Chidaneh.com placeholder image

نمایشگاه لوستر95، به استقبال نوروزی پر نور بروید!

به قلم: تحریریه چیدانه

اگر دنبال خرید یک لوستر خوب هستید، ‌می‌توانید از 27 تا 30 دی‌ماه به بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی لوستر، چراغ های روشنایی و تزیینی بروید. این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده و از ساعت 12 الی 20 پذیرای شما است. توصیه ‌های یک تولید کننده‌ باسابقه‌ لوستر برای کسانی که دنبال یک خرید خوب هستند را دنبال کنید:

لوستری بخرید که روح داشته باشد!

قدیمی‌ترها که اسم خیابان را به برکت برق و روشنایی «چراغ برق» می‌گذاشتند یا جوان‌های دهه‌های پیش که شمعدان پرنور را سر عقدشان می‌گذاشتند، برای این وسیله‌ی بزرگ پر از نور حرمت خاصی قائل بودند.

سرویس خواب بالسا

آنها خوب می‌دانستند که لوستر خریدن آداب و اصول خاص خودش را دارد. نوع مصرف این وسیله‌ی الکتریکی پرنور هم شرایط خاصی دارد و نباید با یک لوستر معمولی چراغانی راه انداخت.

قدیمی‌ها خوب می‌دانستند که، لوسترها هم روح دارند و باید برایشان حرمت قائل بود. «محمدرضا قره‌یاضی»، یکی از کسانی که بیشتر از 40 سال است در حوزه‌ی ساخت و فروش لوستر فعالیت می‌کند، از کسانی است که این رشته‌ی خاص کاری را حسابی جدی گرفته است. او نکات ریز و مهمی را بازگو می‌کند که به چشم ما جوان‌ترها نمی‌آید. یکی از همین موضوعات، تفاوت لوسترها در اقلیم‌های مختلف است. «وقتی قرار است لوستر بخرید، باید به محل زندگی‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید. نوع لوستری که در شمال ایران، در رشت و لاهیجان استفاده می‌شود با مدل چراغی که در جنوب کشور، در اهواز ، آبادان یا بندرعباس استفاده می‌شود،‌ متفاوت است. فرهنگ آدم‌ها و نوع برخوردشان با دیگران را می‌شود از روی شکل و مدل لوسترهایشان حدس زد.»

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی لوستر، چراغ های روشنایی و تزیینی

آدم‌شناسی با کمک لوستر

این‌بار که وارد خانه‌ای شدید، ‌لوسترهایشان را نگاه کنید و حرفهای آقای «قره‌یاضی» پیش چشم‌تان باشد که می‌گوید: «کسانی که حدود 40 تا 50 سال دارند، لوسترهای کلاسیک را می‌پسندند اما جوان‌ترها سراغ مدل‌های خاص خودشان می‌روند. قدیمی‌ها ممکن است هنوز هم از لامپ‌های بزرگ 100 وات استفاده کرده و برای تجلیل کردن از حضور مهمان،‌ تمام چراغ‌های لوستر را روشن می‌کنند. اما جوان‌ترها با چراغ‌های نسل جدید خو کرده‌اند که مصرف کمتری دارد، خطر آتش‌سوزی‌اش کمتر است و گرمای هدررفته‌ی کمتری هم تولید می‌کند.»

چطور لوستر خوب بخریم؟

اینطور که محمدرضا قره‌یاضی می‌گوید: «لوستر خوب باید شکل و شمایل خوبی داشته باشد که البته این یک موضوع سلیقه‌ای است. اما بخشی از آن هم به حرفه‌ی لوسترساز برمی‌گردد. میزان نوری که هر لوستری ایجاد می‌کند و شکل شاسی آن – یعنی سازه‌ی اصلی لوستر- باید با هم تناسب داشته باشند. برای مثال، کسی انتظار ندارد یک چلچراغ به اندازه‌ی لامپ 60 وات نور داشته باشد. همین‌طور که، برای یک لامپ LED هم میزان مشخصی نور را انتظار داریم. برای همین است که معتقدیم، لوسترساز باید جوانب مختلف را در هنگام طراحی و ساخت لوستر بسنجد.»

 
خرید لوستر خوب کار هرکسی نیست. در این وسیله‌ی زیبای روشن آن‌قدر پیچیدگی‌های مفصلی نهفته است که همه نمی‌توانند آن را چک کنند. در چنین مواردی، می‌شود به یک فروشنده‌ی خوب اعتماد کرد، فروشنده‌ای که جنسش خوب باشد و کالا را درست به مشتری عرضه کند. فروشنده‌های خوب کالایشان را با فاکتور رسمی می‌فروشند و کالایشان برگه‌ی ضمانت دارد. 

نویسنده: اشکان خسروپور | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه