طراحی معمارانه فضا در ویلای ونوش؛ خانه‌ای با خاص‌ترین داربست در شمال ایران!

طراحی معمارانه فضا در ویلای ونوش؛ خانه‌ای با خاص‌ترین داربست در شمال ایران!

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی معمارانه فضا در ویلای ونوش

ویلای ونوش در حد فاصل شهرهای نوشهر و رویان بین سال‌های 1393 تا 1396 توسط دفتر معماری 51-35 ساخته شده است. این ویلا به دلیل ویژگی‌های متفاوت و درخشان خود در سال 1396 رتبه دوم “جایزه معمار" را در بخش مسکونی تک واحدی کسب کرد. همچنین در مسابقه معماری “AZURE" کانادا نیز در سال 2018 به فینال بخش مسکونی راه پیدا کرد.

تابلو فرش ریحان

در این مطلب طراحی معمارانه فضا، چینش فضاها، پدید آمدن حیاط‌ها و عنصر هویت بخش در طراحی ویلای ونوش بررسی خواهد شد. پس در ادامه با چیدانه همراه باشید.

سایت ویلای ونوش نوشهر

طراحی معمارانه فضا در ویلای ونوش

طراحی معمارانه فضا در ویلای ونوش

ویلای ونوش در زمینی به مساحت 2050 مترمربع و مساحت زیربنای 331 مترمربع با مصالح بتن و چوب ساخته شده است. در بخش‌های مختلف این ویلا تمهیدات معمارانه متفاوتی به کار گرفته شده. که تقریبا در هر گوشه‌ای از آن جلوه‌ای غیرمنتظره و تماشایی پدید آورده است‌. از چینش متفاوت فضاها، پدید آمدن حیاط‌های مختلف و داربست چوبی گرفته تا سقف‌های مورب، حوض‌های برکه ‌مانند، نورگیرهای متفاوت سقفی و جانمایی‌های مناسب گیاهان!

چینش فضاهای مختلف ویلای ونوش

راهرو متصل کننده فضاهای مختلف

چینش فضاهای مختلف ویلای ونوش نوشهر

از ویژگی‌های جالب ویلای ونوش، می‌توان به پراکندگی فضاهای ساختمانی آن در نقاط مختلف زمین اشاره کرد. این فضاهای جداگانه که با راهروهایی به یکدیگر متصل شده‌اند، هر کدام کارکرد خاص خود را دارند. مانند فضاهای آشپزخانه، نشیمن و خواب. این تفکیک موجب می‌شود که فضاهای خصوصی ویلا در شرایط مختلف آرامش خاص خود را حفظ کرده و هیچ‌یک از کارکردها بر دیگری تاثیر منفی نداشته باشند.

حیاط‌های منحصر به فرد ویلای ونوش

پدید آمدن حیاط‌های منحصر به فرد ویلای ونوش

پدید آمدن حیاط‌های منحصر به فرد ویلای ونوش

همچنین این چینش خاص و تفکیک‌یافته ساختمان‌ها، فضاهای مختلفی به‌عنوان حیاط پدید آورده که هریک می‌توانند استفاده خاص خود را داشته باشند. کف‌پوش چوبی که در بخش‌های قابل توجهی از حیاط اجرا شده نیز با کمرنگ کردن مرز بین حیاط و خانه، آنجا را به فضایی زیباتر، قابل استفاده‌تر و گرم‌تر تبدیل کرده است.

عنصر هویت بخش در طراحی این ویلای منحصر به فرد

داربست چوبی در ویلای نوشهر

عنصر هویت بخش در طراحی این ویلای منحصر به فرد

از تمام این‌ها که بگذریم، طراحی منحصر به فردی که شخصیت اصلی ویلا را پدید آورده، داربست چوبی است که با شکلی نامتقارن، شبیه به یک تور بزرگ، روی تمام بخش‌های ویلا قرار گرفته. این داربست که به‌خصوص در اقلیم و آب و هوای شمال کشور می‌تواند نگه‌دارنده پوششی سبز بر روی کل بنا باشد، طوری طراحی شده که حتی بدون گیاه هم تاثیر بسیار چشمگیری بر روی چشم‌اندازهای مختلف ویلا دارد.

استخر ویلای ونوش

نمای ویلای ونوش

حتی بعضی از فضاهای ویلا، مانند اطراف استخر، بدون این داربست به فضایی معمولی تبدیل می‌شوند که شبیه‌شان در ویلاهای دیگر هم وجود دارد. اما این داربست موج‌دار، با شبکه‌بندی آسمان و مطابقتی که از نظر رنگ و جنس با کف‌پوش حیاط دارد، با یک بازی خوشایند بصری، انگار دید ساکنان را بین زمین و آسمان معلق می‌کند.

پدید آمدن حیاط‌های منحصر به فرد ویلای ونوش

فضاهای مختلف ویلای ونوش نوشهر

و در آخر

با بررسی ویژگی‌های منحصر به فرد معمارانه در طراحی ویلای ونوش دیدید که حتی یک عنصر فرعی مانند داربست گیاه هم می‌تواند در صورت اجرای هنرمندانه و درست، به عنصری هویت‌بخش در معماری بنا تبدیل شود. برای بررسی دیگر معماری‌های خاص ایران مطلب معماری جذاب و خاص مدرن‌ترین “کومه" ایران در نور! را از دست ندهید.

دکوراسیون نشیمن ویلای ونوش

دکوراسیون اتاق خواب ویلای ونوش

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه