اگر عید در تهران هستید حتما به این نقاط سر بزنید

اگر عید در تهران هستید حتما به این نقاط سر بزنید

به قلم: مهشید بختیاری

تهران در تعطیلات نوروز واقعا زیبا و رویایی است: خلوت، بدون دود و بدون ترافیک! تهرانگردی در این ایام یکی از تفریحات لذتبخش پایتخت‌نشینان است. در این ایام هرکجای تهران که باشید می‌توانید از برج میلاد تا قله دماوند را ببینید و از هوای پاک و باصفای بهاری لذت ببرید. تهران زیبا در نوروز به یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران تبدیل می‌شود، می‌توانید در خیابان‌های خلوت آن قدم بزنید و بدون هیچ ترافیکی به هرکجای شهر که خواستید سرک بکشید. هرچند برخلاف باوری که در میان مردم جا افتاده تهران شهری شلوغ، دودآلود و کلافه‌کننده است اما باید بدانید که مکان‌های تفریحی تهران آنقدر زیبا هستند که اگر یکبار گذرتان به آنجا بیفتد دیگر از آن دل نمی‌کنید، البته فقط اگر در زمان مناسبی به سراغ تهران بیایید! در این مطلب چند مکان دیدنی شهر را به شما معرفی می‌کنیم، پیشنهاد ما این است که در تهرانگردی‌های عیدانه خود حتما آن‌ها را در لیستتان قرار بدهید.

باملند

شکموها با باملند آشنایی خوبی دارند! در تهران از هرکسی آدرس یک رستوران خوب یا یک مرکز خرید بزرگ را بپرسید مجموعه باملند جزو پیشنهادات اول او به شما خواهد بود. معماری این مکان تلفیقی از معماری ایران باستان مانند ستون‌های تخت جمشید و بادگیرهای یزد و معماری مدرن است. اگر می‌خواهید راهی باملند شوید ابتدا اتوبان همت را رد کنید و به خروجی بلوار کاشانی بروید، سپس میدان و خیابان موج را پشت سر بگذارید و بلوار صدف بام‌لند را ببینید.

سرویس خواب بالسا

باملند در نوروز

ایران مال

اینجا بزرگترین مرکز تجاری خاورمیانه است. این مجموعه آنقدر بزرگ است که اگر بخواهید به همه بخش‌های آن سر بزنید به چند روز زمان نیاز دارید. شاید تصاویر کتابخانه معروف آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید، این کتابخانه پاتوق همیشگی اهالی کتاب است. مراکز خرید و مجموعه‌های تفریحی، موزه‌های فرهنگی و هنری، شهربازی و … درصد بزرگی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. مجموعه ایران مال در قسمت شمال غربی تهران و نزدیک دریاچه چیتگر قرار دارد. برای رفتن به آن ابتدا وارد اتوبان شهید خرازی شوید و آن را تا انتها بروید و در آخر، به بازار بزرگ ایران‌مال خواهید رسید.

ایران مال

موزه ملی

سر در باغ ملی که در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد به حدی زیبا و چشمگیر است که هر رهگذری حتی اگر نخواهد وارد آن شود با دیدن ابهت و معماری بی‌نظیر آن چند دقیقه‌ای روبروی سردر توقف کرده و هیبت آن را تماشا می‌کند. ساختمان‌هایی که به تاریخ معاصر تهران تعلق دارند بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند. اگر شما هم مثل من عاشق تهران قدیم و معماری مربوط به آن دوران هستید بهیچ عنوان بازدید از باغ ملی و موزه ایران باستان را از دست ندهید.

