Chidaneh.com placeholder image

7روز برای رهایی کودکان از دردسر بی نظمی

به قلم: تحریریه چیدانه

اتاق کودک: همه ما می‌دانیم که یک اتاق کوچک در روز چندین بار بی‌نظم و به‌هم‌ریخته می‌شود. به عنوان یک مادر می‌دانم که عبارت «اتاق کودکی که تمیز و منظم است» عبارت خنده‌داری است و به نظر خیال باطلی می‌رسد. اما حقیقت این است که وقتی کوه لباس‌ها و اسباب‌بازی‌ها مرتب می‌شوند اتاق کودک دیگر آن‌قدر هم نامنظم به نظر نمی‌رسد حتی وقتی که هر کدام از اسباب‌بازی‌ها جای خود را در کف اتاق کودک پیدا کرده‌اند. داشتن اتاقی منظم و بدون گرد و غبار امری ضروری برای کودکانی است که آلرژی یا آسم دارند. در این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان برای نظم‌بخشی و تمیز کردن اتاق کودک برنامه‌ریزی کرد.

 

سرویس خواب بالسا

نگاهی کلی به برنامه. پیش از شروع کار و تعیین نیازهایتان به برنامه کلی خود نگاه کنید. اگر حجم کارهای شما زیاد است احتمالا این برنامه را باید طی چند آخر هفته انجام دهید. برای برخی از افراد، تمیز کردن اتاق کودک بدون حضور خود کودک کاری راحت و بدون دردسر است. اما برای برخی دیگر انجام این کارها بدون حضور خود کودک نتیجه‌ای جز بی‌برنامگی و بی‌نظمی به بار نخواهد آورد. شما کودک خود را بهتر از هر کسی می‌شناسید، پس برنامه‌های خود را براساس همین شناخت طراحی کنید.
 

روز اول: ساده کردن

وظایف مربوط به نظم‌بخشی: وقتی شروع به کار می‌کنید، تصویر روشنی از آن‌چه می‌خواهید به آن برسید در ذهن داشته باشید و ببینید که این تصویر ذهنی تا چه حد در ساده‌تر کردن زندگی شما نقش دارد. اسباب‌بازی‌هایی که به راحتی در قفسه‌ها و سبدها قرار می‌گیرند عناصر ساده‌تری برای نظم‌بخشی هستند و لباس‌هایی که در کمدها و دراورها به راحتی جای می‌گیرند دیگر استفاده از آن‌ها مشکل نخواهد بود:

· لباس‌ها و کفش‌هایی که برای کودک شما کوچک شده‌اند را به کناری بگذارید تا بعدا آن‌ها را بفروشید یا به کسی بدهید.

· اسباب‌بازی‌هایی که خراب شده‌اند و یا قطعات آن‌ها گم شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را تعمیر کرد را از اتاق خارج کنید.

· اسباب‌بازی‌هایی که خراب شده‌اند و یا دیگر مناسب سن کودک شما نیستند را از اتاق خارج کنید.

· اگر کودک شما اسباب‌بازی‌های شبیه به هم دارد فقط یکی از آن‌ها را نگه دارید.

 

 

روز دوم: طبقه‌بندی و انتخاب

مفهوم کلیدی: ده‌تای برتر. اگر همراه کودک خود مشغول نظم‌بخشی به اتاق او هستید سعی کنید او را با مفهوم ده‌تای برتر آشنا کنید. با این کار کودک شما می‌تواند وسایل بی‌اهمیت را از وسایل مهم‌تر جدا کند.
کودکانی که بیش از 4 سال سن دارند (البته به خود کودک هم بستگی دارد) به راحتی می‌توانند فهرستی از وسایل مورد علاقه خود تهیه کنند. برای مثال، از کودک خود بخواهید 10 حیوان اسباب‌بازی مورد علاقه خود را مشخص کند و 40 حیوان دیگر را که در فهرست او نیستند جدا کنید تا آن‌ها را از اتاق خارج کنید. دلیلی ندارد روی عدد 10 پافشاری کنید، 11 یا 12 هم خوب است. فقط سعی کنید روی یک عدد مشخص با او توافق کنید.
 

وظایف مربوط به نظم‌بخشی: پس از انجام وظایف روز اول، باید اتاق کودک شما به طور قابل توجهی بهتر شده باشد. اکنون نوبت آن رسیده است که برای وسایلی که باقیمانده‌اند جا پیدا کنید.

· سعی کنید با استفاده از قانون ده‌تای برتر به غربال کردن اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها، و لباس‌ها ادامه دهید.

·  فضایی جدا برای لباس‌هایی که هنوز اندازه کودک شما نشده‌اند معین کنید و آن‌ها را در دسترس قرار دهید. به یاد داشته باشید که این لباس‌ها نباید با لباس‌هایی که اکنون اندازه کودک شما هستند یک‌جا باشند.

·  وسایل هم‌سنخ را کنار هم بگذارید؛ بازی‌های فکری با هم، پازل‌ها با هم، و به همین ترتیب.

·  اسباب‌بازی‌های کوچک را طبقه‌بندی کنید و آن‌ها را در سطل‌ها و سبدهای جداگانه‌ای قرار دهید (برای مثال حیوانات پلاستیکی در یک سبد، ماشین‌ها در سبدی دیگر).

 

روز سوم: تمیزکاری حسابی

وظایف مربوط به تمیزکاری: خوشبختانه پس از روزهای اول و دوم اتاق کودک شما بانظم‌تر و سازماندهی‌شده‌تر است. اکنون نوبت آن است که کثیفی‌ها را تمیز کنید.

· کل اتاق را جارو برقی بکشید، شامل سقف، شوفاژها، چارچوب پنجره‌ها و پرده‌ها، کف‌ها، پشت مبلمان، و درون کمدها و کشوها.

· اگر کودک شما آلرژی یا آسم دارد، از پاک‌کننده‌های بهداشتی مخصوص این بیماری‌ها استفاده کنید تا مواد آلرژی‌زا از کف‌ها، قالیچه‌ها، و حتی اسباب‌بازی‌ها پاک شوند.

· با کمک کودک خود همه اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را درون یک سطل پر از آب گرم و صابون بریزید، آن‌ها را بشویید، و آن‌ها را با حوله خشک کنید.

· اگر کودک شما دیوار اتاق را با مداد رنگی یا هر چیز دیگر کثیف کرده آن‌ها را پاک کنید.

· مبلمان پارچه‌ای را لکه‌گیری کنید.

· روکش بالش‌ها، روتختی، و قالیچه‌های قابل شستشو را بشویید.

· پنجره‌ها را تمیز کنید.

 

روز چهارم: سازماندهی آثار هنری‌

وظایف مربوط به نظم‌بخشی: آثار هنری‌ کودکان مورد خاصی است چراکه ما به آن‌ها علاقه زیادی داریم و از سوی دیگر کودکان تعداد زیادی از این کارها را در اتاق خود دارند. اگر تعداد آثار هنری کودک شما بیش از حد است، سعی کنید به آن‌ها یادآوری کنید که نکته مهم در این کارها فرایند انجام آن است نه محصول نهایی. خیلی خوب است که تعدادی از این آثار هنری‌ را نگه دارید تا بتوانید در آینده کارهای کودک خود را در هر سنی ببینید اما تعداد زیاد آن‌ها دردسرساز است.

·اگر تعداد آثار هنری‌ کودک شما زیاد است سعی کنید آن‌هایی را نگه دارید که مورد علاقه کودک شماست. باقی آن را در سطل آشغال بیاندازید.

· آن‌ها را طبقه‌بندی کنید و روی هر کدام تاریخ انجام آن‌ها را با برچسب بنویسید. اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید از حافظه خود کمک بگیرید.

· این آثار هنری را در پوشه‌های بزرگ یا سطل‌های پلاستیکی دردار نگهداری کنید.

· اگر اثر هنری کودک شما خیلی بزرگ است و نمی‌توانید آن را نگه دارید از این اثر هنری در کنار کودک خود عکس بگیرید و عکس را نگه دارید.

 

روز پنجم: تعیین منطقه‌های مختلف در اتاق

وظایف مربوط به نظم‌بخشی: هدف امروز نگاهی عمیق‌تر و بازتر به اتاق کودک است: کارایی آن چیست؟ آیا فضای کافی برای مطالعه، خواب، و خلاقیت برای کودک شما وجود دارد؟ سعی کنید چند منطقه جداگانه مخصوص فعالیت‌های مختلف کودک خود ایجاد کنید:
 

· مطالعه کردن: یک نشیمن راحت، چند کتاب سازماندهی‌شده، نورپردازی مناسب، و چند عروسک.

· خوابیدن: یک تخت‌خواب خوب با یک چراغ کوچک و مکانی برای قرار دادن یک لیوان آب.

· سطحی برای بازی: یک فضای تمیز بر روی قالیچه، همراه با اسباب‌بازی‌ها.

· بازی‌های نمایشی: لباس‌های نمایشی در یک سبد یا کشو، یک آینه، و اسباب‌بازی‌های مربوط به این کار.

· خلاقیت: یک میز کار مناسب کودک با وسایل مربوط به کارهای هنری.

· پازل‌ها و فعالیت‌های دیگر: یک میز مناسب کودک با پازل‌ها، بازی‌ها، و وسایل آموزشی.

 

نکته‌ای برای فضاهای کوچک: یک میز مناسب کودک می‌تواند هم برای کارهای هنری، هم انجام پازل‌ها، و هم انجام تکالیف مورد استفاده قرار بگیرد و نیازی نیست سه میز برای سه منطقه جداگانه در نظر گرفته شود.

 

روز ششم: برچسب زدن

وظایف مربوط به نظم‌بخشی: سطل‌ها و سبدهای تمیز و منظم مادامی به کار می‌آیند که با اولین نگاه بتوان گفت داخل آن‌ها چه چیزهایی وجود دارد. برای این کار از چند برچسب استفاده کنید و روی هر کدام از سبدها، سطل‌ها، و باکس‌ها علامت بگذارید.

وظایف مربوط به تمیزکاری: چند وسیله تمیزکاری را در یکی از کمدهای اتاق کودک خود قرار دهید تا کارها راحت‌تر و سریع‌تر انجام شوند. هم‌چنین یک خاک‌انداز، یک جارو، و چند کهنه را در اختیار کودک خود قرار دهید تا او در تمیز کردن اتاقش کمک کند.

 

نکته‌ای برای کودکانی که هنوز نمی‌توانند بخوانند: روی برچسب‌ها هم نام مورد نظر را بنویسید و هم شکل یا عکسی از وسیله مورد نظر را قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا کودکانتان از روی عکس یا شکل وسیله داخل سبدها و سطل‌ها را تشخیص دهند.

 

روز هفتم: آغاز عادات روزانه

وظایف مربوط به تمیزکاری: زمان می‌برد تا یک عادت جدید جا بیافتد: پس ناامید نشوید.

· پیش از آن‌که اسباب‌بازی را از جای خود خارج کنید اسباب‌بازی قبلی را سر جای خود بگذارید (مگر این‌که کودک شما با هر دو اسباب‌بازی به طور همزمان بازی کند).

· هر شب قبل از خواب همه اسباب‌بازی‌ها را سر جای خود بگذارید.

· هر هفته اتاق کودک خود را جارو کنید. از کودک خود نیز در کار تمیزکاری کمک بگیرید.

 

 

وظایف مربوط به نظم‌بخشی:

· پیش از جشن تولد یا مراسم نوروز که کودک هدیه‌هایی می‌گیرد چند اسباب‌بازی بی‌استفاده را انتخاب کنید. یک موسسه خیریه محلی را انتخاب کنید و همراه کودک خود برای اهدای اسباب‌بازی‌ها به آنجا بروید. اگر کودک شما بداند که به کودک دیگری که هیچ اسباب‌بازی‌ای ندارد کمک می‌کند، این کار راحت‌تر انجام می‌شود..

 

 به ما بگویید: بزرگ‌ترین مشکل شما هنگام تمیز کردن اتاق کودکتان چیست؟

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
rozita در تاریخ 10 تیر 1393
فکر کنم دردسر اسباب باز ی های بیش از اندازه بچه ها ی این دوره زمونه همه مامان هارو دیوونه کرده . ما که بچه بودیم کلا یه عروسک داشتیم خیلیم دوسش داشتیم ولی الان....
پوریا در تاریخ 10 تیر 1393
راه حلهای خوبیه اما کو وقت برای اجراش؟

ثبت دیدگاه