Chidaneh.com placeholder image

خانه کم مصرف و دوستدار محیط زیست

به قلم: تحریریه چیدانه

تکنولوژی: دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید این روزها برای اکثر مردم، به خصوص کسانی که در ابرشهرهایی چون تهران زندگی می کنند، بی شک به یک آرزو شبیه است. تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت ، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، فرآورده های مضر و زیانبخشی را به همراه می آورد که حیات موجودات زنده به ویژه انسانها را تهدید می نماید . امروز 29 دی ماه روز جهانی هوای پاک است و احتمالا این روزها بیلبوردهای کمپین هوای پاک را با شعار آسمان آبی، زمین پاک در سطح شهر دود گرفته تهران دیده اید. 

در مطلب پیش رو ما نمونه طراحی زیبا از خانه‌های کم مصرف و پایدار با ویژگی های منحصر به فرد را به شما نشان می دهیم. خانه‌ای که توسط شرکت معماری Lake/Flato طراحی شده است، شرکتی که در آن معماران فوق‌العاده برای خلق خانه‌هایی پایدار و کم‌مصرف گرد هم جمع شده‌اند. در طراحی این ساختمان  ویژگی های ساختمان‌هایی با تکنولوژی پایین اما مناسب گرفته تا ساختمان‌هایی با سلول‌های خورشیدی و تکنولوژی بالا، مورد استفاده قرار گرفتند تا این خانه هدفش که خلق خانه ای دوستدار محیط زیست و کم مصرف است، برسد.

قالیشویی ادیب

آن‌چه این ساختمان را خاص و منحصربه‌فرد می‌سازد طراحی آن است که با توجه به درختان موجود در زمین آن تعیین شد. این ساختمان نه تنها دارای اتاق‌هایی با ساختار خطی نیست، بلکه  به شکل L است تا ویژگی‌های ذاتی زمین آن حفظ شود. در حالی که یک بال این L دارای قسمت‌های شیشه‌ای برای ایجاد نور و شفافیت در فضاهای عمومی است، دیگر بال L دارای چنین ویژگی نیست.
 

پنجره‌های افقی کشیده در زیر سقف این خانه را تبدیل به فضایی گرم و شگفت‌انگیز در شب می‌کنند و در عین حال باعث می‌شوند این خانه در تمام روز از نور طبیعی بهره ببرد.
اگرچه شیشه زیادی در این خانه به کار رفته است، اما این شیشه بسیار هوشمندانه طراحی شده‌اند تا بیش‌ترین مزیت و کم‌ترین هزینه و اتلاف انرژی را داشته باشند. 
 

اکثر شیشه‌های این خانه به شکل پنجره‌های زیر سقف هستند، که مناظر بسیار زیبایی از آسمان و نوک درختان را در اختیار ساکنان این خانه قرار می‌دهند.

ورودی اصلی در محل تقاطع دو بال L قرار دارد. این ورودی ارتفاع کمی دارد، حدود 213 سانتی‌متر، تا حسی از فشردگی ایجاد شود و هنگام ورود، فضای نشمین اصلی بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد.
 

با طراحی یک حیاط در محل تقاطع دو بال L، معماران مطمئن شدند که همه اتاق‌ها حداقل از دو سمت از نور طبیعی بهره می‌برند. چنین طراحی باعث می‌شود تا اتاق‌ها روشن و شفاف باشند و به دلیل وجود حیاط در یک سمت ساختمان، همه اتاق‌ها دارای مناظر طبیعی باشند.
 

برای رسیدن به خواسته مشتری، یعنی خلق خانه‌ای پایدار، یک سیستم خورشیدی برای تامین انرژی الکتریکی ساختمان طراحی شد. انرژی‌ای که از طریق این سیستم تولید می‌شود قابل کنترل کردن است و مالکان می‌توانند نحوه کارکرد ساختمان را در هر لحظه ببینند.
هزینه  طراحی این سیستم نظارتی کم‌تر از 1000 دلار بوده است و به مالکان کمک می‌کند تا دریابند که انرژی از کجا می‌آید و چگونه مصرف می‌شود. برای مثال، این نمودار نشان می‌دهد بیش‌ترین کاهش تولید انرژی در سیستم خورشیدی رخ داده است. این مسئله مالکان را قادر می‌سازد تا سریعا مشکل را پیدا کنند و کارهای لازم را برای حل آن انجام دهند. اگر چنین سیستمی در این خانه وجود نداشت، این مشکل به سادگی نادیده گرفته می‌شد.
 

این نمودار واقعا موثر است و نشان می‌دهد که هر فعالیت چقدر انرژی مصرف می‌کند. (باید اشاره که این خانه دارای چندین تلویزیون، کامپیوتر، و دیگر ابزارهای مدرن است و مالکان این خانه کاملا به‌روز زندگی می‌کنند).
این نمودار نشان می‌دهد که وسیله‌ای که در آشپزخانه آب را به سرعت داغ می‌کند انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند. اگرچه نوشیدن یک چای بدون معطلی بسیار لذت‌بخش و خوب است، اما مالکان این خانه بر روی این وسیله یک سوئیچ قرار دارند تا بتوانند میزان مصرف آن را کنترل کنند.

این ساختمان هم‌چنین دارای یک «سوئیچ سبز» در گاراژ است. وقتی مالکان این خانه برای مدت زیادی این خانه را ترک می‌کنند، می‌توانند به راحتی سوئیچ سبز را فعال کنند تا بسیاری از وسایلی که روشن می‌مانند و انرژی مصرف می‌کنند را غیرفعال کنند. چنین مصرف انرژی، که گاهی به آن نیروی خون‌آشام می‌گویند، بسیار مهم است. به تمام وسایلی فکر کنید که حتی زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند انرژی مصرف می‌کنند.
 

این سیستم نظارتی هم‌چنین اطلاعاتی نظیر ساختمان چه مقدار انرژی باید مصرف کند، چه مقدار انرژی باید تولید کند، و واقعا چقدر انرژی تولید و مصرف شده است را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. این سیستم به مالکان می‌گوید که آیا به هدف خود رسیده‌اند یا خیر و اگر نرسیده‌اند.
 

 در سال 2012 این ساختمان نسبت به انرژی تولیدی، انرژی بیش‌تری مصرف کرده است. آیا به نظر شما وجود چنین سیستمی در همه خانه‌ها ضروری نیست؟
مطلب پیشنهادی: هزینه قبض هایتان پایین می آید، اگر…

اگرچه استفاده از سیستم‌های نظارتی و خورشیدی رویکردهایی مدرن و تکنولوژیکی به مسئله مصرف انرژی هستند، اما هیچ‌چیز بهتر از خلق فضاهایی لذت‌بخش و زیبا نیست که فضایی راحت برای ما فراهم می‌کند…
 

این خانه هوشمند همچنین از انرژی‌ها و موادی که به طور نرمال هدر می‌روند دوباره استفاده می‌کند. این خانه آب باران را جمع‌آوری می‌کند و از آن برای آبیاری و فضای سبز و گیاهان استفاده می‌کند.

مطالب بیشتر: پنجره هایی که خیلی می فهمند!

تکنولوژی در خدمت زندگی ایده آل!

ساختمانی از مواد بازیافتی در هلند

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه