Chidaneh.com placeholder image

خانه ای سبز و پر طراوت مخصوص باحوصله ها!

به قلم: تحریریه چیدانه

می‌توانید با کاشتن بذرها در تابستان از گل‌ها و سبزی‌های موجود در باغ خود لذت ببرید. نه تنها این کار باعث ذخیره پول شما می‌شود (یک پاکت بذر خیلی ارزان‌تر از مجموعه‌ای نهال کوچک است) بلکه شما می‌توانید دقیقا گیاهی که می‌خواهید را پروش دهید، از گیاهان نامتعارف گرقته تا بذر سیب‌زمینی مود علاقه خانواده شما، و وقتی هوا در بیرون سرد است خانه خود را با سبزی‌های تابستانی پر کنید.

چه زمانی در فضای بیرون بذر بکاریم؟ بهترین زمان نشا کردن هر گیاه را در فضای بیرونی چک کنید، و سپس از روی این زمان، زمان کاشت بذرها را تعیین کنید. سبزی‌های خوراکی فصل سرد و دیگر گیاهان وقتی می‌توانند به فضای بیرونی بروند که خاک کاملا خنک باشد، اما اکثر گیاهان نباید پیش از اتمام سرما به فضای بیرونی منتقل شوند. اگر کار خود را زود شروع نکنید ممکن است زمانی که گیاهان آماده به بیرون منتقل شدن هستند باغ یا باغچه شما هنوز آماده نشده باشد.

سرویس خواب بالسا

 

شروع
بذرها خیلی در مورد جایی که آن‌ها را می‌کارید حساس نیستند. هر محفظه‌ای که حداقل 8 سانتی‌متر عمق داشته باشد و یک زه‌کش خوب در آن کار گذاشته شده باشد از عهده کار برخواهد آمد. بسیاری از افراد بذرها را سینی‌های بزرگ و یا حتی گلدان‌های بزرگ می‌کارند. برخی دیگر گلدان‌های پلاستیکی و رسی یا ظرف‌های سلولی را برای این کار انتخاب می‌کنند. خیلی‌ها هم از کارتن‌های تخم‌مرغ یا شیر استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند انتخاب با شماست.

 

اگر می‌خواهید از محفظه‌های قدیمی برای کاشت بذرها دوباره استفاده کنید، آن‌ را حسابی تمیز کنید و بعد در یک محلول سفیدکننده 10 درصد برای حداقل 10 تا 30 دقیقه قرار دهید. پیش از استفاده آن‌ها را کاملا با آب شسته و خشک کنید.

 

خاک
استفاده از خاک گلدان بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت. خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و بگذارید کمی خشک شود. به یاد داشته باشید خاک گلدان همیشه باید کمی رطوبت در خود داشته باشد. شما می‌توانید این کار را پیش و پس از اضافه‌کردن خاک گلدان به محفظه‌ها انجام دهید.

نکته: پیش از شروع به کار، پاکت بذر را به دقت نگاه کنید و اگر دستور‌العمل‌هایی در مورد پیش از کاشت بر روی آن ذکر شده است، مانند شستن یا سرد کردن بذرها، را انجام دهید. بر روی پاکت همچنین در مورد خاک و نور مورد نیاز بذر نوشته شده است.

 

کاشتن

دو بذر را در هر گلدان اولیه بکارید و با بذرها را بر روی خاک گلدان موجود در یک سینی پخش کنید. به آرامی ظرف را تکان دهید و برای ایجاد عمق بیش‌تر مقدار بیش‌تری خاک گلدان به آن اضافه کنید. کمی خاک را نمدار کنید و مراقب باشید بیش از حد به آن آب ندهید.   
نام گیاه و تاریخ کاشت را بروی کاغذی بنویسید و بر روی محفظه بچسبانید. شما می‌توایند برچسب‌های مخصوص این کار را در گلخانه‌ها یا فروشگاه‌های وسایل خانه پیدا کنید، اما می‌تواتید از برچسب‌های معمولی هم برای این کار استفاده کنید. فقط برای نوشتن روی برچسب‌ها از جوهری استفاده کنید که به مرور زمان کم‌رنگ نشود و از بین نرود.
در این مرحله باید یک پوشش پلاستیکی را بر روی بذرها قرار دهید تا گرم و نمدار باقی بمانند که این کار سرعت رشد آن‌ها را افزایش می‌دهد.
دمای خاک را بیش از 75 درجه فارنهایت (24 درجه سلسیوس) برای گیاهان گرما دوست نگه دارید. برای داشتن چنین دمایی می‌توانید محفظه را بر روی یک تشک گرم یا روی یک آب‌گرم‌کن یا یخچال قرار دهید. البته مراقب باشید که سطح زیرین محفظه خیلی هم گرم نشود و به بیش از 90 درجه فارنهایت (32 درجه سلسیوس) نرسد. دمای خانه برای گیاهان سرمادوست بسیار مناسب است. برای مرطوب نگه داشتن خاک بهترین راه آب‌دادن سینی زیر محفظه‌هاست.

مراقبت از بذرها
وقتی بذرها شروع به جوانه زدن کردند، پوشش پلاستیکی را از روی آن‌ها بردارید و آن‌ها را به نقطه‌ای پرنور با دمای بین 60 تا 75 درجه فارنهایت (16 تا 24 درجه سلسیوس) منتقل کنید. این نقطه می‌تواند زیر پنجره خانه یا یک ایوان نورگیر و یا حتی گلخانه باشد.
اگر در خانه شما یک منطقه روشن وجود ندارد، می‌توانید از چراغ‌های مخصوص این کار با و یا بدون تشک گرم استفاده کنید. چراغ را 8 سانتی‌متر بالاتر از گیاه قرار دهید و با رشد گیاه چراغ را بالاتر ببرید. برای رسیدن به بهترین نتیجه گیاهان به 12 الی 16 ساعت نور نیاز دارند. نور کم منجر به گیاهانی ضعیف و شکننده خواهد شد. وقتی برگ‌ها نمایان شدند، به گیاهان هر هفته کودهای مایع ارگانیک یا دیگر کودهای مخصوص گیاهان بدهید.

انتقال به گلدان‌های بزرگ
انتخاب نوع و اندازه گلدان به اندازه محفظه‌های اصلی و نیز میزان رشد گیاهان دارد. گلدان‌های 10 سانتی‌متری گلدان‌های استانداردی هستند. در فرایند رشد گیاهان صبور باشید. برگ‌هایی که در ابتدا نمایان می‌شوند واقعا برگ نیستند و بیش‌تر مواد مغذی برای گیاهان هستند. تا زمانی که برگ‌های واقعی رشد کنند صبر کنید؛ آن‌ها جلوه بسیار متفاوتی با برگ‌های ابتدایی دارند.
وقتی برگ‌های اصلی رشد کردند یعنی زمان آن رسیده که گیاهان به گلدان‌های جدید منتقل شوند. گلدان‌های جدید را با خاک گلدان تا لبه پر کنید و حفره‌ای را برای کاشت گیاه در آن ایجاد کنید. محفظه اصلی را به آرامی از پایین برگردانید و آن را به آرامی فشار دهید تا گیاهان و خاک از آن خارج شوند. کلیت را از زیر بگیرید و مراقب ساقه‌ها باشید چراکه بسیار شکننده هستند. اگر چندین برگ را با هم خارج کردید آن‌ها را با دست از هم جدا کنید. برای ان کار زمان زیادی بگذارید تا ریشه‌ها آسیب نبینند.
گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و خاک پیرامون آن را سفت کنید. خاک را مرطوب کنید و مراقب باشید به آن بیش از حد آب ندهید. گلدان را در نقطه‌ای پرنور (در روزهای اول دور از نور مستقیم خورشید) قرار دهید و سعی کنید که خاک را همیشه نمدار نگه دارید.
نکته: بسیاری از باغبان‌ها توصیه می‌کنند که دست‌های خود را بر روی گیاهان بکشید و بالا و پایین کنید. این کار به نوعی شبیه‌سازی باد است و باعث قوی‌ترشدن ریشه‌ها می‌شود.

 

خو گرفتن با آب و هوای جدید

حدود 10 روز تا  دو هفته پیش از انتقال گیاهان به فضای بیرونی، فرایند عادت دادن گیاهان به شرایط بیرونی را آغاز کنید، فرایندی که به آن خو گرفتن با آب و هوای جدید می‌گویند. وقتی شروع به چنین کاری می‌کنید دیگر به گیاهان کود ندهید و مقدار آب دادن به آن را نیز کم‌تر کنید.
هر روز چند ساعت گیاهان را در فضای بیرونی قرار دهید، شاید یک ساعت در روز برای شروع مناسب باشد، سپس به تدریج این زمان را افزایش دهید. شب‌ها یا وقتی دما کاهش می‌یاید گیاهان را به درون خانه منتقل کنید.
همان‌طور که زمان بیرون ماندن گیاهان به تدریج افزایش می‌یابد همین کار را در مورد نور هم بکنید. نقطه‌ای را انتخاب کنید که دارای نور خورشید ملایم و باد کمی است، سپس گیاهان را به نقاط پرنورتر و در نهایت به نقطه‌ای تحت تابش مستقیم آفتاب منتقل کنید. وقتی گیاهان چندین شب را در فضای بیرونی خانه ماندند اکنون آمادگی انتقال به باغ یا محفظه‌های دائمی را دارند.
نکته: وقتی گیاهان را به بیرون منتقل می‌کنید آن‌ها را با توری‌های پرندگان بپوشانید، چراکه ممکن است پرندگان این غذای لذیذ را بخورند.

 

جایگزین‌ها
شما می‌توانید این فرایند را از درون خانه شروع کنید، اما اگر این امکان را نداشتید، محفظه‌های شیشه‌ای، قوطی‌های شیشه‌ای مخصوص گیاهان، و گل‌خانه‌ها جایگزین‌های خوبی برای خانه هستند و تمام مراحل را می‌توان در درون آن‌ها انجام داد.
اگر از محفظه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنید وقتی می‌خواهید گیاهان را به محیط بیرون عادت دهید در آن را کم‌کم روزها باز کنید و شب‌ها ببندید. میزان بازکردن در را به مرور بیش‌تر کنید تا گیاهان آماده منتقل‌شدن به باغ را شوند.

 

قراردادن درهای شیشه‌ای بر روی گیاهان باعث گرم ماندن آن‌ها در شب می‌شود. این روش برای تعداد اندکی گیاه موثر است اما شیوه مناسبی برای تعداد زیادی از گیاهان نیست.

 

گل‌خانه‌ها بهترین مکان برای گیاهان هستند. اگر گل‌خانه به قدر کافی گرم است می‌توانید این فرایند را از خود گل‌خانه آغاز کنید. در غیر این صورت از گل‌خانه در مراحل میانی بین خانه و باغ بهره ببرید.

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
شقایق در تاریخ 14 تیر 1393
کاش منم یه گل خونه به این خوشگلی داشتم

ثبت دیدگاه