Chidaneh.com placeholder image

7راه برای استفاده بهتر از اتاق خواب های کوچک

به قلم: تحریریه چیدانه

اتاق خواب: گاهی یک اتاق‌خواب کوچک بیش‌تر حسی شبیه یک غار دارد تا یک پناهگاه دنج و امن. اگر یک فضا فاقد نور طبیعی، فضاهای نگهدارنده هوشمندانه، و پالت رنگی مناسب باشد، بسیار گرفته و ناراحت به نظر می‌رسد. اما با تکنیک‌های درست، حتی کوچک‌ترین اتاق خواب‌ها هم می‌توانند کاربردی باشند و ظاهری بزرگ‌تر پیدا کنند.

از نکته‌های حرفه‌ای که در این مطلب به شما می‌گوییم استفاده کنید و یک اتاق خواب، یک اتاق کار، و یا یک اتاق زیر شیروانی را تبدیل به فضایی راحت برای خود، دوستان، و یا خانواده‌یتان بکنید.

چوب و هنر

نمونه کامل. این اتاق خواب کوچک تمام ویژگی‌های یک اتاق خواب راحت را در خود دارد: این تخت‌خواب (با کشوهایی در زیر خود) تقریبا فضا را شبیه یک اتاق نشیمن کرده است تا یک اتاق خواب اما هم‌چنان دنج و راحت است. یک چراغ دیواری و چند روشنایی دیگر، تمام قسمت‌های این فضا را روشن می‌کنند. یک صندلی پلاستیکی کلاسیک فضای نشیمن را در این اتاق فراهم می‌کند و در عین حال از نظر بصری در اتاق حضور چندانی ندارند.
 

1. قفسه‌های سفارشی به اتاق اضافه کنید. قفسه‌هایی که به صورت سفارشی برای فضای شما ساخته شده اند، فضاهای کافی را در اختیار شما قرار می‌دهند. به یاد داشته باشید که عمق این قفسه‌ها نباید بیش از 30 سانتی‌متر باشند.در عکس بالا کمد های سفرشی به عنوان میزهای کناری نیز عمل می‌کنند و اتاق را از کمدها و میزهای دیگر بی‌نیاز می‌کنند. قرار گرفتن بخشی از تخت‌خواب در فرورفتگی این کتابخانه استفاده از کف اتاق را به حداقل رسانده است.

اگر از کمدهای سفارشی در اتاق خواب خود استفاده می‌کنید سعی کنید آن‌ها را تا سقف امتداد دهید تا ارتفاع اتاق بیش‌تر به نظر برسد. هم‌چنین دیوار پشت تخت‌خواب را به رنگی متضاد با دیگر رنگ‌های اتاق درآورید تا در آن عمق ایجاد شود.
 

2. از نور طبیعی بیش‌ترین استفاده را بکنید. درست است که باید هیچ مانعی در برابر نور طبیعی در اتاق وجود نداشته باشد اما گاهی مجبورید تخت‌خواب خود را در مقابل پنجره قرار دهید. اگر در مورد شما نیز این‌گونه است از تخته‌های پشتی شفاف (مانند تخت‌خواب بالا با چارچوب فلزی) استفاده کنید تا مانعی در برابر نور آفتاب ایجاد نشود.
 

3. از درهای آینه‌ای استفاده کنید. استفاده از آینه برای دوبرابر کردن فضای بصری اتاق شیوه‌ای است که قرن‌هاست از آن استفاده می‌شود. در اتاق‌خواب‌های کوچک این مسئله به این معنی است که باید درهای کمدها را با درهای آینه‌ای تعویض کنید. تاثیر این کار زمانی به بیش‌ترین حالت خود می‌رسد که آینه‌ها سرتاسری باشند.
 

4. از تخت‌خواب‌های نیمکتی استفاده کنید. استفاده از یک تخت‌خواب نیمکتی این توهم را ایجاد می‌کند که اتاق شما بیش‌تر یک اتاق نشیمن کوچک است تا یک اتاق خواب که فضای عمده آن را یک تخت‌خواب اشغال کرده است. تخت‌خواب‌های نیمکتی معمولا دارای کشوهایی در فضای زیرین خود هستند که این ویژگی نیز بسیار مناسب اتاق‌های کوچک است.
 

5. سقف را رنگ کنید. سقف اتاق‌خواب را به همان رنگی دربیاورید که دیوارها هستند و این کار باعث پاک شدن سایه‌هایی می‌شود که از نظر بصری محدوده اتاق را تعریف می‌کنند. یک سقف سفید در برابر یک دیوار با رنگی متفاوت سریعا محدوده اتاق را تعریف می‌کند. وقتی سقف و دیوارها به یک رنگ هستند دیگر محدوده‌های اتاق به راحتی قابل شناسایی نیستند و به همین دلیل اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
 

6. از چراغ‌های آویز استفاده کنید. فضای ارزشمند کنار تخت‌خواب را با چراغ‌های حجیم و آباژورهای بزرگ اشغال نکنید؛ به جای این کار از چراغ‌های آویز استفاده کنید. استفاده از چراغ‌های آویز در کنار تخت‌خواب (مانند عکس بالا) نه تنها یک نقطه کانونی در اتاق خواب ایجاد می‌کند بلکه نورپردازی خاص و زیبایی را در اتاق خلق می‌کند. فقط سعی کنید آن‌ها را در ارتفاع درستی نصب کنید تا هنگام خواب مجبور نباشید برای خاموش کردن آن‌ها از جای خود بلند شوید.
 

7. ازپا تختی های کوچک استفاده کنید. استفاده از چراغ‌های آویز باعث صرفه‌جویی در استفاده از فضا در اتاق‌خواب‌های کوچک می‌شود، اما استفاده از یک تخت‌خواب بزرگ دیگر فضایی را برای قرار دادن یک ساعت، تلفن، و یا یک نوشیدنی باقی نمی‌گذارد. استفاده از یک پا تختی کوچک در یک طرف تخت‌خواب- یا هر دو طرف- فضای کوچک اتاق خواب را بزرگ‌تر به نظر می‌رساند و در عین حال فضایی برای قرار دادن وسایلی خاص را برای شما فراهم می‌آورد.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
aysal در تاریخ 06 تیر 1393
مثل همیشه مطالب بسیار عالی وکاربردی

ثبت دیدگاه