سر در باغ ملی تهران

عمارت مسعودیه

محله بهارستان یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین گذرهای تهران بوده که تاریخی پرماجرا دارد. وقتی روی سنگفرش‌های بهارستان قدم می‌زنید احساس می‌کنید در دهه 40 و 50 قرار دارید و شاهد تمام اتفاقات تاریخی مهم هستید. اگر در میدان بهارستان بایستید احتمالا اولین ساختمانی که چشمتان به آن می‌خورد هرم مجلس شورای اسلامی است. موزه‌ها و اماکن دیدنی حیرت‌انگیزی مانند موزه ابوالحسن صبا، خانقاه صفی علیشاه، موزه منیر شاهرودی، کاخ نگارستان، موزه آبگینه و … در این منطقه قرار دارد. یکی از عمارت‌هایی که میراث تاریخی بجا مانده از دوران قاجار است عمارت زیبای مسعودیه است. هر زمان از سال به این عمارت باصفا سر بزنید گوش تا گوش توریست و تهرانگرد نشسته و همیشه شلوغ و پرتردد است. در نگاه اول تنها چیزی که خواهید دید زیبایی است و بس! معماری ایرانی و اروپایی این عمارت طوری است که شکوه آن مبهوتتان می‌کند. گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌های دیواری، خطاطی‌های نفیس و وجود هفت کتبیه در بخش‌های مختلف عمارت از جذابیت‌هایی است که هرساله افراد زیادی را به بهارستان می‌کشاند.

عمارت مسعودیه در نوروز

کاخ گلستان

کاخ‌ها و عمارت‌های تهران هرکدام داستان‌های زیادی برای گفتن دارند. اگر سری به کاخ گلستان بزنید احتمالا ظاهر آن برایتان آشنا خواهد آمد، زیرا فیلم‌ها و سریال‌های زیادی در این مجموعه تصویربرداری شده است. سابقه تاریخی این ارگ سلطنتی به دوران صفویه برمی‌گردد. بخش‌های مختلف آن مانند ایوان تخت مرمر، خلوت کریم‌خانی، تالار سلام، تالار عاج، تالار آینه، تالار الماس، تالار برلیان، ساختمان کتابخانه، عمارت بادگیر، شمس‌العماره و کاخ ابیض از بخش‌های تماشایی کاخ هستند که می‌توانید یکی از روزهای تعطیلات نوروز را به یک کاخ‌گردی لذتبخش در آن اختصاص بدهید.

کاخ گلستان

باغ ایرانی

اگر می‌خواهید بهشت پنهان پایتخت را ببینید سری به محله ده ونک و باغ ایرانی بزنید. زمانی که از سردر باغ عبور کنید نسیم خنکی به صورتتان می‌خورد، چشمتان به درختان قدیمی و سر به فلک کشیده می‌افتد که در میان حوض‌ها و آبراه‌های فراوان قرار دارند و احتمالا از خودتان می‌پرسید که چطور این بهشت گمشده را زودتر کشف نکردید؟ کمی که جلوتر بروید کوشک اصلی را می‌بینید. سردرهای طاقی شکل، سازه‌های مشبک سنتی، درختان کاج و سرو سیمین کهن به شما می‌گویند که چرا نام این باغ، «باغ ایرانی» است. سعی کنید در فصل بهار به این بوستان سر بزنید تا با دیدن جشنواره لاله‌های رنگارنگ آن هوش از سرتان برود.

باغ ایرانی در نوروز

گنبد مینا

«گنبد مینا» یک مکان گردشگری فوق‌العاده منحصر به فرد در تهران است که تجربه‌ای عجیب برایتان رقم می‌زند. در این مکان می‌توانید به آسمان سفر کنید و سری به کهکشان راه شیری بزنید. دب اصغر و دب اکبر را مشاهده کنید و در سیاره‌های مختلف گشت بزنید. تجربه این سفر رویایی با تمام سفرهایی که تا به حال رفته‌اید متفاوت خواهد بود. بنابراین بازدید از این مجموعه برای علاقمندان به کهکشان بسیار جذاب است و برای تهرانگردی در نوروز یک گزینه ایده‌آل به نظر می‌رسد.

گنبد مینا در تهران

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه