Chidaneh.com placeholder image

تو خونه تخته سیاه هم لازم میشه!

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازید تخته سیاه برای بسیاری از ما یادآور نوستالوژی های مدرسه و کلاس درس است. با وجود اینکه امروزه در کمتر کلاسی می توان تخته سیاه را پیدا کرد اما این چیزی از  زیبایی، جذابیت، و کاربردی بودن آن کم نمی کند. رنگ تخته سیاه راه زیادی را از تخته‌های سبز و خاکستری که در مدارس از آن استفاده شده است آمده است تا امروز که به خانه‌های ما رسیده است. این رنگ یادآور دوران مدرسه است ولی کاربردهای زیادی در فضای خانه می‌تواند داشته باشد. استفاده از این رنگ در خانه‌هایی که در آن‌ها پسربچه‌ها یا دختربچه‌ها زندگی می‌کنند بسیار سرگرم‌کننده و کاربردی است.

تابلو فرش ریحان

شما می توانید از تخته سیاه در مکان‌های کاملا نامتعارف استفاده کنید- مانند تخته پشتی تخت‌خواب. در اتاق پسر یا دختر کوچکتان اگر علاقه به نقاشی کشیدن داشته باشد و با اینکه یک دیوار اتاقش مشکی شود مشکلی نداشته باشد، استفاده از تخته سیاه ایده خیلی زیبا و جذابی است. کافی است مقداری رنگ مخصوص تخته سیاه خریداری کنید و دیوار اتاق را با آن رنگ کنید تا دیوار شما تبدیل به تخته سیاه شود.

رنگ تخته سیاه در سایه‌های رنگی مختلف توسط برندها و شرکت‌های زیادی مانند Hudson Paint تولید می‌شود،  قیمتش هم اصلا کم نیست و برای رنگ کردن یک دیوار مقدار رنگ زیادی را باید خریداری کرد. بهتر است خودتان این رنگ را در سه مرحله ساده در خانه بسازید تا هم پول خود را ذخیره کنید و هم کنترل کاملی بر روی رنگی که می‌خواهید بسازید داشته باشید. خوبی این کار این است که می‌توانید فرزند خود را در فرایند انجام آن نیز دخیل کنید.  

مواد و مصالح مورد نیاز:

·        دوغاب شن‌سابی نشده.

·        رنگ لاتکس در رنگ مورد نظر شما.

·        لیوان یا سطل ترکیب مواد.

·        قلم‌مو یا غلتک.

·        مته دریل مخصوص ترکیب کردن رنگ.

1.      رنگ لاتکس را با دوغاب شن سابی نشده در یک سطل بزرگ ترکیب کنید.

بهترین میزان ترکیب این دو ماده یک میزان دوغاب و 8 میزان رنگ لاتکس است. به همین دلیل، اگر در مقادیر اندک می‌خواهید این دو ماده را با هم ترکیب کنید، میزان دوغاب را یک قاشق غذاخوری و میزان رنگ لاتکس را نصف فنجان بگیرید. در مقادیر بیش‌تر مثل یک دیوار، یک فنجان دوغاب را با نصف گالون رنگ لاتکس ترکیب کنید.
مطمئن شوید که دوغاب به طور کامل با رنگ ترکیب شده است. اگر این اتفاق نیافتد دانه‌هایی ریزی در رنگ تخته سیاه شما نمایان خواهد شد و هنگام رنگ کردن سطح با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوید. من در طول کار متوجه شدم که استفاده از مته دریل مخصوص ترکیب مواد با یک سطل 5 گالونی بهترین و ساده‌ترین راه برای ترکیب مقادیر زیاد رنگ و دوغاب است.

برای این‌که به رنگ مورد نظر خود برسید که دارای ظاهر یکدست و براقی باشد و به درد استفاده در فضای داخلی خانه بخورد، باید میزان اندازه رنگ‌ها را به خوبی بدانید.  برای رسیدن به یک رنگ خاکستری زغالی، نصف گالون رنگ سیاه را به دو فنجان رنگ سفید مخصوص سقف ترکیب و سپس آن را به دوغاب اضافه کنید.

2.      سطح مورد نظر خود را به رنگ تخته سیاه درآورید.

پیش از آن‌که دست به کار شوید، تمام زبری‌ها و کثیفی‌های سطح مورد نظر خود را تمیز کنید. بهتر است دو دست رنگ بزنید تا به سطحی تمیز و صاف دست پیدا کنید.

3.      رنگ تخته سیاه خود را امتحان کنید.

برای این‌که سطح مورد نظر را امتحان کنید، با گچ طرحی روی آن بکشید و سپس با استفاده از یک دستمال خشک با حرکات دایره‌ای روی آن را تمیز کنید. اگر این کار به راحتی انجام شد و سطح شما کاملا تمیز شد، کار شما به پایان رسیده است و می‌توانید با خیال راحت از سطح متفاوت خانه خود استفاده کنید.

عکس بالا دیوارهای اتاق یک پسربچه است که به رنگ تخته سیاه درآورده شده. از این دیوار می تواند به عنوان فضایی برای تفریح ونقاشی و تمرین های درسی روزانه کند. 

شما در هر قسمتی از خانه خود می‌توانید از این رنگ استفاده کنید. به سطوح موجود در خانه خود توجه کنید و بهترین سطح را برای رنگ کردن انتخاب کنید.  

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 17 آذر 1393
یادش بخیر تو کلاسامون داشتیم . چقدر خوب بود. روش بدها و خوب ها ، معلم روزت مبارک .و............مینوشتیم.
حجت در تاریخ 21 فروردین 1397
ببخشید دوغاب شن سابی نشده چیه؟
کامران در تاریخ 05 مهر 1397
از پودر سنگ ( ترجیجا الک شده و بدون دون ) میشه استفاده کرد.

ثبت دیدگاه