Chidaneh.com placeholder image

ترفند های دکوراسیون ارزان ، پولدارها نخوانند!

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی مقرون به صرفه: فرض کنید که تازه به یک خانه جدید نقل مکان کرده‌اید و می‌خواهید آن را دکور کنید. یا چند وقتی است که در خانه‌ای زندگی می‌کنید و اکنون می‌خواهید دکوراسیون آن را به کلی تغییر دهید.

سوال اصلی این است: هزینه این کار چقدر است؟ هیچ فرمول جادویی برای پی بردن به هزینه‌ای که در انتظار شماست وجود ندارد. اما مراحلی وجود دارد که از طریق آن‌ها شما می‌توانید بفهمید که هزینه پروژه چقدر خواهد شد و پول خود را در کجا باید خرج کنید؟

اسکای اسکرپر

بودجه خود را تعیین کنید

فرض کنید که دقیقا می‌دانید که خانه شما قرار است چه شکلی شود و تصمیم گرفته‌اید که خودتان آن را طراحی کنید؛ در این وضعیت باید بودجه این کار را تعیین کنید. به جای این‌که سعی کنید هزینه کلی کار را حدس بزنید، از بخش‌های کوچک‌تر و عینی‌تر شروع کنید. فهرستی از اتاق‌هایی که می‌خواهید طراحی کنید و نیز وسایلی که برای هر کدام از این اتاق‌ها می‌خواهید بخرید تهیه کنید. (از پرده‌ها، کفپوش‌ها، روشنایی‌ها، وسایل تزئینی، و دستمزدها غافل نشوید.)
 

این اطلاعات را وارد کامپیوتر کنید و برای هر کدام از آیتم‌های تعیین‌شده یک قیمت و هزینه در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید به فروشگاه‌های مختلف سری بزنید و یا به کاتالوگ‌ها مراجعه کنید. مطمئنا هم می‌توان 500 هزار تومان و هم 150میلیون تومان را برای کاناپه هزینه کرد. اما مهم است که بدانید نوع و سبک کاناپه مورد نظر شما چه قیمتی دارد. تمام این اطلاعات را در مورد هر وسیله به دست بیاورید و وارد کنید.
 

قسمت‌هایی در خانه وجود دارند که باید هزینه بیشتری برای آن‌ها بکنید و فضاهایی دیگر وجود دارند که می‌توان هزینه چندانی برای آن‌ها نکرد. اکثر افراد حرفه‌ای شاغل در این زمینه معتقدند که نشیمن باید در اولویت باشد. پیشنهاد ما این است که در مورد نشیمن‌ها خست به خرج ندهید. یک کاناپه باکیفیت 30 یا 40 سال عمر می‌کند. بهترین تشک و بهترین کاناپه‌ای که می‌توانید را بخرید. حتی وقتی با بودجه اندکی کار می‌کنید توجه ویژه‌ای به صندلی‌ها و کاناپه داشته باشید چراکه از این وسایل بیش از هر وسیله دیگری در خانه استفاده می‌شود.

میز غذاخوری هم یکی دیگر از وسایلی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری خوبی کرد چراکه عنصر مهمی در چیدمان خانه است و نوع باکیفیت آن برای چند دهه عمر می‌کند. اگرچه پرده‌ها عناصر خیلی بادوامی نیستند اما تاثیر بسیار مهمی روی ظاهر خانه می‌گذارند. هیچ چیز بدتر از اتاقی با پرده‌های زشت نیست. برای پرده واقعا باید وقت گذاشت و هزینه کرد.
هم‌چنین هنگام خرید کفپوش بیش از حد خست به خرج ندهید. مصالح باکیفیت بر روی ظاهر کلی خانه شما تاثیر مثبتی می‌گذارند و هنگام فروش خانه تاثیر خوبی بر خریدار می‌گذارند.
 

و در نهایت در مورد اجرت و دستمزد کارها خسیس نباشید. همیشه از پیمانکاران باسابقه و معتمد استفاده کنید، پیمانکاری که می‌تواند کارهای شما را به درستی و باکیفیت انجام دهد. افرادی که پروژه شما را اجرا می‌کنند نقش مهمی در نتیجه نهایی دارند.
 

شاید به نظر برسد ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که بر روی هر چیزی هزینه کنید، اما قسمت‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای آن‌ها کم‌تر پول خرج کنید. روشنایی، کاغذ دیواری، قالیچه، و وسایل تزئینی قسمت‌هایی هستند که می‌توان هزینه کم‌تری برای آن‌ها کرد. شما می‌توایند از یک قالیچه نه چندان گران‌قیمت استفاده کنید و هم‌چنان یک اتاق فوق‌العاده زیبا داشته باشید.
حتی راه‌های گریزی هم هنگام خرید میز غذاخوری یا کاناپه وجود دارد. اگرچه طراحان توصیه می‌کنند که بهترین چیزی که می‌توانید را بخرید اما اکنون انتخاب‌ها و گزینه‌های بی‌شماری هنگام خرید کاناپه یا میز غذاخوری در بازار وجود دارد. اکنون کاناپه‌ها و میزهای غذاخوری با طراحی‌های مختلف و قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند.
 

پارچه روی صندلی عکس بالا بسیار زیباست ولی اصلا پارچه گران‌قیمت و خاصی نیست. گران‌ترین پارچه را انتخاب نکنید چراکه می‌توانید پارچه‌ای با قیمتی مناسب، بادوام، و زیبا بخرید.
ذخیره کردن پول به معنی بی‌توجهی به کیفیت نیست. به جای خرید یک میز یا کابینت گران‌قیمت، سعی کنید آن را از دسته‌دوم‌فروشی‌ها، جمعه‌بازارها، و یا حتی سمساری‌ها بخرید. کیفیت این وسایل معمولا خوب است و به سادگی می‌توان آن‌ها رنگ کرد یا آن‌ها را بازسازی کرد. و وقتی دیگر به آن نیاز ندارید می‌توانید آن‌ها را بفروشید.
 

 اگر توانایی خرید لوستری که دلتان می‌خواهد را ندارید سعی کنید مدل مشابه و ارزان‌تر آن را خریداری کنید. یا یک لوستر دسته‌دوم بخرید و آن را دوباره سیم‌کشی کنید. می‌توانید با پولتان کارهای زیادی انجام دهید.
 

در پروژه‌های طراحی همیشه آخر از همه نوبت به وسایل تزئینی می‌رسد. این مسئله درست است اما صبر نکنید که پروژه به انتهای خود برسد و بعد از آن به سراغ وسایل تزئینی بروید. سعی کنید از اواسط کار به این مسئله فکر کنید تا به قدر کافی وقت داشته باشید که به فروشگاه‌ها، حراجی‌ها، و دسته‌دوم‌فروشی‌ها سر بزنید و وسایل مورد نظر خود را پیدا کنید (هر چه بیشتر وقت بگذارید شانس خرید وسایل ارزان‌تر را بیشتر می‌کنید.) اگر خودتان مجموعه یا وسایل تزئینی دیگر دارید با وسایل جدید ترکیب کنید و حتما از وسایل قدیمی استفاده کنید حتی اگر ظاهر خانه شما مدرن باشد.
 

بعضی از طراحان پیشنهاد می‌کنند که پول خود را بیشتر بر روی فضاهای عمومی مانند اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری خرج کنید و در اتاق‌هایی مانند اتاق‌خواب یا اتاق خانواده سعی کنید پول خود را ذخیره کنید. این طراحان معتقدند که فضاهایی که در چشم هستند از فضاهای خصوصی مهم‌ترند.
برخی از طراحان معتقدند که شما باید بیش‌ترین هزینه را برای فضاهایی بکنید که بیش‌ترین وقت خود را در آن می‌گذرانید. به عبارت دیگر، اگر شما بیش‌تر در اتاق خانواده وقت می‌گذرانید تا اتاق نشیمن، سعی کنید بیش‌تر بر روی اتاق خانواده هزینه کنید.
 

مدت زمان زندگی شما در یک خانه چقدر است؟

اگر قصد ندارید مدت زیادی را در یک خانه بمانید هزینه چندانی روی پرده‌ها، قالیچه‌ها، کاغذدیواری، و هم‌چنین وسایلی که هنگام اثاث‌کشی با خود نمی‌برید نکنید. از مبلمانی با اندزه متوسط استفاه کنید تا در هر خانه‌ای که می‌روید بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. از خریدن کاناپه‌های چندبخشی، کابینت‌های بزرگ، یا صندلی‌ها مرتفع دوری کنید چراکه ممکن است این وسایل اصلا در خانه بعدی شما جا نشوند یا حتی از در خانه یا در آسانسور رد نشوند.  
 

بر نامه‌ریزی برای مسائل پیش‌بینی‌نشده

حتی در بهترین برنامه‌ریزی‌ها هم مسائل پیش‌بینی‌نشده به وجود می‌آید و شما با موضوعاتی مواجه می‌شوید که از قبل به آن فکر نکرده‌اید. به همین دلیل قبل از شروع پروژه آماده چنین وضعیت‌هایی باشید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
aysal در تاریخ 08 تیر 1393
توی ایران مسائل پیش بینی نشده زیاد اتفاق می افته...
sima در تاریخ 18 تیر 1393
khayli khob bood mamnoon

ثبت دیدگاه