Chidaneh.com placeholder image

کاشت گیاه در پاییز، می دونی چرا الان بهترین وقته؟

به قلم: تحریریه چیدانه

وقت آن رسیده که بدانیم فصل پاییز بهترین زمان برای کاشت گیاه و رسیدگی به باغ، باغچه و حیاط است. در این زمان نه تنها هوای خنک، فرصت رشد گیاهان جدیدتر را فراهم می آورد، بلکه باران های پاییزی نیز می توانند نقش زیادی در رشد و پرورش گل و گیاهانی سالم داشته باشند. در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم که بگوییم چرا پاییز بهترین زمان کاشت گیاه به حساب می آید. پس با نزدیک شدن به فصل زیبای پاییز این مطلب را از دست ندهید.

باغ پاییزی

قالیشویی ادیب

تاثیر هوای خنک بر روی گیاهان در فصل پاییز

باید بگوییم که هوای خنک موجود در فصل پاییز به گیاهان و البته پرورش دهندگان آنها کمک زیادی می کند. صبح های خنک و بعد از ظهرهای دلچسب این فصل در کنار برگ های رنگارنگ و زیبای درختان چیزی کم از بهشت ندارد!

در این فصل از سال، گیاهان در معرض تابش مستقیم و شدید نور خورشید قرار نمی گیرند و در نتیجه آسیبی نیز از این بابت به آنها وارد نمی شود، به علاوه آن که میزان آبیاری دقیق و قابل اندازه گیری ای که باید توسط شما صورت بگیرد، توسط خود باران انجام می گیرد و خاک گیاه شما را تقریبا همیشه مرطوب نگه می دارد. شاید بتوان گفت که گیاهان پاییزه نسبت به گیاهانی که در بهار و یا تابستان کاشته می شوند از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

نگهداری کمتر از گیاهان

آبیاری و نگهداری کمتر از گیاه در فصل پاییز

اگر در فصل پاییز به کاشت و پرورش گیاه می پردازید باید به شما این نوید را بدهیم که آبیاری کمتر گیاه شما به سبب وجود باران به معنای نیاز کمتر آن گیاه به مراقبت و نگهداری خواهد بود. بهترین کار این است که قبل از کاشت گیاه، آن را در گلدان داشته باشید و چند ساعت قبل از انتقال آن، آبیاری را انجام دهید، بعد آن را درون حفره ای در باغچه بکارید و فرآیند آبیاری را به باران پاییزی بسپارید.

در رابطه با درخچه ها و درختان بهتر است که آب را درون خاک جدیدی که به آن انتقال پیدا کرده بریزید تا ریشه جدید بتواند در خاک جدید نفوذ کرده و استحکام خود را پیدا کند. یادتان باشد که در روزهای گرم و یا بدون باران پاییزی گیاه خود را از یاد نبرید!

مطلب مرتبط: جمع آوری برگ های پاییزی، مکانیزه یا دستی؟

کاشت گیاه

به تعویق انداختن کاشت گیاه در فصل پاییز

بسیاری از افراد در اواسط پاییز گیاهانی را خریداری نموده و کاشت آنها را به زمان دیگری مثل اآذرماه موکول می کنند. در چنین مواقعی، گیاه شما فشار کمتری را برای زنده نگه داشتن منابع خود تحمل نموده و فرصت آن را پیدا می کند که ریشه هایی رشدیافته و مقاوم تر داشته باشد. این یعنی شما با این کار فرصت تمرکز بر روی رشد ریشه ای مستحکم تر را به گیاه می دهید تا در زمان بهار با گیاهی مقاوم و سلامت رو به رو شوید. باید این را بدانید که برای داشتن گیاهانی سالم و پر از گل در فصل بهار یا تابستان باید چیزی حدود یک سال زمان به گیاه خود داده باشید تا بتوانید نتایجی دلچسب بگیرید.

مطلب مرتبط: آماده کردن باغچه برای پاییز، این خزان هم حواسم بهتون هست!

کاشت گیاهان کوچک

کاشت گیاهان کوچک در فصل پاییز

یکی از ایده هایی که می تواند در باغبانی پاییزه به کمک شما بیاید کاشت گیاهان کوچک است. این کار هم می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها شود و هم اینکه نگهداری ای آسان را برایتان مهیا کند. با پرورش گیاهانی با ریشه های کوچک، احتمال پیوند ناگهانی گیاهان با هم، کاهش پیدا می کند و به علاوه رشد گیاه با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.

گیاهان موجود در گلدان های کوچک شما می توانند با با خاک جدید ارتباط برقرار کنند و در نتیجه رشد راحت تری نیز داشته باشند. فقط سعی کنید که با کمک خاک و کود مناسب و البته نگهداری درست از سرمازدگی این گیاهان به خصوص در نواحی سردسیری جلوگیری کنید و سلامت آن را در طول فصل ها پاییز و تابستان حفظ نمایید.

مطلب مرتبط: گل های پاییزی برای باغچه، چی بکاریم؟

محل کاشت گیاه

انتخاب محل کاشت گیاه در فصل پاییز

در وهله اول بهتر است که در برخی مواقع باغ و باغچه خود را برای فصل سرما سبک نمایید تا آمادگی کافی را پیدا کند، اما باغبانی در فصل پاییز به شما کمک می کند که فضاهای خالی بین باغچه را بهتر ببینید و از رشد گیاهان آینده در آن بخش باخبر شوید. در این زمان شما می توانید با بررسی دقیق تر باغچه از گیاهان نهفته در خاک و یا علف های هرز باخبر شوید و در صورت لزوم به آنها رسیدگی کنید تا در نهایت بتوانید کنترلی دقیق تر بر گیاهان خود در فصل های بعدی داشته باشید.

توصیه ما این است که با طبقه بندی گیاهان خود در باغچه بر اساس زمان نگهداری بیشتری آنها برنامه مشخصی برای نگهداری از گیاهان خود داشته باشید. با داشتن برنامه ای مشخص در فصل پاییز برای نگهداری و رشد گیاهان خود می توانید بیشترین تاثیر را در سلامت گیاهان خود داشته باشید تا در نهایت در فصل بهار و تابستان با نتیجه ای مطلوب رو به رو شوید. قطعا گیاهانتان از شما سپاسگزار خواهند بود…

منبع: Houzz

مطالب مرتبط پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه