هوشمندسازی مبلمان چگونه انجام می‌شود؟

هوشمندسازی مبلمان چگونه انجام می‌شود؟

به قلم: فهیمه مصدرالامور

امروزه هوشمندسازی خانه از آن دسته نوآوری‌هایی است که بخشی از زندگی کاربرانِ این نوع تجهیزات را دستخوش تغییراتی اساسی می‌کند. در هوشمندسازی مبلمان خانه، بسیاری از وسایل ازجمله کمدها، قفسه‌ها و حتی کابینت‌های آشپزخانه می‌توانند تحت فرآیند هوشمندسازی قرار بگیرند. اگر شما هم به‌دنبال پاسخ مناسبی هستید برای اینکه بدانید: “هوشمندسازی مبلمان چگونه انجام می‌شود؟“پیشنهاد می‌کنم این مطلب را دنبال کنید.

هوشمندسازی ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

چوب و هنر

هوشمندسازی ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا لازم می‌دانیم درباره‌ی هوشمندسازی ساختمان مطالبی را عنوان کنیم. به طور کلی کنترل اکثر اتفاقات در منزل اعم از روشنایی، باز یا بسته بودن پرده‌ها، نظارت و امنیت ساختمان، کنترل مصرف برق و انرژی و مدیریت هوشمند مبلمان و وسایل خانه و آشپزخانه تنها بخشی از امکانات یک ساختمان هوشمند است. در مسیر هوشمندسازی ساختمان مراحلی باید طی شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1. طراحی

طرح اولیه هوشمندسازی از فاز صفر ساختمان‌سازی یعنی مطالعات اولیه آغاز می‌شود. این فاز به بررسی تمام عوامل موثر بر ساختمان می‌پردازد و از مهمترین بخش‌های فرایند طراحی است. سپس مهندسین معمار با توجه به عواملی مثل نوع کاربری، ملاحظات شهرسازی و معماری، زمینه و درخواست کارفرما، طرح‌های ابتدایی را بر روی کاغذ یا نرم‌افزارهای ترسیم سه‌بعدی پیاده می‌کنند. این فاز از طراحی که فاز یک نام دارد با پیشرفت کار به طرح‌های اجرایی تبدیل می‌شود. در فاز 2 نیز طرح‌های اجرایی با همکاری مهندسین عمران برای بررسی سازه و مهندسین مکانیک و برق برای تاسیسات فرستاده می‌شود.

اجرای طراحی هوشمند

2. اجرا

پس از اتمام فازهای مختلف طراحی، نقشه‌های ساختمان به سازمان‌های مرتبط ارسال می‌شود و فاز اجرایی ساختمان شروع می‌شود. در ساختمان‌هایی که از ابتدا به صورت هوشمند طراحی می‌شوند، امکانات فوق‌العاده پیشرفته‌ای نظیر نمای هوشمند، سیستم‌های انرژی پاک و غیره را می‌توان لحاظ کرد. همچنین می‌توان ساختمان را به‌صورتی طراحی کرد که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد.

فکتور – هوشمندسازی مبلمان
goldفکتور – هوشمندسازی مبلمان

3. طراحی هوشمند

امروزه در کشورهای پیشرفته جهان ساختمان‌ها با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌توانند تغییرات و ارزش افزوده‌ی بسیاری را به همراه داشته باشند. این تغییرات می‌تواند از نورپردازی گرفته و تغییر در نما یا اجزای دیگر مبلمان خانه هوشمند صورت پذیرد.

به عنوان مثال برج‌های دو قلوی البحر که در کشور امارات واقع شده، از شاخص‌ترین آثار معماری هستند که در آن از تکنولوژی‌های هوشمندسازی استفاده شده است. نمود عینی و بیرونی هوشمندسازی در این ساختمان، نمای متحرک آن است که در 29 طبقه اجرا شده است. نمایی متشکل از شش ضلعی‌هایی که هر کدام به شش مثلث متساوی‌الاضلاع تقسیم می‌شود. این مثلث‌ها با توجه به میزان دریافت نور در ساعات مختلف باز یا بسته می‌شوند و نور ورودی را کنترل می‌کنند. نمای هوشمند این برج‌ها با توجه به شرایط اقلیمی در آن منطقه طراحی شده تا میزان دریافت انرژی از نمای آن‌ها کنترل شود.

مرحله‌ی ساخت هوشمندسازی مبلمان

4. مرحله‌ی ساخت

جایی که با فرایند طراحی ساختمان به اتمام می‌رسد، وارد فاز اجرایی می‌شویم. معمولا اجرای تمام ساختمان‌ها با ساخت یک فونداسیون شروع می‌شود. اجرای طبقات مرحله‌ی بعدی در ساخت یک ساختمان است. پس از اتمام ساخت طبقات، نوبت به کشیدن دیوارهای داخلی و جداکننده است. اگر هوشمندسازی ساختمان در مراحل پیش از اجرا در نظر گرفته شده باشد، این دیوارها با توجه به میزان نورگیری مناسب کاربری هر فضا طراحی و اجرا می‌شوند. مرحله‌ی بعدی، اجرای تاسیسات مختلف مانند لوله‌کشی‌های آب، رد کردن داکت‌ها و برق‌کشی عمومی ساختمان است.

فکتور – هوشمندسازی مبلمان
goldفکتور – هوشمندسازی مبلمان

هوشمندسازی مبلمان چگونه انجام می‌شود؟

طراحی و هوشمندسازی مبلمان و ساختمان عموما به صرف زمان و سرمایه نیازمند است. اما این هوشمندسازی در طولانی مدت نتایج فوق‌العاده و تاثیرگذاری در صرفه‌جویی انرژی و کاهش قبوض برق و افزایش حس امنیت ساختمان دارد. هوشمندسازی مبلمان خانه اگر به صورت درست و اصولی و با استفاده از شرکت‌های خبره مانند مجموعه‌ی مورف انجام شود؛ می‌تواند نتایج درخشانی در فایده و هزینه‌ی ساختمان شما داشته باشد.

اگرچه طراحی و حتی ارتقاء یک آپارتمان براساس هوشمندسازی به سرمایه‌گذاری و صرف زمان نیاز دارد، اما در طولانی مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر زیادی در صرفه‌جویی انرژی و کاهش قبوض برق و حتی افزایش امنیت آپارتمان شما داشته باشد. از سوی دیگر هوشمندسازی آپارتمان مزایای زیادی نیز دارد.

فکتور – هوشمندسازی مبلمان
goldفکتور – هوشمندسازی مبلمان

بهتر است قبل از طراحی آپارتمان‌های هوشمند چند نکته اصلی را در نظر بگیرید:

  • دستگاه‌های هوشمند: در انتخاب دستگاه‌های هوشمند باید مواردی را انتخاب کنید که با روش اتصال به اینترنت شما سازگار باشند. سپس، دستگاه هوشمندسازی مبلمان خود را برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌های موجود در شبکه تنظیم کنید.
  • قابلیت اتصال: برای ارتقاء آپارتمان هوشمند خود روشی را انتخاب کنید که از طریق آن دستگاه‌های هوشمند شما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای ساختمان‌های هوشمند، متداول‌ترین قابلیت اتصال شامل: بلوتوث، وای‌فای و Z-Wave است. البته WiFi به دلیل استفاده‌ی آسان و در دسترس بودن؛ رایج‌ترین نوع اتصال برای اجزای پکیج هوشمند در منزل محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • هاب مرکزی: همه دستگاه‌های هوشمندسازی خود را در یک هاب مرکزی ادغام کنید تا بتوانید آنها را با استفاده از یک دستگاه یا موبایل کنترل کنید.

اهداف هوشمندسازی مبلمان چیست؟

اهداف هوشمندسازی مبلمان چیست؟

  • صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در مصرف انرژی ساختمان
  • رفاه و آسایش بیشتر
  • کاربری آسان
  • زیبایی منزل شما
  • مدیریت و کنترل ساختمان
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات
  • افزایش ارزش ملک و ساختمان با هوشمندسازی مبلمان

عوامل موثر بر هزینه‌ی هوشمندسازی مبلمان

عوامل موثر بر هزینه‌ی هوشمندسازی مبلمان

  1. کیفیت برند مورد استفاده در هوشمندسازی

این نکته را در نظر بگیرید که هر چقدر کیفیت وسایلی که در هوشمندسازی مبلمان و ساختمان استفاده می‌شود بالاتر باشد، هزینه‌ی آن نیز تغییر می‌کند. بنابراین خوب است با توجه به بودجه‌ی خود و آن انتظاری که از سیستم هوشمند دارید، نوع و برند و مدل دلخواه را انتخاب کنید. همچنین برای کیفیت قطعات، اجباری نیست که الزاما به سمت برندهای معروف اروپائی یا کُره و تُرک برویم. برندهایی معروفی ازجمله برند فکتور در کشورمان ایران وجود دارند که کیفیت قابل قبول و محصولات متنوعی را ارائه می‌دهند.

  1. سطح هوشمندبودن مبلمان

یکی دیگر از مواردی که بر هزینه‌ی هوشمندسازی مبمان، تاثیرگذار است، تعیین کردن مقدار هوشمندی است. اینکه چه لِولی از هوشمندی را در ساختمان خود می‌خواهیم؟ به صورت کلی می‌توان گفت در ساختمان‌ها، ۴ سطح هوشمندسازی مبلمان وجود دارد که انتخاب نوع آن بر عهده‌ی مشتری است. این چهار سطح شامل: ساده، نرمال، پیشرفته و ویژه است. همینطور میزان تجهیزات مصرف شده در هر سطحی از دیگری متفاوت است و بنابراین هزینه‌ی هوشمندسازی از سطحی به سطح دیگر، فرق دارد.

فرایند هوشمندسازی مبلمان

کلام پایانی

در این مطلب چگونگی هوشمندسازی مبلمان و ساختمان را بررسی کردیم. شایان ذکر است منظور از مبلمان هوشمند، تنها صندلی، میز یا تختخواب نیست. در هوشمندسازی مبلمان خانه بسیاری از وسایل از جمله کمدها، قفسه‌ها و حتی کابینت‌های آشپزخانه هم قابلیت هوشمندسازی دارند. مجموعه مورف با طراحی و تولید اکسسوری‌های هوشمندساز مبلمان با نام تجاری فکتور، این امکان را به تولیدکنندگان مبلمان می‌دهد تا با ارزش افزوده‌ی بیشتر بتوانند محصولاتشان را هوشمند کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه