طراحی خانه شماره 10 یا خانه جلفا در اصفهان؛ مفهومی عمیق برای زندگی!

طراحی خانه شماره 10 یا خانه جلفا در اصفهان؛ مفهومی عمیق برای زندگی!

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی خانه شماره 10 یا خانه جلفا در اصفهان

خانه، نه به‌عنوان گونه‌ای از معماری، بلکه به‌عنوان جزئی از ما و زندگی روزمره ما، فراتر از هر مکانی، نسبت ما را با خود، دیگران و جهان پیرامون‌مان، شکل می‌دهد. طی چند دهه گذشته، فاصله ما با معنای حقیقی خانه بیشتر شده است! تغییرات در ساخت و طراحی خانه نه تنها بر اثر تغییرات اقتصادی و تغییر باورهای ما بلکه بر اثر عوامل متعددی صورت ‌گرفته‌اند، بلکه مفهوم خانه و خانه‌سازی را به مهم‌ترین بستر سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل کرده، نه مفهومی عمیق برای زندگی! در این میان، طراحی خانه شماره ۱۰ در اصفهان به جستجوی معنایی عمیق‌تر از خانه پرداخته و تلاش کرده، بخشی از آرامش ازدست‌رفته ساکنانش را بازگرداند.

سرویس خواب بالسا

برای آشنایی با داستان طراحی، معماری و ویژگی‌های منحصر به فرد خانه شماره 10 یا خانه جلفای اصفهان با ادامه این مطلب از چیدانه همراه باشید.

خانه شماره ۱۰ کجا ساخته شده؟

خانه شماره ۱۰ توسط چه کسی ساخته شده؟

خانه شماره ۱۰ کجا و توسط چه کسی ساخته شده؟

خانه شماره ۱۰، در محله جلفا و در نزدیکی کلیسای وانک اصفهان، توسط استودیو فضا، رویداد، شهر طراحی و اجرا شده است. این خانه بین سال‌های 1397 تا 1401 در زمینی به مساحت ۲۳۵ مترمربع با زیربنای ۴۰۰ مترمربع ساخته شده. طراحی زیبای خانه و مفاهیم عمیق گنجانده شده در طراحی، موجب کسب رتبه دوم جایزه معمار 1402 در بخش مسکونی تک‌واحدی شده است.

داستان طراحی خانه شماره ۱۰

داستان طراحی خانه شماره ۱۰ اصفهان

در شرایط امروز که مشکلاتی چون ناامیدی‌، کاهش پیوندهای خانوادگی و محلی، عدم تعلق به مکان و میل به مهاجرت، جهان ما را فراگرفته، داستان شروع پروژه خانه شماره 10 از نگاه درست کارفرما برای درخواست خانه‌ای واقعی برای کسب آرامش شکل گرفت و به‌خوبی توسط معمارها در پروژه نمود پیدا کرد.

خانه شماره 10، خانه‌ای امن برای زندگی و آرامش!

خانه شماره 10، خانه‌ای امن برای زندگی و آرامش!

خانه جلفا که در بافت بومی شهر اصفهان قرار گرفته، خانه‌های قدیمی آجری، حیاط‌دار و پر نور را برای ما تداعی می‌کند. این خانه، بالاتر از خانه، مفهومی است که در زندگی‌های پر چالش امروزی، به آن نیاز داریم. مکانی امن که ما را در آغوش بگیرد و به انرژی ادامه زندگی در این دنیای پرچالش را بدهد. در این خانه حس زندگی و در عین حال آرامش جریان دارد!

بازیابی مفهوم خانه در خانه شماره 10

در بافت بومی اصفهان، مفهوم قدیمی و واقعی خانه و سکونت دائمی، کمرنگ شده و با فضاهای تجاری و توریستی پر شده است. ایجاد فضاهای عمومی و زیرساخت‌های گردشگری جنبه‌های مثبت زیادی برای شهر اصفهان دارد، اما ادامه این روند، بدون برنامه‌ریزی و درنظرگرفتن همه جوانب، پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، از بین ‌رفتن بافت اجتماعی با حذف ساکنان دائمی و زندگی روزمره آن‌هاست. اما هدف اصلی این پروژه و معمارها، بازیابی مفهوم خانه است.

معماری و ویژگی‌های منحصر به فرد خانه شماره ۱۰

معماری و ویژگی‌های منحصر به فرد خانه جلفا

در نمای بیرونی خانه شماره ۱۰ برای هماهنگی با بافت بومی شهر از آجر استفاده شده تا خانه جزیی از بافت محلی به نظر برسد نه قطعه‌ای مجزا و ناهماهنگ! هماهنگی با بافت موجود از بارزترین ویژگی‌های طراحی خانه است. به طراحی نمای یکنواخت در حدی توجه شده که حتی درب ورودی خانه از طریق شکافی به درون برده شده تا هیچ ‌المانی از این وحدت نکاهد. در نمای بیرونی، قاب پنجره‌ها هم به درون کشیده شده تا محرمیت حفظ شود، سایه‌ای ملایم ایجاد کند و نما نیز زیبا و هماهنگ‌تر به نظر برسد.

طراحی داخلی خانه شماره 10

این هارمونی در طراحی داخلی خانه شماره 10 نیز تکرار شده. به تبعیت از رنگ آجر نما، پارکت و چوب‌هایی با رنگ روشن به کار رفته و در کل یک حجم هماهنگ ایجاد کرده است. تعریف جایگاه ویژه‌ای برای غذاخوری که از دیگر قسمت‌های خانه‌ مانند یک منظره قاب گرفته شده، دیده می‌شود از دیگر ویژگی‌های خاص خانه جلفاست.

فضای درون‌گرا پروژه خانه شماره 10

در طراحی این خانه، فضای درون‌گرا که با ترکیب زیبای احجام شکل‌گرفته، علاوه بر اینکه به‌درستی کاربری‌ها و ارتباطات داخلی را شکل داده، فضاهای باز و حیاط مانندی ایجاد می کند، که به محرمیت، ورود نور و تأثیر نور و سایه توجه دارد. حیاط‌های کوچک با درختان و حوضچه آب!

خانه شماره 10 یا خانه جلفا

و در آخر

خانه شماره 10 یا خانه جلفا به ما یادآوری می‌کند که هدف معماری فراتر از خلق یک چهاردیواری برای زندگی است! همه ما به خانه‌ای نیاز داریم که علاوه بر تامین آرامش، شور زندگی را در ما بیدار کند. برای آشنایی با دیگر خانه‌های خاص در اصفهان مطلب ویلا باغ سی کاج در اصفهان را از دست ندهید.

خانه شماره ۱۰ در بافت بومی قدیمی

خانه شماره ۱۰، در محله جلفا

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه