5 ترفند و ایده‌ آسان و ارزان برای نو کردن مبل کهنه راحتی!

5 ترفند و ایده‌ آسان و ارزان برای نو کردن مبل کهنه راحتی!

نو کردن مبل کهنه راحتی!

اگر اسکلت و ساختار اصلی مبلمان‌تان هنوز محکم است، می‌توان از روش‌هایی آسان و ارزان برای نو کردن مبلمان کهنه استفاده کرد. برای این کار تنها کافیست پارچه مبلمان را عمیقا بشویید، روکش و بعضی قسمت‌ها را تعویض کنید و پایه‌های چوبی مبل را پولیش کنید.

سرویس خواب بالسا

همیشه هم لازم نیست از تعمیرگاه مبلمان برای چنین خدماتی کمک بگیرید. اگر مشکل خیلی حاد نباشد و نیاز به خرید ابزار مخصوص یا استفاده از تکنیک‌های خاص نباشد، خودتان هم می‌توانید کار را با هزینه پایین‌تری انجام ‌دهید. در این مطلب با چند تکنیک و ایده ارزان برای تعمیر و نو کردن مبلمان کهنه راحتی آشنا می‌شوید. پس در ادامه با چیدانه همراه باشید.

نو کردن مبل کهنه با شستن تمیز و عمیق پارچه

ایده‌هایی برای تعمیر و نو کردن مبل کهنه راحتی

اگر مبلمانتان خیلی کهنه است و نیاز به کار تخصصی دارد، کار را به متخصصین بسپارید تا هم از نظر زمان و هم هزینه صرفه‌جویی کرده‌ باشید. اما اگر مبلمانتان خیلی کهنه نیست یا تعمیرگاه مناسبی نزدیک محل زندگی شما وجود ندارد. کافی است از نکات تعمیر مبل کهنه راحتی در این مطلب ایده بگیرید.

1- نو کردن مبل کهنه با شستن تمیز و عمیق پارچه

بعضی کهنگی‌هایی که روی پارچه‌ مبلمان مشاهده می‌شود، خرابی نیست، تنها آن قسمت خیلی کثیف شده! نباید اجازه داد که چنین کثیفی‌هایی روی سطح مبل ماندگار شوند. برای این کار پارچه رو مبلی را با آب داغ و مایع‌های شوینده بشویید. قسمت‌هایی که قابل جدا شدن هستند را در ماشین لباسشویی و باقی قسمت‌ها را همان جا روی مبل بشویید. برای این کار بهتر است از بخارشو استفاده کنید که نسبت به شستن مستقیم کیفیت بالاتری دارد. برای شستن دستی مبل از یک پارچه توری استفاده کنید.

شستن با مایع‌های شوینده استاندارد:

مایع‌های شوینده زیادی در بازار وجود دارند که خاصیت شیمیایی بعضی از آن‌ها باعث خراب شدن یا پایین آمدن کیفیت پارچه خواهند شد. پس در انتخاب دقت کنید! شوینده‌هایی مانند ژل یا اسپری لکه بر، شامپوی فرش و مبل یا اسپری فوم را می‌توانید با خیالی آسوده برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید از شوینده‌های ارگانیک استفاده کنید، صابون مایع، الکل سفید، سرکه سفید، جوش‌شیرین و نمک را توصیه می‌کنیم. توجه داشته باشید با توجه به نوع مشکل مبل، از ماده مناسبی استفاده کنید.

2- دوخت بخش‌های پاره شده پارچه مبل کهنه

اگر پارچه رو مبلی پاره شده بود باید دید میزان پارگی پارچه، جای پارگی و دوخت مبل چگونه است تا راهکار مناسب را انتخاب کرد. اگر بخش‌هایی مانند درزها پاره شد، خودتان می‌توانید آن‌ها را بدوزید. اما اگر پارگی در درز نباشد، باید پارچه را عوض کنید. بعضی روکش‌ها قابل جدا شدن هستند، دوخت راحتی دارند و به راحتی مجددا نصب می‌شوند. این روکش‌ها را می‌توانید خودتان به راحتی بدوزید و روی مبلمان بکشید. اگر دوخت سخت بود یا شما توانایی زیادی در دوخت نداشتید، پارچه را تهیه کنید و از یک چرخ‌کار ماهر بخواهید آن‌ها را بدوزد. حتی می‌توانید ابعاد بخش‌های مورد نظر را اندازه بگیرید و روکش آماده برای آن تهیه کنید و روی آن بکشید.

3-	نو کردن مبل کهنه با روکش کردن

3- نو کردن مبل کهنه با روکش کردن

اگر دوخت مبلمان شما خیلی سخت و ریز و پیچیده است، نه فضا و نه امکانات لازم را دارید و روکش مبلمان هم بسیار کهنه شده، یک روکش حرفه‌ای و زیبا تهیه کنید. البته نه مثل روکش‌هایی که برای جلوگیری از کثیف شدن مبل وجود دارد. برای صرفه‌جویی در بودجه روکش‌های مخصوص موجود در بازار را تهیه کنید. می‌توانید برای هر بخش روکش‌های مجزا خریداری کنید. اگر همه بخش‌های مبلمان آسیب ندیده لازم نیست همه بخش‌ها را روکش کنید. برای مثال اگر تنها دسته مبل آسیب‌دیده، از روکش‌های ساده تنها برای این قسمت استفاده کنید.

4- سنجاق کردن روکش نو روی مبل کهنه

اگر پارچه مبلمانتان روکش مانند نبود، جدا نمی‌شد و به راحتی نصب نمی‌شد. می‌توانید پارچه نو را پس از سر دوزی روی قسمت‌های مختلف مبل ‌کشیده و لبه‌های پارچه را در قسمت درزها با استفاده از سوزن به هم متصل یا به‌ اصطلاح سنجاق کنید. البته حتما قبل از این کار چند ویدئو در آپارات یا یوتیوب ببینید تا روش کامل سنجاق کردن را یاد بگیرید.

5- نو کردن مبل کهنه با پولیش کردن چوب

پایه‌های چوبی مبلمان راحتی کهنه‌تان را به دو روش می‌توانید نو کنید.

  • از پولیش‌های مخصوص آماده استفاده کنید.
  • از یک متخصص کمک بگیرید.

روش اول کم‌هزینه‌تر است، اگر میزان چوب مبلتان خیلی کم است، خودتان با پولیش‌های مخصوص آماده چوب‌ها را مثل روز اول نو کنید. توجه داشته باشید برای انواع خرابی و پوسیدگی پولیش‌های مخصوصی وجود دارد. اما اگر وقتش را ندارید یا فکر می‌کنید احتمال خرابکاری وجود دارد، از یک متخصص کمک بگیرید. تعمیرکاران مبل چنین اشخاصی را می‌شناسند یا خودشان نیرویی برای این کار می‌فرستند.

5 تکنیک و ایده‌ ارزان برای نو کردن مبل کهنه راحتی

و در آخر

در این مطلب 5 تکنیک و ایده‌ ارزان برای نو کردن مبل کهنه راحتی بیان شد. اگر مشکلتان با شستن عمیق حل می‌شود، نوع دوخت و روکش کردن مبلمانتان راحت است یا پایه‌های مبل آسیب سطحی دیده می‌توانید از این راه‌کارها استفاده کنید. در غیر این صورت اگر ساختار مبل آسیب دیده و روکش کردن و نوع دوخت پارچه مبلمانتان راحت نیست، بهتر است کار را به تعمیرکار مبلمان بسپارید چراکه نداشتن تجربه در این خصوص می‌تواند شما را به دردسر بیندازد.

برای آشنایی با دیگر ترفندهای کاربردی خانه‌داری مطلب تمیز کردن خانه در ۱5 دقیقه! را از دست ندهید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه