میکروسمنت؛ نسل جدید پوشش‌های تزئینی

میکروسمنت؛ نسل جدید پوشش‌های تزئینی

به قلم: مهشید بختیاری

یکی از مصالحی که اخیرا در صنعت معماری مورد توجه ویژه انجمن معماران و طراحان قرار گرفته متریال میکروسمنت است. اگر تابحال نام این ماده را نشنیده‌اید باید به شما بگوییم که میکروسمنت نوعی پوشش تزئینی با بافت پلیمری و کامپوزیت آلی-معدنی متشکل از سیمان، رزین‌های بر پایه آب و رنگدانه‌های معدنی و طبیعی است. مجموع این مواد باعث به وجود آمدن پوششی بی‌همتا و بادوام شده است که از سال 2015 افق نگاه صنعت معماری را گسترده‌تر ساخته و در بسیاری از سطوح ساختمانی به کار می‌رود. یکی از برندهای معتبری که هم اکنون در کشور ما نیز در حال تولید و اجرای میکروسمنت و دیگر پوشش‌های دکوراتیو است مجموعه دمور بوده که در زمینه اجرای انواع میکروسمنت مشغول به فعالیت است. می‌خواهید درمورد متریال میکروسمنت بیشتر بدانید؟ تا انتهای این مقاله با ما باشید.

میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور
میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور
مبلمان جلاف

همه چیز درباره میکروسمنت

سوال اصلی این مقاله اینجاست: اصلا میکروسمنت چیست؟ چرا باید در میان اینهمه پوشش‌های تزئینی متنوع در صنعت ساخت و ساز از میکروسمنت استفاده کنیم؟ چرا میکروسمنت که به تازگی وارد این صنعت شده است، توانسته در مدت کوتاهی نظرات بسیاری را به خود جلب کند؟ کدام ویژگی‌ها باعث شده است تا میکروسمنت به محصولی محبوب و پرطرفدار تبدیل شود؟

سرویس خواب بالسا

حقیقت آن است که در حوزه ساخت و ساز پوشش‌های تزئینی بسیار متنوعی وجود دارد که هرکدام خاصیت متفاوتی به فضا می‌بخشند. درواقع اگر طراح باشید و بخواهید بهترین و کاربردی‌ترین پوشش را برای ساختمان انتخاب کنید کار سختی در پیش خواهید داشت، زیرا گزینه‌های پیش روی شما زیاد و متنوع است. بنابراین در ابتدا باید نیازتان را خوب بشناسید. فضای شما به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهد؟ زیبایی؟ کیفیت؟ ماندگاری؟ یا پاکیزگی؟ در حقیقت نوع کاربری یک فضا تکلیف ما را با نیاز اصلی آن فضا مشخص می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی متریال میکروسمنت یکپارچه‌سازی پوشش سطوح است. ایجاد یک سطح یکدست و بدون درز و شکاف علاوه بر آن که زیبایی فوق‌العاده‌ای به فضا می‌بخشد باعث می‌شود تا نظافت و تمیزکاری سطوح به راحتی هرچه تمام‌تر انجام شود. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها طرفدار اجرای میکروسمنت در فضای آشپزخانه هستند. همچنین بسیاری از صاحبان کافه‌ها و رستوران‌ها نیز متقاضی نصب میکروسمنت هستند. زیرا آشپزخانه‌ها به دلیل پخت و پز و وجود مواد چربی پایگاه اصلی تولید آلودگی هستند و با وجود اجرای میکروسمنت در کف و دیوارها می‌توانیم به محیطی ضدعفونی و عاری از میکروب و باکتری دست پیدا کنیم.

میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور
میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور

خصوصیت دیگر میکروسمنت که در محبوبیت آن نیز تاثیرگذار بوده است قابلیت شستشو و مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است. به همین دلیل مکان‌های مرطوبی مانند حمام، سرویس بهداشتی و در مقیاس بزرگتر استخرهای خانگی و عمومی محل اجرای میکروسمنت‌ها هستند تا هم از زیبایی فوق‌العاده این متریال بهره‌مند شوند و هم از ماندگاری و استحکام بالای آن در برابر نفوذ رطوبت استفاده کنند.

یکی از دردسرهای پوشش‌های تزئینی سطوح این است که با گذر زمان رنگ و ظاهر آن‌ها دچار تغییرات برگشت‌ناپذیر می‌شود و به تدریج کیفیت اولیه آن‌ها از دست می‌رود. اما درمورد متریال میکروسمنت این نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد، زیرا رنگ میکروسمنت طی زمان هیچگونه تغییری نمی‌کند و زرد نمی‌شود. زیرا این ماده نسبت به نور خورشید و اشعه UV مقاوم است و اصلا به همین خاطر است که معماران زیادی برای طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها از میکروسمنت بعنوان یک گزینه عالی و قابل اطمینان استفاده می‌کنند.

معایب میکروسمنت چیست؟

با وجود مزایای بسیار میکروسمنت بد نیست بدانید که میکروسمنت معمولی یک مشکل دارد و آن این است که برای رنگی شدن شرکت‌ها ناچارند تا آن را با رنگ‌های شیمیایی ترکیب کنند. از آنجا که این رنگ‌های شیمیایی قابل شستشو نیستند، استحکام پایینی دارند و … باعث می‌شوند تا این افت خواص به سمنت نیز انتقال پیدا کند. از این رو اغلب طراحان طرفدار میکروسمنت‌های خودرنگ هستند، یعنی میکروسمنت‌هایی که در فرمولاسیون خود دارای ترکیبات رنگی طبیعی و معدنی بوده و نیازی به درآمیختن با رنگ‌های شیمیایی ندارند. در مقاله رنگ میکروسمنت می‌توانید درمورد این متریال بیشتر بخوانید.

میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور
میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور

انواع میکروسمنت را بشناسید

همانطور که گفتیم میکروسمنت برای انواع سطوح ساختمانی از جمله کف، دیوار، نما و … قابل استفاده است. اما آیا یک نوع از میکروسمنت در همه سطوح قابل اجراست؟ یا برای هر کاربری نوع خاصی از این ماده طراحی شده است؟

میکروبیس (Microbase)

همانطور که از نام آن پیداست میکروبیس نوعی از میکروسمنت است که غالبا برای پوشش‌دهی زمین یا دیوارهایی که دارای تسکچر نامنظم هستند استفاده می‌شود. همچنین این محصول بعنوان زیرسازی در راستای اجرای انواع دیگری از میکروسمنت کاربرد دارد.

میکروفینو (Microfino)

میکروفینو به دلیل این که دارای ظاهری ظریف و زیبا هستند معمولا برای پوشش دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین خاصیت ضدآب بودن آن‌ها این نوع میکروسمنت را به گزینه‌ای عالی برای طراحی مکان‌های مرطوبی مانند سرویس بهداشتی و حمام تبدیل کرده است.

میکروفرش (Microfresh)

پرکاربردترین میکروسمنت کف نوع میکروفرش است. دلیل آن هم استحکام بی‌نظیر و مقاومت بالای آن است که باعث شده است این میکروسمنت برای مکان‌های شلوغ، پرتردد و پرترافیک یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار بیاید.

میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور
میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور

آکواسمنت (Aquacement)

آکواسمنت‌ها در برابر آب، نمک و گاز کلر دارای مقاومت و پایداری فوق‌العاده‌ای هستند. با این تفاسیر حدس می‌زنید این محصول از خانواده میکروسمنت در کجا پرکاربردتر است؟ بله! طراحان و سازندگان حوض‌ها و استخرها مشتریان ثابت آکواسمنت‌ها می‌باشند. زیرا این میکروسمنت‌ها بسیار زیبا هستند، ماندگاری بالایی دارند، به سرعت اجرا می‌شوند و می‌توانند متناسب با هر طرح و رنگی که موردپسند مشتری است طراحی شوند.

میکرواستون (Microstone)

ظاهر و بافت سنگ‌مانند این محصول در کنار ضخامت بیشتر آن نسبت به انواع دیگر میکروسمنت باعث شده است تا غالبا در طراحی نماهای خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

میکروسمنت؛ یک پیشنهاد عالی در نوسازی و بازسازی

می‌خواهید منزلتان را نوسازی کنید؟ به دنبال راهی برای یک تغییر متفاوت، سریع، بدون دردسر و با قیمت مناسب هستید؟ بهترین گزینه‌ای که پیش رویتان قرار دارد اجرای میکروسمنت است. فرقی نمی‌کند درحال نوسازی کدام بخش از خانه هستید، با انتخاب نوع مناسبی از میکروسمنت می‌توانید آشپزخانه، اتاق خواب، حمام، سرویس بهداشتی، حیاط خلوت، بالکن یا دیوارهای دکوراتیو را به زیبایی هرچه تمام‌تر نونوار کنید. میکروسمنت با ضخامت اجرایی حداکثر 3 میلی‌متر بر روی سطوح به سرعت خشک می‌شود و نصب آن بسیار راحت و بی‌دردسر خواهد بود.

میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور
میکروسمنت و پوشش های دکوراتیو دمور

حرف آخر

میکروسمنت‌ها نسل جدید پوشش‌های تزئینی سطوح ساختمانی هستند و با ویژگی‌های منحصربفرد خود توانسته‌اند در صنعت ساخت و ساز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. تنوع در بافت و رنگ، چسبندگی بالا، شستشوی آسان، استحکام بالا در برابر رطوبت، خراش، ضربه و مواد شیمیایی این متریال را به گزینه‌ای قابل قبول برای استفاده در منازل، رستوران‌ها، مکان‌های اداری، تجاری و … تبدیل کرده است.  برند دمور که تولیدکننده و مجری میکروسمنت و انواع پوشش‌های دکوراتیو است در این زمینه می‌تواند شما را در انتخابی بهتر راهنمایی کند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه