معماری ساختمان اوپرای گوانژو، ایده‌ای جالب از خانم معمار معروف!

معماری ساختمان اوپرای گوانژو، ایده‌ای جالب از خانم معمار معروف!

به قلم: سمانه زارعی

یک مسابقه بین‌المللی معماری در آوریل 2002 توجه معمارانی مانند زاها حدید، کوپ هیملب و رم کولهاس را به خود جلب کرد. زاها حدید در این مسابقه که پروژه طراحی تالار تئاتر در گوانژو چین بود برنده شد و در سال 2005 ساخت آن کلید خورد و در سال 2010 بازگشایی شد. در این مطلب با معماری ساختمان اوپرای گوانژو بیشتر آشنا شوید.

چوب و هنر

 

خانه اپرای گوانگ ژو

این تالار بزرگترین مرکز تئاتر در جنوب چین است و سومین مرکز تئاتر بزرگ در کشور چین محسوب می‌شود. این خانه اپرا در قلب توسعه فرهنگی شهر گوانگژو قرار دارد. سالن اصلی کنسرت این خانه اپرا دارای ظرفیتی معادل 1800 نفر است و از آخرین فناوری‌های صوتی دنیا در آن استفاده شده است. در این خانه اپرا سالن کوچکتری با ظرفیت 400 نفر وجود دارد که برای نمایش‌های اجرایی و اپرا و کنسرت استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی عجیب‌ترین موزه دنیا در دالاس!

 

درباره معماری ساختمان اپرای گوانژو

طراح این ساختمان یعنی زاها حدید، ایده اصلی طراحی آن را از سنگریزه‌های یک رودخانه که در اثر حرکت فرسایش یافته‌اند گرفته است. این ساختمان در حاشیه رودخانه قرار دارد و ساختار آن در هماهنگی کامل با رودخانه است. فرم ساختمان مانند دو تخته سنگ در حاشیه رودخانه است. این پروژخ 70000 مترمربع مساحت دارد. ارتباط بین معماری و طبیعت از مفاهیمی است که در طراحی و اجرای این ساختمان مد نظر قرار گرفته است.

 

طراحی فضاهای ساختمان اپرای گوانژو

در طراحی این ساختمان، خطوط تاخورده‌ای دیده می‌شوند که به ایجاد فضاهای مختلف مانند لابی و یا کافه‌ها کمک کرده است. این فرم باعث ورود نور طبیعی داخل ساختمان می‌شود. همچنین فرم نرم ساختمان، آن را شبیه به محیط طبیعی اطراف آن کرده است. برای پوشش فضاهای داخلی از پنل‌های گچی فایبرگلاس مصلح استفاده شده است که یکپارچگی، سیالیت و پیوستگی را در فضاهای داخلی به وجود آورده است. سالن اجتماعات این ساختمان از بتن، گرانیت و قاب فولادی شیشه‌ای ساخته شده است که ساخت آن بیش از 5 سال طول کشید و توسط جاناتان گلنسی در روزنامه گاردین مورد تمجید قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی: طراحی عجیب‌ترین هتل دنیا با اتاق‌هایی از جنس لوله فاضلاب!

 

کلام آخر:

در این مطلب با ساختمان اپرای گوانژو آشنا شدیم. این پروژه در سال 2002 توسط زاها حدید معمار معروف عراقی طراحی شد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه