فرزندانشان هستند. این به آن معناست که آنها به دنبال دکوراسیون و وسایلی هستند که بادوام تر و همچنین کاربردی تر باشد. مبلمان و وسایل اتاق خواب نشان دهنده این خواهند بود که این فضا متعلق به یک پسربچه است یا نه اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که سادگی و همچنین عملکرد آن وسایل باید برای سنین نوجوانی او نیز کارآمد باشد.

مبلمان و وسایل کلاسیک درکنار عناصری جالب و هیجان انگیز قرار گرفته و فضای بسیار زیبا و مناسبی برقرار کرده که برای مدت زمان بیشتری نیز کارآمد خواهد بود. وسایلی با رنگ های مختلف و زیبا به همراه کمی شوخ طبعی و سورپرایز که ظرافتی یکپارچه برای فضای اتاق ایجاد می کند برای آن دو جذابیت خاص خود را داشته و خاطرات شیرینی به همراه دارد.

شرایطی تعاملی و مناسب برای فضای اتاق ایجاد کنید.

در فضای اتاق خواب از وسایل و مبلمانی استفاده کنید که کودک را به فعالیت وا دارد. یک کمد نقاشی شده با گچ به کودک کمک می کند زمانی که می خواهد لباس بپوشد از تصاویر و کلمه ها معانی را دریافت کرده و خود به شکل مستقل تری رشد و پرورش یابد. زمانی هم که کودک بزرگ تر می شود والدین می توانند تصاویر روی کمد را تغییر دهند.

روی دیوارها نقاشی  طرح هایی شبیه به کتاب تهیه شده اند که شامل چند قاب می شوند که با گذشت زمان و بر اساس استعداد فرزند شما توسط او رنگ آمیزی و نقاشی خواهند شد. زمانی که احساس کردید فرزندتان از این طرح ها و نقاشی ها خسته شده است می توانید به راحتی آن را پاک کرده و طرحی جدیدتر بکشید و یا از سر شروع کنید.

 

فضای مطالعه را تغییر دهید.

در طراحی اتاق نوجوان معمولا تمایل خاصی در بین مشتریان وجود دارد که فضایی از منابع مطالعاتی برای کودکان به شکل جدا قرار بگیرند تا اینکه بخواهند یک میز مطالعه فردی در اتاق خواب آنها جای دهند. او می گوید که اتاق هایی زیر شیروانی، کریدور و یا طاقچه طراحی شده اند تا فضایی مناسب برای قرارگیری لپ تاپ، دستگاه پرینتر و لوازم مدرسه و مطالعه در آن قرار بگیرند.

 

جا به جایی میز مطالعه از اتاق خواب نوعی اجبار را برای افراد ایجاد می کند. برای مثال برای خواهر و برادرانی که در سنین مختلف با هم در یک اتاق خواب هستند، اگر خواهر یا برادر بزرگتر بخواهد تا ساعات دیروقتی از شب بیدار مانده و درس بخواند دیگر باعث آشفتگی و بر هم زدن خواب خواهر یا برادر کوچکتر خود نخواهد شد.

درهنگام انتخاب وسایل روی رنگ ها کنترل داشته باشید.

بهترین حالت این است که اجازه دهید فرزندتان رنگ اتاق خوابش را انتخاب کند اما با کمی دقت و زیر نظر خودتان. طراحان معتقدند که اولین کاری که در این زمان و برای نزدیک و آشنا کردن کودک با مساله باید انجام دهیم این است که از خودتان بپرسید که چه کاری می خواهید با فضای اتاق و باقی مانده آن انجام دهید؟ او براین نظر است که حتما در هنگام انتخاب رنگ اتاق کودک خود را شرکت دهید و یا این حس را به انها القا کنید که درگیر انتخاب رنگ ها و چیدمان وسایل اتاق خوابشان هستند.  آنها هنوز این توانایی را ندارند که به نکات ظریف و دقیق توجه کنند. به همین خاطر است که اشاره می کند ادراک و فهم این موضوع توسط کودک که در انتخاب وسایل همکاری داشته( حتی اگر شما به عنوان والدین، طراح و یا مربی او توانایی برجسته کردن عناصر مهم را در اتاق خواب داشته باشید) حتی از این که چیزی شبیه به علایق او نیز در اتاق خواب خود مشاهده کند حس خوبی پیدا خواهد کرد.

والدین به خوبی می دانند که علایق کودکان خود را چگونه پاسخ دهند، برای مثال اگر فرزند شما رنگ قرمز را دوست دارد شما می توانید از وسایلی استفاده کنید که به شکل مناسبی از این رنگ بهره برده باشد و یا ست زیبا و مناسبی از این رنگ جمع آوری کنید تا فرزندتان را راضی نگه دارد. در این اتاق پسرانه،  ترکیب زیبایی از آبی متمایل به خاکستری و زرد پررنگ ایجاد کرده که برای ارباب رجوع هم جذابیت فوق العاده ای داشته است.

خوشبختانه انواع تعریف شده ای از رنگ های صورتی و آبی درخشان هستند و به صورت همه گیر استفاده می شوند.  در طراحی اتاق نوجوان استفاده از رنگ های روشن بسیار مناسب تر است چرا که به راحتی فضا را برای رشد کودکان مهیا می سازد. رنگ های تیره و سایه مانند می توانند کودکی افراد را احاطه کرده و برایشان نامناسب باشد.او رنگ آمیزی اتاق کودک را به سمتی نزدیک و هدایت می کند که رنگ های متعددی داشته باشند، مثل قالیچه های رایج و معمولی، پارچه های مختلف، اثر هنری و.. که ظاهر چشم نوازی نیز ایجاد کند.

از مبلمان و وسایل چندکاره نیز استقبال کنید.

معمولا در طراحی اتاق کودک مشتریان به وسایل چندکاره تمایل نشان می دهند. معمولا وسایل چندکاره اجزای کشویی دارند و بر سطح روی میزکار کشوهای ذخیره ای و پنهانی جاسازی شده است. 

این نوع از وسایل و مبلمان از آنجایی که در فضا صرفه جویی می کنند برای خانه های مدرن و روستایی که فضای کمی دارند بسیار مناسب و کارآمد هستند. قسمتهای چندکاره ای مثل تخت، پاتختی، لوازم روشنایی و طاقچه ای که در اینجا دیده می شوند مربوط به اتاق خواب یک دختربچه است. تخت های کشویی نیز می توانند انتخاب مناسبی باشند.

این تخت ها می توانند فضای مناسبی را ذخیره کنند که به همین علت شما می توانید دوستتان را به راحتی به اتاقتان دعوت کنید چرا که جای خواب کافی برای او نیز در دست دارید. تخت های کشویی در زیر خود فضایی مناسب و مرتب دارد که خیالتان را از این بابت راحت می کند که می توانید وسایل اضافه خود را در جایی دیگر ذخیره کنید.

به دنبال قالیچه و یا فرش های تایل دار باشید.

با وجود اینکه کف چوبی زیبایی منحصر به فردی دارد اما فرش بهترین گزینه برای اتاق یک کودک کم سن است. برای حفاظت از زانوهای کوچک فرزندانتان و همچنین گرم تر نگه داشتن اتاق خواب حتما فرش و یا موکت تهیه کنید. فرش های توده ای و دارای گره های متراکم برای اتاق کودکان بهترین انتخاب است مخصوصا برای زمانی که با اسباب بازی های چرخدار بازی می کنند.

این نوع از فرش ها که نمونه اش را در عکس مشاهده می کنید برای شیوه های مرسومی که دیوار تا دیوار را پوشش می دهند مناسب است. اگر یک یا دوتایل از فرشتان خراب شد می توانید آن را تعویض و یا وسایلتان را جا به جا کنید. همچنین ای نوع از فرش ها دارای تنوع رنگی بسیار زیادی هستند بنابراین شما می توانید بر اساس سلیقه خود هرکدام را که خواستید انتخاب نمایید. اگر نمی توانید از فرش های تکه ای و یا دیوار به دیوار استفاده کنید، تنها یک قسمت از اتاقتان را پوشش دهید که کفایت خواهد کرد.

فضای اتاق را با صندوق های بومی نرم و لذت بخش کنید.

سبدها رایج ترین عنصر برای نگهداری وسایل در اتاق خواب کودک است و همچنین اندازه اسباب بازی های کودکان با مرور زمان و رشد آنها تغییر خواهد کرد. سبدها بهترین و مطمئن گزینه برای نگهداری اینگونه وسایل هستند زیرا با انباشته شدن اسباب بازی ها نمی شکنند.

صندوق و سبدهای بومی بهترین گزینه نسبت به نمونه های پلاستیکی و سنگین خود هستند چرا که از ضربه خوردن به انگشتان و صدمات احتمالی که ممکن است اتفاق بیوفتد جلوگیری می کنند. ویژگی دیگری که این نوع از محفظه ها دارند این است که نوعی نرمی و لطافت نیز به اتاق خواب فرزندانمان می بخشند و بر زیبایی آن می افزایند. مخصوصا در زمانی که رنگ های متنوعی داشته باشیم که با تلفیق آنها زیبایی فضا را دوچندان خواهیم کرد. کدگذاری بر اساس رنگ ها شیوه بسیار مناسبی است تا فرزندتان اسباب بازی های خود را بر اساس رنگ هایشان از هم تفکیک کند.

از دیوارها کمک بگیرید.

همانطوری که از وسایل چندکاره استقبال زیاد می شود، طراحان بر این فکر هستند که از دیوارها استفاده بیشتری کنند تا بهره گیری از فضا چندبرابر شود. گاهی با نادیده گرفتن رفتارهای مرسوم در دکوراسیون اتاق می توان فضای بیشتر و مناسب تری برای وسایل، کتابها، اسباب بازی ها و.. و طبقه بندی و ترتیب دهیشان برای فرزندانمان مهیا کنیم.

 قفسه های کتاب که مانند طاقچه و حتی تصاویری زیبا نمایانند بسیار پرطرفدارند و فضای کمی را به خود اختصاص داده و لازم نیست که مانند طاقچه های قدیمی تر از فضای اتاق خارج شوند. حروف زیبا و جالبی که بالای این قفسه ها قرار دارند توسط خود او و به شکل هنرمندانه ای از کتاب ها ساخته و انتخاب شده اند.

استفاده از دیوار را برای بازی های مشارکتی نیز در نظر داشته باشید. خانواده ها از مفهوم لگو استقبال زیادی کردند و برایشان هیجان انگیز بود اما مساله ای که ذهن آنها را درگیر می کرد این بود که می خواستند فضای اتاق را برای آینده هم محفوظ و سالم نگه دارند. لگوها می توانستند حرکت کنند و به دیوار آسیب بزنند بنابراین استفاده از گیره هایی که بر روی دیوار نصب شوند انتخاب مناسبی به نظر آمد.

گیره های دیواری می توانند در نگه داشتن لباس ها روی دیوار و نگهداری وسایل محبوبتان بر روی قلاب به شما کمک کنند.
به این نکته هم توجه داشته باشید که برای نگهداری و آویزان کردن نقاشی ها و کاردستی های فرزندانتان قطعا اتاق خواب مناسب تر از روی یخچال خواهد بود. اکنون شما می توانید با استفاده از بند ها و قلاب های  مختلف در این زمینه هم آسوده خاطر شوید.

مقداری سرگرمی و بازی را هم به فضای اتاق خواب تزریق کنید.

شوخ طبعی و سرگرمی نیز با ایجاد اشاراتی تزریق شده است. ما گاهی از فرزندانمان انتظار داریم که مانند بزرگترها باشند و شیوه چیدمان دکوراسیون اتاقشان را هم مانند بزرگسالان پیش می بریم. او فضاهایی را که به کودک کمک کرده و او را تشویق می کند تا رشد جسمی و روحی همزمانی داشته باشد را تحسین می کند.پس حتما مطمئن شوید که در فضای اتاق خوابتان از عناصر غیرمنتظره و یا همراه با تغییر کاربری هم بهره بگیرید. شما حتی می توانید وسیله ای که از کودکی خودتان هم به یادگار دارید به اتق فرزندتان ببرید.

 این صندلی بلند که می توانید روی آن تنگی از ماهی قرار دهید می تواند برای فرزندتان خاطره ساز و هیجان انگیز باشد. بعد از همه چیز هم حتما توجه داشته باشید که برای کودکتان خاطرات شیرین و جذابی خلق کنید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sndekorisa در تاریخ 10 اسفند 1395
اگر میخواهید اتاق فرزندتون رو اصولی و خلاقانه بچینید، قبل از هر کاری با کارشناسان دکوریسا، رایگان! مشورت کنید: 021-66577515 0919-0755457 www.dekorisa.com تیم پرحوصله و با سلیقه دکوریسا در ساعات اداری از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی تمام شما عزیزان خواهد بود!

ثبت دیدگاه