ویلا باغ سی کاج در اصفهان؛ پیوند طبیعت با زندگی، به بهترین شکل ممکن!

ویلا باغ سی کاج در اصفهان؛ پیوند طبیعت با زندگی، به بهترین شکل ممکن!

به قلم: نرگس مهردادیان

ویلا باغ سی کاج در اصفهان

داشتن یک باغ در اطراف خانه یا ویلا، فوق‌العاده است اما وجود باغ زمانی به درستی ارج نهاده می‌شود که ساکنان بتوانند درختانش را احساس کنند، باغ را در تمام زوایا و چشم‌اندازهایش ببینند، صداهایش را بشنوند و عطر شاخ و برگ‌ها و علف‌هایش را استشمام کنند. ویلا باغ سی کاج یک نمونه عالی و درخشان از معماری ویلا باغ است که توانسته به بهترین شکل طبیعت را با زندگی پیوند بزند.

چوب و هنر

در این مطلب دلایل بازسازی، نام‌گذاری و نقاط قوت طراحی و معماری بی‌نظیر ویلا باغ سی کاج اصفهان بررسی می‌شوند. پس در ادامه با چیدانه همراه باشید.

ویلا باغ سی کاج کجای ایران است؟!

ویلا باغ سی کاج کجای ایران است؟!

طراحی و بازسازی ویلای “سی کاج" در یکی از روستاهای ییلاقی حومه شهر اصفهان انجام شد. این پروژه در سال 1395 رتبه دوم نهمین دوره جایزه معماری داخلی ایران را کسب کرده است.

طراحی و ساختمان قبلی زندگی درختان کاج را به خطر انداخته بود!

طراحی و ساختمان قبلی زندگی درختان کاج را به خطر انداخته بود!

این پروژه یک چشم‌انداز باز در باغ و یک ساختمان کوچک در داخل داشت. مسیر ساختمان که از درب باغ شروع می‌شده، زیر درختان کاج ادامه یافته و با ورودی ساختمان به پایان می‌رسید، زندگی درختان کاج را به خطر انداخته بود. همچنین ساختمان قبلی از نظر ابعاد و جنبه‌های بصری با منظره باغ مطابقت نداشت.

چرا پروژه ویلا باغ سی کاج نام گرفت؟

چرا پروژه ویلا باغ سی کاج نام گرفت؟

باغ دارای ۳۰ درخت کاج ۳۰ ساله است. از طرفی 30 عدد قابل توجهی در ادبیات اساطیری فارسی است. عارفان و شاعران مشهور ایرانی بر اساس این شماره افسانه‌هایی نوشته‌اند که مشهورترین آن‌ها داستان سیمرغ عطار نیشابوری است. استراتژی طراحی منظر و معماری ساختمان با توجه کامل به طبیعت و حفظ زندگی و حریم خصوصی درختان کاج شکل گرفت. و بر همین اساس، ویلا باغ “سی کاج" نام‌گذاری شد.

نقاط قوت طراحی و معماری پروژه ویلا باغ سی کاج

نقاط قوت طراحی و معماری پروژه ویلا باغ سی کاج

طراحی ویلا باغ سی کاج از دو جهت قابل تحسین است. یکی پیوند دادن درون و بیرون که با طراحی دیوار شیشه‌ای بزرگ و سراسری میسر شده و دیگری طراحی مسیرهای چوبی برای قدم زدن در باغ.

دیوارهای شیشه‌ای که جلو آمده و بالکن همکف را شکل داده‌، علاوه بر راه دادن نور به داخل ویلا، منظره‌ای کامل و بی‌نظیر از درختان باغ، برای ساکنان به تصویر می‌کشد.

مسیرهای چوبی درون باغ نیز با برجستگی‌ نسبت به سطح باغ و شکل‌های نامتقارن‌ که گاه تا روی دیوار هم امتداد یافته‌اند، علاوه بر اینکه طبیعی بودن فضا را از بین نمی‌برند، فضای میان درختان را چشم‌نوازتر می‌کنند. این سکوهای چوبی شما را به رفتن در دل طبیعت باغ، نشستن و قدم زدن در سایه‌ درختان باغ دعوت می‌کنند.

اهمیت به درختان در طراحی و بازسازی ویلا باغ سی کاج

اهمیت به درختان در طراحی و بازسازی ویلا باغ سی کاج

هر یک از درختان به عنوان موجودی که در باغ زندگی می‌کنند، در نظر گرفته شدند. تلاش شد، شرایط برای درختان اصلاح شود تا از غرق شدن در مصالح ساختمانی رها شوند. مسیرهای گردش مناسب و هماهنگ در باغ ایجاد شد و باغ و ساختمان به هم پیوند خوردند.

مسیرهایی که در میان درختان کاج طراحی شد، ساختار فضایی و امکان تردد در باغ ایجاد کردند. خطوط اولیه نامناسب حذف شدند و فضاهای محیطی مناسب جدید به‌وجود آمدند. فضاهای دنج برای تنهایی و تفکرات شخصی، دیالوگ‌های دو نفره، زمین بازی کودکان و فضاهایی برای مهمانی‌های خانوادگی در مرکز سایت!

بازسازی فوق‌العاده پروژه ویلا باغ سی کاج

و در آخر

در این مطلب با داستان طراحی و بازسازی فوق‌العاده پروژه ویلا باغ سی کاج، دلایل نام‌گذاری و بازسازی و نقاط قوت معماری طرح آشنا شدید. برای آشنایی با دیگر پروژه‌های کم نظیر بازسازی در ایران مطلب طراحی و بازسازی مفهومی خانه باغ ناتمام در بومهن را از دست ندهید.

پروژه ویلا باغ سی کاج

طراحی و بازسازی ویلا باغ سی کاج

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه