Chidaneh.com placeholder image

ترکیب فضای کار و زندگی در آپارتمان های نقلی!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای کوچک: هر چه می‌گذرد تعداد آپارتمان‌های با متراژ کوچک بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود و به همین منوال تعداد افرادی که در خانه کار می‌کنند نیز بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. این امر ما را با مسئله گریزناپذیر چگونگی ترکیب فضاهای عمومی و فضاهای خصوصی در یک آپارتمان کوچک مواجه می‌کند.

یک استودیوی هنری در شهر بولسانو ایتالیا این مسئله را به کمک طراحی با نام هری تیلر که در شهر لندن ساکن است به شیوه‌ای خلاقانه و مقرون به صرفه حل کرده است. 

سرویس خواب بالسا

در این استودیو از مکعب‌هایی بزرگ از جنس چوب درخت کاج استفاده شده که می‌توان آن‌ها را تبدیل به تخت‌خواب کرد و به راحتی آن‌ها را در اتاق جابه‌جا کرد. 

 

دو تخت‌خواب تاشو موجود در این فضا به راحتی تبدیل به میز کار/ میز غذاخوری می‌شوند و در کنار آن‌ها چند صندلی چوبی و یک چراغ پایه‌دار با پایه چوبی وجود دارد.

 

وقتی زمان تفریح یا ملاقات کاری می‌رسد می‌توان درِ تخت‌خواب‌های تاشو را بست. در این حالت به هیچ وجه مشخص نمی‌شود که این مکعب‌ها چه چیزی هستند. مهمانان یا همکاران فکر می‌کنند که این مکعب‌ها کمد و یا یک فضای کاری خصوصی هستند. این مکعب‌های بزرگ با فضای کلی استودیو در هماهنگی هستند.

 

تخت‌خواب بزرگ از دو طرف باز می‌شود که یک طرف به سمت پنجره و طرف دیگر به سمت دیوار است. طرفی که به سمت پنجره باز می‌شود به گونه‌ای طراحی شده که هر وقت بخواهید می‌توانید دستگیره آن را از داخل بکشید و آن را از یک طرف ببندید. این مکعب‌ها دارای چراغ‌هایی در درون خود هستند و وقتی کل درهای مکعب هم بسته باشد می‌توان در آن به مطالعه یا کار پرداخت. هم‌چنین سطحی که در کنار تشک طراحی شده این امکان را به شما می‌دهد که تلفن همراه، تبلت، کتاب، و یا هر وسیله دیگری را بر روی آن قرار دهید.

 

در قسمت پشتی مکعب بزرگ یک کمد خطی طراحی شده است که از کمد بسیاری از آپارتمان‌های کوچک بزرگ‌تر است. سطح فضای داخلی این کمد از جنس چوب MDF است و در زیر آن دو کشوی بزرگ تعبیه شده است و چند قلاب برای آویزان کردن لباس‌ها و یک آینه قدی هم در آن وجود دارد.

 

این کمد هم‌چنین دارای منبع نوری منحصر به خود است.

 

تخت‌خواب تاشوی کوچک‌تر را با استفاده از دستگیره می‌توان باز و بسته کرد. وقتی این مکعب در حالت باز قرار دارد یک قفسه باریک در آن طراحی شده که می‌توان وسایل شخصی را در آن گذاشت. هم‌چنین در داخل این تخت‌خواب منابع نوری کار گذاشته شده است و کل مکعب دارای چرخ است و از این طریق به راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد.

 

وقتی مکعب در حالت بسته قرار دارد مانند یک کمد است و با دیگر وسایل این استودیو که از جنس چوب درخت کاج طراحی شده‌اند در هماهنگی است. دستگیره‌ای که از سطح بیرونی مکعب بیرون زده است به شما در باز کردن تخت‌خواب این مکعب کمک می‌کند.

 

در کنار میز غذاخوری/ کنفرانس یک فضای کاری خاص وجود دارد. این فضا شبیه مکعب‌هایی است که به دیوار متصل می‌شوند اما از آن‌ها بسیار بزرگ‌تر است و فضایی فراهم می‌کند که در آن 4 نفر به راحتی می‌توانند کار کنند. چهار وجه این مکعب به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن یک تقویم دیواری یا یادداشت‌های کاری را آویزان کردو سقف آن به گونه‌ای است که نه تنها چراغ‌ها به آن متصل می‌شوند بلکه فضاهای نگهدارنده‌ای در خود دارد. هم‌چنین این مکعب دارای چرخ است و به راحتی می‌توان آن را در فضا جابه‌جا کرد. کمی دورتر از این فضای کاری و میز غذاخوری/ کنفرانس چند فضای نگهدارنده مستطیل شکل وجود دارند که شبیه مکعب بزرگ‌تر اما در ابعادی کوچک‌تر هستند. از این مکعب‌های کوچک می‌توان استفاده‌های گوناگونی کرد و مانند دیگر اجزای این استودیو به دلیل استفاده هوشمندانه از چوب کاج، چارچوب‌های ساده، و خطوط مستقیم در هماهنگی و تناسب بصری کامل هستند. 

 

تیلر هم‌چنین این چراغ پایه‌دار با ظاهری صنعتی را طراحی کرد. مکعب چوبی وزن این چراغ پایه‌دار را تحمل می‌کند و چون از جنس چوب کاج است با دیگر اجزای استودیو در هماهنگی است. در پشت این چراغ یک بورد چوبی است که به نظر می‌رسد به دیوار تکیه داده شده است. این پنل‌ها برای ایجاد فضایی خصوصی‌تر برای کار طراحی شده‌اند.

 

وقتی این پنل‌ها باز می‌شوند دو صفحه چوبی را به وجود می‌آورند و به افرادی که به دنبال فضایی خصوصی‌تر برای فعالیت روزانه خود هستند این امکان را می‌دهند که بدون مزاحمت و در تمرکز کامل به کار خود بپردازند و دیگران آزادنه و بدون مزاحمت برای آن‌ها به کارهای دیگر خود در پشت این پنل‌ها بپردازند. اگرچه این پروژه برای یک استودیو هنری در ایتالیا طراحی شده است اما از ایده‌های آن می‌توان در هر فضای کوچکی استفاده کرد. طراحی‌های ساده و مبلمان چوبی متحرک به ما نشان می‌دهد که چگونه به راحتی می‌توان یک فضای کار و فضای زندگی را در یک محیط کوچک به وجود آورد و با هم ترکیب کرد.

 

منبع: trendir | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سهرابی در تاریخ 18 تیر 1393
چرا این چوب ها اینقدر خام هستن ؟به نظرم خیلی بهتر از این هم میشه فضای کار و زندگی رو تلفیق کرد

ثبت دیدگاه