معماری جذاب و خاص مدرن‌ترین “کومه” ایران در نور!

معماری جذاب و خاص مدرن‌ترین “کومه” ایران در نور!

به قلم: نرگس مهردادیان

مدرن‌ترین

پروژه کومه یک اثر معماری چشمگیر است که مصالح سنتی و ظاهر بومی را در محیطی کاملا طبیعی با جلوه‌های مدرن، ترکیب کرده است. معماری بومی بخش شمالی ایران و مازندران، تحت تأثیر شرایط اقلیمی منطقه قرار گرفته و در طول زمان تکامل و توسعه یافته است. معماری مدرن‌ترین کومه ایران از نظر سازه کاملا متکی به طبیعت بوده و تمام اجزای معماری به صورت بومی از طبیعت منطقه تهیه شده. اما در عین حال جلوه‌های معماری مدرن در این کومه زیبا خودنمایی می‌کند!

سرویس خواب بالسا

برای بررسی بیشتر داستان طراحی، معماری و فضای داخلی منحصربه‌فردترین و مدرن‌ترین کومه ایران با ادامه این مطلب در چیدانه همراه باشید.

کومه کجای ایران و توسط چه کسی طراحی شده؟!

کومه کجای ایران و توسط چه کسی طراحی شده؟!

پروژه کومه در ایران، مازندران، نور و روستای شهرکلا، توسط شرکت طراحی و معماری شایگان گستر در سال ۱۳۹۹ طراحی شده است. این پروژه با مساحت زیربنای۵۰ مترمربع در گروه مسکونی، تفریحی با مصالح گالی، کاهگل، فلز، چوب، شیشه ساخته شده است. این پروژه ابتدا قرار بود در محوطه‌ای نزدیک به زمین کشاورزی ساخته شود. اما پس از بررسی محل، مکانی مشرف به سد و چشم‌انداز اطراف آن برای این منظور انتخاب شد.

داستان طراحی مدرن‌ترین کومه ایران

داستان طراحی پروژه مدرن‌ترین کومه ایران

خواسته کارفرما ایجاد فضایی منطبق با معماری بومی در عین داشتن دید و تجربه جدیدی از فضا بود. کومه در مناطق شمال ایران، به کلبه‌های کوچکی گفته می شود که با مصالح محلی مانند چوب و خاک ساخته و سقف‌آن‌ها با نی‌های گالی پوشیده می‌شد. معمولا کشاورزان در کنار مزارع شالی یا شکارچیان در کنار برکه‌ها این کومه‌ها را می‌ساختند. پروژه معماری کومه با نگاه به همین سنت قدیمی معماری و با توجه به ساختارها و اشکال مورد استفاده در معماری مدرن، طراحی شده است.

معماری منحصر به فرد مدرن‌ترین کومه ایران

معماری منحصر به فرد و فضای داخلی مدرن‌ترین کومه ایران

در این بنا برای هماهنگی با زمینه موجود و خانه‌های روستایی به جا مانده از گذشته و حفظ فضای موجود، سقف شیروانی بلند به شکل کابین ساخته شد. شکل شیب‌دار سقف تا پایین امتداد پیدا کرد تا علاوه بر تداعی ساختار سقف‌های شیروانی، شکل هندسی ساده‌ مثلث شکلی با جلوه مدرن، به کل بنا ببخشد.

نمای بیرونی مدرن‌ترین کومه ایران

از طرف دیگر نمای بیرونی بنا از مصالح کاملا سنتی کاهگل و گالی (خشت و نی)؛ نوعی الیاف گیاهی که برای پوشش سقف خانه‌های روستایی استفاده می‌شود، ساخته شد. اما یک ورودی مکعبی ساخته شده از فلز و شیشه در نمای کومه طراحی شده که با نمایی مدرن از دل زمینه سنتی بیرون زده است.

فضای داخلی مدرن‌ترین کومه ایران

فضای داخلی کومه با چوب پوشانده شده که تناسب زیادی با معماری بومی منطقه دارد. اما استفاده به جا و متناسب از شیشه مدرن، منظره چشم‌نوازی از محیط بیرون را در داخل کومه قاب کرده است.

فضای داخلی کومه

و در آخر

در این مطلب داستان طراحی، معماری منحصر به فرد و فضای داخلی مدرن‌ترین کومه در شمال ایران بررسی شد. برای آشنایی با دیگر پروژه های خاص در ایران که از ترکیب معماری سنتی و مدرن شکل گرفته، مطلب طراحی خانه شماره 10 یا خانه جلفا در اصفهان را از دست ندهید.

مدرن‌ترین کومه در شمال ایران

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه